Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia nanomateriałów węglowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia nanomateriałów węglowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Analiza instrumentalna w nanotechnologii
W-2Nanotechnologia i nanonauka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD).2
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.3
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.6
T-L-4Charakterystyka otrzymanego nanomateriału węglowego z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej i spektroskopii ramanowskiej4
15
wykłady
T-W-1Struktura i właściwości nanomateriałów węglowych: fulerenów, nanorurek węglowych, grafenu i nanosfer.3
T-W-2Metody ich preparatyki z wykorzystaniem laserowego parowania grafitu i katalizatora, chemiczne osadzanie par, wyładowanie w łuku elektrycznym3
T-W-3Omówienie aparatury do preparatyki Nanomateriałów węglowych, omówienie różnych mechanizmów wzrostu Nanomateriałów węglowych.3
T-W-4Metody charakterystyki nanomateriałów węglowych3
T-W-5Zastosowanie nanomateriałów węglowych w przemyśle.2
T-W-6Węgiel aktywny - budowa, otrzymywanie i właściwości.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Ocena z kolokwium i ze sprawozdania15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Egzamin z wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C09_W01
Objaśnianie i tłumaczanie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
Nano_1A_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C09_W02
Definiowanie metod otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazywanie ich zastosowania.
Nano_1A_W10C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C09_W03
Dobieranie urządzeń technicznych do identyfikacji nanomateriału węglowego
Nano_1A_W11C-1T-W-4, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C09_U01
Dobieranie odpowieniej metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowanie o metodzie charakteryzacji.
Nano_1A_U09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C09_U02
Obsługiwanie urządzeń niezbednych przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażanie nowych rozwiązań prowadzących do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
Nano_1A_U16C-1T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C09_U03
Opracowywanie nowych projektów technologicznych umożliwiających otrzymywanie nanomateriałów węglowych
Nano_1A_U17C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C09_K01
Ocenianie wpływu nanotechnologii na srodowisko naturalne i na organizm człowieka
Nano_1A_K02C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C09_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
Nano_1A_K04C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C09_W01
Objaśnianie i tłumaczanie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
2,0nie potrafi wcale objaśniać i tłumaczyć podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
Nano_1A_C09_W02
Definiowanie metod otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazywanie ich zastosowania.
2,0nie potrafi wcale definiować metod otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazywać ich zastosowania.
3,0w co najmniej 51% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
3,5w co najmniej 61% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
4,0w co najmniej 71% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
4,5w co najmniej 81% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
5,0w co najmniej 91% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
Nano_1A_C09_W03
Dobieranie urządzeń technicznych do identyfikacji nanomateriału węglowego
2,0nie potrafi wcale dobierać urządzeń technicznych do identyfikacji nanomateriału węglowego
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C09_U01
Dobieranie odpowieniej metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowanie o metodzie charakteryzacji.
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowienich metod wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydować o metodzie charakteryzacji.
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
Nano_1A_C09_U02
Obsługiwanie urządzeń niezbednych przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażanie nowych rozwiązań prowadzących do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
2,0nie potrafi wcale obsługiwać urządzeń niezbędnych przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowych rozwiązań prowadzących do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
3,0w co najmniej 51% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
3,5w co najmniej 61% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
4,0w co najmniej 71% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
4,5w co najmniej 81% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
5,0w co najmniej 91% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
Nano_1A_C09_U03
Opracowywanie nowych projektów technologicznych umożliwiających otrzymywanie nanomateriałów węglowych
2,0nie potrafi wcale opracowywać nowych projektów technologicznych umożliwiających otrzymywanie nanomateriałów węglowych
3,0w co najmniej 51% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
3,5w co najmniej 61% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
4,0w co najmniej 71% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
4,5w co najmniej 81% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
5,0w co najmniej 91% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C09_K01
Ocenianie wpływu nanotechnologii na srodowisko naturalne i na organizm człowieka
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
Nano_1A_C09_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
2,0nie wykazuje aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych

Literatura podstawowa

  1. M. Meyyappan, Carbon Nanotubes: Science and Applications, NASA Ames Research Center, Moffett Field, California, 1999
  2. Peter j.F. Harris, Carbon nanotubes and related structures, Cambridge University Press, 1999
  3. Andrzej Huczko, Nanorurki węglowe-Czarne diamenty XXI wieku, Wydawnictwo: BEL studio Sp.z.o.o., Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD).2
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.3
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.6
T-L-4Charakterystyka otrzymanego nanomateriału węglowego z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej i spektroskopii ramanowskiej4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura i właściwości nanomateriałów węglowych: fulerenów, nanorurek węglowych, grafenu i nanosfer.3
T-W-2Metody ich preparatyki z wykorzystaniem laserowego parowania grafitu i katalizatora, chemiczne osadzanie par, wyładowanie w łuku elektrycznym3
T-W-3Omówienie aparatury do preparatyki Nanomateriałów węglowych, omówienie różnych mechanizmów wzrostu Nanomateriałów węglowych.3
T-W-4Metody charakterystyki nanomateriałów węglowych3
T-W-5Zastosowanie nanomateriałów węglowych w przemyśle.2
T-W-6Węgiel aktywny - budowa, otrzymywanie i właściwości.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Ocena z kolokwium i ze sprawozdania15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Egzamin z wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_W01Objaśnianie i tłumaczanie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-W-2Metody ich preparatyki z wykorzystaniem laserowego parowania grafitu i katalizatora, chemiczne osadzanie par, wyładowanie w łuku elektrycznym
T-W-4Metody charakterystyki nanomateriałów węglowych
T-W-1Struktura i właściwości nanomateriałów węglowych: fulerenów, nanorurek węglowych, grafenu i nanosfer.
