Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nano-biomateriały

Sylabus przedmiotu Przemysłowe procesy katalityczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przemysłowe procesy katalityczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka oraz fizyka na poziomie szkoły średniej Podstawy chemii nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna rolę nanomateriałów w przemysłowych procesach katalitycznych
C-2Student pozna podstawy teoretyczne procesów zachodzących w Zakładach Chemicznych Police

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Elementy katalizy heterogenicznej3
T-W-2Otrzymywanie gazu syntezowego2
T-W-3Katalityczne otrzymywanie amoniaku i kwasu azotowego V4
T-W-4Katalityczne utlenianie SO2 oraz otrzymywanie kwasu VI siarkowego3
T-W-5Reakcje powierzchniowe2
T-W-6Egzamin końcowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd literatury15
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Student uzyska wiedzę o podstawowych katalitycznych procesach przemysłowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C03_W03
Student potrafi wybra metodę pomiarową do zmierzenia danego parametru charakteryzującego nanomateriał
Nano_2A_W03

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C03_U15
Student potrafi sprecyzować warunki pomiaru dla badanego nanomateriału w omówionych w wykładzie metodach pomiarowych
Nano_2A_U15

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C03_K02
zna potencjalny szkoliwy wpływ nanomateriałów na zdrowie
Nano_2A_K02
Nano_2A_C03_K03
potrafi na podstawie podanych parametrów kinetycznych oszacować czas potrzebny dla zajścia reakcji
Nano_2A_K03

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Schmidt-Szałkowski, Jan Sentek, Jerzy Raabe, Ewa Bobryk, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Edgar Bortel, Krzysztof Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992
  3. Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy katalizy heterogenicznej3
T-W-2Otrzymywanie gazu syntezowego2
T-W-3Katalityczne otrzymywanie amoniaku i kwasu azotowego V4
T-W-4Katalityczne utlenianie SO2 oraz otrzymywanie kwasu VI siarkowego3
T-W-5Reakcje powierzchniowe2
T-W-6Egzamin końcowy1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd literatury15
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C03_W03Student potrafi wybra metodę pomiarową do zmierzenia danego parametru charakteryzującego nanomateriał
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C03_U15Student potrafi sprecyzować warunki pomiaru dla badanego nanomateriału w omówionych w wykładzie metodach pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U15potrafi przeprowadzić złożoną charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z dziedziny fizyki, chemii i inżynierii materiałowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C03_K02zna potencjalny szkoliwy wpływ nanomateriałów na zdrowie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C03_K03potrafi na podstawie podanych parametrów kinetycznych oszacować czas potrzebny dla zajścia reakcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów