Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nano-biomateriały

Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza filozoficzna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
C-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).3
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.2
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.2
T-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.2
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.2
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.2
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.2
15
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.3
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.2
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.2
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.4
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.3
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.4
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.3
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.3
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.2
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Konsultacje.2
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia ustnego z przedmiotu lub napisanie eseju18
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-4Studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja i praca w grupie.
M-4Metody symulacyjne.
M-5Analiza przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
NA_2A_A07_W01
Zna problematykę i pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
Nano_2A_W08C-1, C-2T-W-3, T-W-9, T-A-7, T-W-1, T-A-3, T-W-6, T-A-4, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-A-6, T-W-10, T-A-1, T-W-8, T-A-5, T-W-5, T-W-7M-5, M-4, M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
NA_2A_A07_U01
Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
Nano_2A_U11C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2M-3, M-4, M-5, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
NA_2A_A07_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
Nano_2A_K04C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-A-4, T-W-9, T-A-5, T-A-6, T-W-8, T-W-5, T-A-7, T-W-6, T-W-10, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-2, M-3, M-5, M-1, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
NA_2A_A07_W01
Zna problematykę i pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
2,0
3,0Zna problematykę i pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
NA_2A_A07_U01
Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
2,0
3,0Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
NA_2A_A07_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mysłek W., Etyka zawodowa – uwarunkowania, konteksty, zastosowanie, Olsztyn, 2010
  2. Bittner B., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań, 2000
  3. Sułkowski Ł., Homo laborans, etyka i deontologia zawodowa, Łódź, 2014
  4. Sułkowski Ł., Oblicza patologii zawodowych i społecznych, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Grabowski D., Etyka pracy, Katowice, 2015
  2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Warszawa, 2013
  3. Cathcart T., Dylemat wagonika, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).3
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.2
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.2
T-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.2
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.2
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.2
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.3
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.2
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.2
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.4
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.3
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.4
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.3
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.3
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.2
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Konsultacje.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia ustnego z przedmiotu lub napisanie eseju18
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-4Studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNA_2A_A07_W01Zna problematykę i pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W08ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i produkcją oraz prowadzenia działalności gospodarczej i organizacji miejsca pracy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
C-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.
Treści programoweT-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.
T-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.
Metody nauczaniaM-5Analiza przypadków.
M-4Metody symulacyjne.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja i praca w grupie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna problematykę i pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNA_2A_A07_U01Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U11potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności
Cel przedmiotuC-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.
C-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.
T-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja i praca w grupie.
M-4Metody symulacyjne.
M-5Analiza przypadków.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNA_2A_A07_K01Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.
C-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
Treści programoweT-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.
T-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja i praca w grupie.
M-5Analiza przypadków.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-4Metody symulacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0