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale objaśniać i tłumaczyć podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych zachodzących podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśniać i tłumaczyć podstawowe zjawiska fizyczno-chemicznych zachodzące podczas otrzymywania nanomateriałów węglowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_W02Definiowanie metod otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazywanie ich zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia materiałów oraz na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-W-5Zastosowanie nanomateriałów węglowych w przemyśle.
T-W-2Metody ich preparatyki z wykorzystaniem laserowego parowania grafitu i katalizatora, chemiczne osadzanie par, wyładowanie w łuku elektrycznym
T-W-3Omówienie aparatury do preparatyki Nanomateriałów węglowych, omówienie różnych mechanizmów wzrostu Nanomateriałów węglowych.
T-L-1Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD).
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale definiować metod otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazywać ich zastosowania.
3,0w co najmniej 51% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
3,5w co najmniej 61% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
4,0w co najmniej 71% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
4,5w co najmniej 81% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
5,0w co najmniej 91% potrafi definiować metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazać ich zastosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_W03Dobieranie urządzeń technicznych do identyfikacji nanomateriału węglowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do projektowania, modelowania, symulacji i wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-W-4Metody charakterystyki nanomateriałów węglowych
T-L-4Charakterystyka otrzymanego nanomateriału węglowego z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej i spektroskopii ramanowskiej
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać urządzeń technicznych do identyfikacji nanomateriału węglowego
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać urządzenia techniczne do identyfikacji nanomateriału węglowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_U01Dobieranie odpowieniej metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowanie o metodzie charakteryzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-W-2Metody ich preparatyki z wykorzystaniem laserowego parowania grafitu i katalizatora, chemiczne osadzanie par, wyładowanie w łuku elektrycznym
T-W-3Omówienie aparatury do preparatyki Nanomateriałów węglowych, omówienie różnych mechanizmów wzrostu Nanomateriałów węglowych.
T-W-4Metody charakterystyki nanomateriałów węglowych
T-L-4Charakterystyka otrzymanego nanomateriału węglowego z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej i spektroskopii ramanowskiej
T-L-1Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD).
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowienich metod wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydować o metodzie charakteryzacji.
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowienie metody wytwarzania nanomateriałów węglowych i decydowac o metodzie charakteryzacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_U02Obsługiwanie urządzeń niezbednych przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażanie nowych rozwiązań prowadzących do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U16na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, prowadzące do poprawy wskaźników ekonomicznych oraz środowiskowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-W-3Omówienie aparatury do preparatyki Nanomateriałów węglowych, omówienie różnych mechanizmów wzrostu Nanomateriałów węglowych.
T-L-1Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD).
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale obsługiwać urządzeń niezbędnych przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowych rozwiązań prowadzących do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
3,0w co najmniej 51% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
3,5w co najmniej 61% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
4,0w co najmniej 71% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
4,5w co najmniej 81% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
5,0w co najmniej 91% potrafi obsługiwać urządzenia niezbędne przy produkcji nanomateriałów węglowych a także wdrażać nowe rozwiązania prowadzące do poprawy wskażników chemicznych i ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_U03Opracowywanie nowych projektów technologicznych umożliwiających otrzymywanie nanomateriałów węglowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U17potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-L-4Charakterystyka otrzymanego nanomateriału węglowego z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej i spektroskopii ramanowskiej
T-L-1Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD).
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale opracowywać nowych projektów technologicznych umożliwiających otrzymywanie nanomateriałów węglowych
3,0w co najmniej 51% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
3,5w co najmniej 61% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
4,0w co najmniej 71% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
4,5w co najmniej 81% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
5,0w co najmniej 91% potrafi opracowywać nowe projekty technologiczne umożliwiające otrzymywanie nanomateriałów węglowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_K01Ocenianie wpływu nanotechnologii na srodowisko naturalne i na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-W-5Zastosowanie nanomateriałów węglowych w przemyśle.
T-W-2Metody ich preparatyki z wykorzystaniem laserowego parowania grafitu i katalizatora, chemiczne osadzanie par, wyładowanie w łuku elektrycznym
T-W-3Omówienie aparatury do preparatyki Nanomateriałów węglowych, omówienie różnych mechanizmów wzrostu Nanomateriałów węglowych.
T-W-4Metody charakterystyki nanomateriałów węglowych
T-W-1Struktura i właściwości nanomateriałów węglowych: fulerenów, nanorurek węglowych, grafenu i nanosfer.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C09_K02Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych , ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania.
Treści programoweT-L-4Charakterystyka otrzymanego nanomateriału węglowego z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej i spektroskopii ramanowskiej
T-L-1Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD).
T-L-2Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych.
T-L-3Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
M-3Zapoznanie sę ze sprzętem używanym do identyfikacji nanomateriału węglowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywna postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych