Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie nanotechnologii w materiałach polimerowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie nanotechnologii w materiałach polimerowych
Specjalność Nanonauki i nanotechnologie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów na temat podstaw technologii materiałów polimerowych oraz kompozytów polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia dot. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych na bazie różnych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych6
T-A-2Praca nad raportem dot. przeglądu literaturowego w zakresie wybranego nanokompozytowego materiału polimerowego6
T-A-3Prezentacja wyników przeglądu literaturowego przez studentów2
T-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.7
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.5
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, wykonywanie obliczeń oraz praca z literaturą15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie studenta do wykladu oraz do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-06_W01
Student powinien mieć podstawową wiedzę odnośnie najszerzej stosowanych w skali przemysłowej nanokompozytowych materiałach polimerowych, tj. rodzajach matryc/osnów jak i rodzajach nanonapełniaczy, potrafić dokonać prostych obliczeń oraz poszukiwań literaturowych w zakresie formułowania ich składu oraz stosowanych procesów jednostkowych, a także właściwościach tych materiałów i kierunkach ich aktualnego zastosowania.
Nano_2A_W09, Nano_2A_W01, Nano_2A_W02, Nano_2A_W03, Nano_2A_W04, Nano_2A_W05, Nano_2A_W06, Nano_2A_W07, Nano_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-06_U01
Student powinien umieć określić jakie nanonapełniacze i nanokompozytowe materiały polimerowe są wytwarzane w skali przemysłowej; jakie procesy jednostkowe stosuje się najczęściej w nanotechnologii materiałów polimerowych, jakie właściwości tych materiałów zostają poprawione w stosunku do niemodyfikowanych matryc/osnów polimerowych, dokonać prostego obliczenia dot. formulacji polimerowego materiału modyfikowanego nanocząstkami.
Nano_2A_U01, Nano_2A_U02, Nano_2A_U03, Nano_2A_U04, Nano_2A_U06, Nano_2A_U07, Nano_2A_U10, Nano_2A_U11, Nano_2A_U12, Nano_2A_U13, Nano_2A_U14, Nano_2A_U15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-06_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania nabytej wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności osobistej, świadomość wpływu stosowanej (nano)technologii na środowisko
Nano_2A_K01, Nano_2A_K02, Nano_2A_K03, Nano_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-06_W01
Student powinien mieć podstawową wiedzę odnośnie najszerzej stosowanych w skali przemysłowej nanokompozytowych materiałach polimerowych, tj. rodzajach matryc/osnów jak i rodzajach nanonapełniaczy, potrafić dokonać prostych obliczeń oraz poszukiwań literaturowych w zakresie formułowania ich składu oraz stosowanych procesów jednostkowych, a także właściwościach tych materiałów i kierunkach ich aktualnego zastosowania.
2,0Student nie dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,5Student dysponuje akceptowalną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-06_U01
Student powinien umieć określić jakie nanonapełniacze i nanokompozytowe materiały polimerowe są wytwarzane w skali przemysłowej; jakie procesy jednostkowe stosuje się najczęściej w nanotechnologii materiałów polimerowych, jakie właściwości tych materiałów zostają poprawione w stosunku do niemodyfikowanych matryc/osnów polimerowych, dokonać prostego obliczenia dot. formulacji polimerowego materiału modyfikowanego nanocząstkami.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, nie umie dokonać prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotować raportu literaturowego z tej tematyki
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,0Student posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-06_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania nabytej wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności osobistej, świadomość wpływu stosowanej (nano)technologii na środowisko
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub właściwych zdolności osobistych i społecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i akceptowalne umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne

Literatura podstawowa

  1. F. Bergaya, B.K.G. Theng, G. Lagaly, Handbook of clay science, Elsevier, Amsterdam, 2006
  2. A. B. Morgan, C. A. Wilkie, Flame retardant polymer nanocomposites, J. Wiley, Hoboken, 2007
  3. Y. W. Mai, Z.Z. Yu, Polymer nanocomposites, CRC Press, Boca Raton, 2006
  4. B. P. Grady, Carbon nanotube-polymer composites, J. Wiley, Hoboken, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia dot. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych na bazie różnych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych6
T-A-2Praca nad raportem dot. przeglądu literaturowego w zakresie wybranego nanokompozytowego materiału polimerowego6
T-A-3Prezentacja wyników przeglądu literaturowego przez studentów2
T-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.7
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.5
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, wykonywanie obliczeń oraz praca z literaturą15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie studenta do wykladu oraz do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-06_W01Student powinien mieć podstawową wiedzę odnośnie najszerzej stosowanych w skali przemysłowej nanokompozytowych materiałach polimerowych, tj. rodzajach matryc/osnów jak i rodzajach nanonapełniaczy, potrafić dokonać prostych obliczeń oraz poszukiwań literaturowych w zakresie formułowania ich składu oraz stosowanych procesów jednostkowych, a także właściwościach tych materiałów i kierunkach ich aktualnego zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W09zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Nano_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki z matematycznymi metodami modelowania komputerowego, chemii, technologii chemicznej do rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Nano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
Nano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
Nano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Nano_2A_W05ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat trendów rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięć z zakresu nanotechnologii
Nano_2A_W06ma poszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów
Nano_2A_W07zna podstawowe techniki pomiarowe, obliczeniowe i multimedialne stosowane w wytwarzaniu i analizie produktów przewidzianych w programie wybranej specjalności
Nano_2A_W08ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i produkcją oraz prowadzenia działalności gospodarczej i organizacji miejsca pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,5Student dysponuje akceptowalną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-06_U01Student powinien umieć określić jakie nanonapełniacze i nanokompozytowe materiały polimerowe są wytwarzane w skali przemysłowej; jakie procesy jednostkowe stosuje się najczęściej w nanotechnologii materiałów polimerowych, jakie właściwości tych materiałów zostają poprawione w stosunku do niemodyfikowanych matryc/osnów polimerowych, dokonać prostego obliczenia dot. formulacji polimerowego materiału modyfikowanego nanocząstkami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, nanobiomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi dokonywać ich krytycznej selekcji, interpretacji oraz integracji ze swą dotychczasową wiedzą
Nano_2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanobiotechnologii
Nano_2A_U03na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować opracowanie naukowe (publikację) w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim z zakresu zagadnień właściwych dla kierunku nanotechnologii
Nano_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nanotechnologii, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego w stopniu wystarczającym do porozumiewania się oraz umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem literatury fachowej, dokumentacji technicznej, artykułów i podręczników
Nano_2A_U07potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_2A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, technologii chemicznej, fizyki technicznej i przedmiotów specjalnościowych zastosować podejście systemowe, uwzględniające aspekty pozatechniczne
Nano_2A_U11potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności
Nano_2A_U12potrafi określić zakres stosowalności poznanych metod badawczych i technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych
Nano_2A_U13potrafi dostrzec braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowy projekt lub zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi
Nano_2A_U14posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności
Nano_2A_U15potrafi przeprowadzić złożoną charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z dziedziny fizyki, chemii i inżynierii materiałowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, nie umie dokonać prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotować raportu literaturowego z tej tematyki
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,0Student posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-06_K01Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania nabytej wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności osobistej, świadomość wpływu stosowanej (nano)technologii na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K01potrafi samodzielnie uzupełniać i poszerzać swoją wiedzę o zagadnienia związane z nanotechnologią, nanomateriałami i nanobiomateriałów a także o problemy wchodzące w skład innych specjalności inżynierskich i pozainżynierskich, potrafi przeprowadzać i organizować seminaria i szkolenia, wskazywać innym wiarygodne źródła informacji fachowych
Nano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Nano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub właściwych zdolności osobistych i społecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i akceptowalne umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne