Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Farby i powłoki z nanocząsteczkami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Farby i powłoki z nanocząsteczkami
Specjalność Polimerowe bio- i nanomateriały
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: "Podstawy syntezy polimerów i żywic reaktywnych", oraz "Technologia procesów materiałów kompozytowych"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie wodorozcieńczalnej epoksydowej kompozycji lakierowej, w tym modyfikowanej napełniaczem fosforanowym, ocena jej właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże oraz ocena odporności antykorozyjnej powłoki5
T-L-2Formulacja farby na bazie spoiwa polimerowego typu high solids (epoksydowego lub poliuretanowego), ocena właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże metodą natryskową oraz ocena wybranych cech powłoki5
T-L-3Komponowanie farby poliuretanowej, w tym z modyfikatorem nanowęglowym, aplikacja na podłoże szklane i ocena wybranych cech uzyskanej powłoki5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania1
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)3
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce3
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru1
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)2
T-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych2
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna studenta, w tym przygotowanie do zaliczenia wykladu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W05, Nano_1A_W07, Nano_1A_W08, Nano_1A_W10, Nano_1A_W12, Nano_1A_W14, Nano_1A_W15, Nano_1A_W16C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07a_U01
Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki
Nano_1A_U01, Nano_1A_U03, Nano_1A_U04, Nano_1A_U05, Nano_1A_U06, Nano_1A_U08, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U12, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14, Nano_1A_U17C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07a_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko
Nano_1A_K02, Nano_1A_K01, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04, Nano_1A_K05, Nano_1A_K06, Nano_1A_K07C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07a_U01
Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,0Student posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07a_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub właściwych cech zdolności osobistych i spolecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub niedostateczne cechy zdolności osobistych i spolecznych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych

Literatura podstawowa

  1. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, 1996
  2. S. Tkaczyk, Powłoki organiczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1994
  3. Z. Wicks, Organic coatings, J. Wiley & Sons, Hoboken, 2007
  4. J. Koleske, Paint and coating testing manual, ASTM, Filadelfia, 1995, 14-th

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie wodorozcieńczalnej epoksydowej kompozycji lakierowej, w tym modyfikowanej napełniaczem fosforanowym, ocena jej właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże oraz ocena odporności antykorozyjnej powłoki5
T-L-2Formulacja farby na bazie spoiwa polimerowego typu high solids (epoksydowego lub poliuretanowego), ocena właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże metodą natryskową oraz ocena wybranych cech powłoki5
T-L-3Komponowanie farby poliuretanowej, w tym z modyfikatorem nanowęglowym, aplikacja na podłoże szklane i ocena wybranych cech uzyskanej powłoki5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania1
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)3
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce3
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru1
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)2
T-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych2
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna studenta, w tym przygotowanie do zaliczenia wykladu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_D2-07a_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W05ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami fizyki współczesnej, niezbędnymi do rozumienia podstawowych mechanizmów fizycznych i wykorzystania wiedzy fizycznej w nanotechnologii
Nano_1A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie i gospodarką odpadami
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Nano_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia materiałów oraz na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów
Nano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Nano_1A_W14ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
Nano_1A_W15ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego i prawa patentowego
Nano_1A_W16zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok
Treści programoweT-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_D2-07a_U01Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Nano_1A_U06posługuje się językiem angielskim (lub innym językiem obcym) zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego, w stopniu umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem instrukcji technicznych, artykułów i podręczników z dziedziny nauk ścisłych, a w szczególności z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Nano_1A_U17potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok
Treści programoweT-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,0Student posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_D2-07a_K01Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K03potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób
Nano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Nano_1A_K05rozumie zasady etyki zawodowej, prawidłowo oceniać wkład członków zespołu do osiąganych wyników jest świadom i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie
Nano_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok
Treści programoweT-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub właściwych cech zdolności osobistych i spolecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub niedostateczne cechy zdolności osobistych i spolecznych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych