Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nano-biomateriały

Sylabus przedmiotu Seminarium specjalistyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium specjalistyczne
Specjalność Nanonauki i nanotechnologie
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ma podstawową wiedzę na temat technik badawczych nanomateriałów
W-2potrafi przygotować prezentację multimedialną

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze sposobem prezentacji wyników badań
C-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
C-3zdobycie umiejętności przekazywania wiedzy
C-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Prezentacja wyników prac badawczych5
T-S-2Analiza i dyskusja wyników10
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminarium5
A-S-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-S-3Przygotowanie prezentacji10
A-S-4Praca z literaturą5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja
M-2Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-11_W01
posiada wiedzę na temat technik badawczych nanomateriałów
Nano_2A_W03C-2T-S-2M-2S-1
Nano_2A_D1-11_W02
zna techniki mikroskopowe i potrafi je zastosować do badań nanomateriałów
Nano_2A_W04C-2T-S-2M-2S-1
Nano_2A_D1-11_W03
posiada wiedzę na temat technik pomiarowych, potrafi obrabiać otrzymane wyniki
Nano_2A_W07C-2T-S-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-11_U01
Potrafi zbierać literaturę dotyczącą prowadzonych badań, tłumaczyć obcojęzyczne publikacje na język polski oraz potrafi transformować dane literaturowe do otrzymanych wyników eksperymentalnych
Nano_2A_U01C-4T-S-2M-1, M-2S-1
Nano_2A_D1-11_U02
potrafi zebrać i opracować otrzymane wyniki eksperymentalne, porównać je z danymi literaturowymi oraz potrafi napisać publikację w języku polskim i streszczenie w języku angielskim
Nano_2A_U03C-4, C-1, C-2, C-3T-S-2M-1S-1
Nano_2A_D1-11_U03
potrafi przygotować prezentację multimedialną dotyczącą przeprowadzonej pracy badawczej
Nano_2A_U04C-4, C-1, C-2, C-3T-S-1M-2S-1
Nano_2A_D1-11_U04
na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i otrzymanych wyników potrafi określić dalszy kierunek prac badawczych; pogłebia swoją wiedzę w tematyce, w której pracuje
Nano_2A_U05C-4, C-2, C-3T-S-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-11_K01
potrafi pracować z fachową literaturą, potrafi organizować seminaria i szkolenia włączając w to innych studentów
Nano_2A_K01C-4, C-3T-S-1M-1S-1
Nano_2A_D1-11_K02
wie jaki jest wpływ nanotechnologii oraz nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi, zna uregulowania prawne dotyczące występowania nanocząstek w środowisku
Nano_2A_K02C-4, C-2T-S-1M-2S-1
Nano_2A_D1-11_K03
potrafi pracować w grupie, dobrze organizuje sobie czas i miejsce pracy
Nano_2A_K03C-2T-S-1M-2S-1
Nano_2A_D1-11_K04
posiada ugruntowaną wiedzę na temat nanotechnologii i widzi różne aspekty jej stosowania, potrafi przekazać wiedzę na ten temat w sposób zrozumiały dla ogółu społeczeństwa
Nano_2A_K04C-4, C-1, C-2, C-3T-S-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-11_W01
posiada wiedzę na temat technik badawczych nanomateriałów
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_W02
zna techniki mikroskopowe i potrafi je zastosować do badań nanomateriałów
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_W03
posiada wiedzę na temat technik pomiarowych, potrafi obrabiać otrzymane wyniki
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-11_U01
Potrafi zbierać literaturę dotyczącą prowadzonych badań, tłumaczyć obcojęzyczne publikacje na język polski oraz potrafi transformować dane literaturowe do otrzymanych wyników eksperymentalnych
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_U02
potrafi zebrać i opracować otrzymane wyniki eksperymentalne, porównać je z danymi literaturowymi oraz potrafi napisać publikację w języku polskim i streszczenie w języku angielskim
2,0
3,0napisanie publikacji z otrzymanych wyników w języku polskim
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_U03
potrafi przygotować prezentację multimedialną dotyczącą przeprowadzonej pracy badawczej
2,0
3,0przygotowanie i wygłoszenie prezentacji z otrzymanych wyników badań
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_U04
na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i otrzymanych wyników potrafi określić dalszy kierunek prac badawczych; pogłebia swoją wiedzę w tematyce, w której pracuje
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-11_K01
potrafi pracować z fachową literaturą, potrafi organizować seminaria i szkolenia włączając w to innych studentów
2,0
3,0uczestnictwo w seminarium
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_K02
wie jaki jest wpływ nanotechnologii oraz nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi, zna uregulowania prawne dotyczące występowania nanocząstek w środowisku
2,0
3,0uczestnictwo w seminarium
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_K03
potrafi pracować w grupie, dobrze organizuje sobie czas i miejsce pracy
2,0
3,0uczestnictwo w seminarium
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_2A_D1-11_K04
posiada ugruntowaną wiedzę na temat nanotechnologii i widzi różne aspekty jej stosowania, potrafi przekazać wiedzę na ten temat w sposób zrozumiały dla ogółu społeczeństwa
2,0
3,0dobrze przygotowana prezentacja
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R.W. Kelsall, I.W. Hamley, M. Geoghegan (red.), Nanotechnologie, PWN
  2. Vicky Sutton, Nanotechnology Law and Policy, Carolina Academic Press
  3. Ludovico Cademartiri, Goeffrey A. Ozin, Nanochemia Podstawowe koncepcje, PWN
  4. B. Dręczewski, A. Herman, P. Wroczyński, NANOTECHNOLOGIA STAN OBECNY I PERSPEKTYWY, http://www.kchn.pg.gda.pl/didactics/nano/nanotechnologia.pdf, Gdańsk
  5. Stanley E. Manahan (Tłumaczenie: Władysław Boczoń, Henryk Koroniak), Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2012, 1
  6. Przygocki Władysław, Włochowicz Andrzej, Fulereny i nanorurki. Właściwości i zastosowanie, WNT, 2001

Literatura dodatkowa

  1. pod red. K. Piotrowskiego, Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych, WNT, 2009, 2

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Prezentacja wyników prac badawczych5
T-S-2Analiza i dyskusja wyników10
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminarium5
A-S-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-S-3Przygotowanie prezentacji10
A-S-4Praca z literaturą5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_W01posiada wiedzę na temat technik badawczych nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
Cel przedmiotuC-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
Treści programoweT-S-2Analiza i dyskusja wyników
Metody nauczaniaM-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_W02zna techniki mikroskopowe i potrafi je zastosować do badań nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Cel przedmiotuC-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
Treści programoweT-S-2Analiza i dyskusja wyników
Metody nauczaniaM-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_W03posiada wiedzę na temat technik pomiarowych, potrafi obrabiać otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W07zna podstawowe techniki pomiarowe, obliczeniowe i multimedialne stosowane w wytwarzaniu i analizie produktów przewidzianych w programie wybranej specjalności
Cel przedmiotuC-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
Treści programoweT-S-2Analiza i dyskusja wyników
Metody nauczaniaM-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_U01Potrafi zbierać literaturę dotyczącą prowadzonych badań, tłumaczyć obcojęzyczne publikacje na język polski oraz potrafi transformować dane literaturowe do otrzymanych wyników eksperymentalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, nanobiomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi dokonywać ich krytycznej selekcji, interpretacji oraz integracji ze swą dotychczasową wiedzą
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
Treści programoweT-S-2Analiza i dyskusja wyników
Metody nauczaniaM-1Dyskusja
M-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_U02potrafi zebrać i opracować otrzymane wyniki eksperymentalne, porównać je z danymi literaturowymi oraz potrafi napisać publikację w języku polskim i streszczenie w języku angielskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U03na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować opracowanie naukowe (publikację) w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim z zakresu zagadnień właściwych dla kierunku nanotechnologii
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
C-1Zapoznanie studenta ze sposobem prezentacji wyników badań
C-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
C-3zdobycie umiejętności przekazywania wiedzy
Treści programoweT-S-2Analiza i dyskusja wyników
Metody nauczaniaM-1Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0napisanie publikacji z otrzymanych wyników w języku polskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_U03potrafi przygotować prezentację multimedialną dotyczącą przeprowadzonej pracy badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
C-1Zapoznanie studenta ze sposobem prezentacji wyników badań
C-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
C-3zdobycie umiejętności przekazywania wiedzy
Treści programoweT-S-1Prezentacja wyników prac badawczych
Metody nauczaniaM-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie i wygłoszenie prezentacji z otrzymanych wyników badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_U04na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i otrzymanych wyników potrafi określić dalszy kierunek prac badawczych; pogłebia swoją wiedzę w tematyce, w której pracuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i wykorzystać proces samokształcenia w miejscu pracy
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
C-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
C-3zdobycie umiejętności przekazywania wiedzy
Treści programoweT-S-2Analiza i dyskusja wyników
Metody nauczaniaM-1Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_K01potrafi pracować z fachową literaturą, potrafi organizować seminaria i szkolenia włączając w to innych studentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K01potrafi samodzielnie uzupełniać i poszerzać swoją wiedzę o zagadnienia związane z nanotechnologią, nanomateriałami i nanobiomateriałów a także o problemy wchodzące w skład innych specjalności inżynierskich i pozainżynierskich, potrafi przeprowadzać i organizować seminaria i szkolenia, wskazywać innym wiarygodne źródła informacji fachowych
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
C-3zdobycie umiejętności przekazywania wiedzy
Treści programoweT-S-1Prezentacja wyników prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uczestnictwo w seminarium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_K02wie jaki jest wpływ nanotechnologii oraz nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi, zna uregulowania prawne dotyczące występowania nanocząstek w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
C-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
Treści programoweT-S-1Prezentacja wyników prac badawczych
Metody nauczaniaM-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uczestnictwo w seminarium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_K03potrafi pracować w grupie, dobrze organizuje sobie czas i miejsce pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
Treści programoweT-S-1Prezentacja wyników prac badawczych
Metody nauczaniaM-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uczestnictwo w seminarium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-11_K04posiada ugruntowaną wiedzę na temat nanotechnologii i widzi różne aspekty jej stosowania, potrafi przekazać wiedzę na ten temat w sposób zrozumiały dla ogółu społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
C-1Zapoznanie studenta ze sposobem prezentacji wyników badań
C-2zdobycie wiedzy na temat stosowanych nanotechnologii i nanomateriałów
C-3zdobycie umiejętności przekazywania wiedzy
Treści programoweT-S-1Prezentacja wyników prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Dyskusja
M-2Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dobrze przygotowana prezentacja
3,5
4,0
4,5
5,0