Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Wysokobarierowe nanokompozytowe materiały polimerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wysokobarierowe nanokompozytowe materiały polimerowe | ||
Specjalność | Polimerowe bio- i nanomateriały | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna, podstawy chemii nieorganicznej, podstawy materiałoznawstwa, podstawy chemii i technologii polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze stanem wiedzy w zakresie składu i metod komponowania polimerowych materiałów wysokobarierowych |
C-2 | Zapoznanie z obszarami stosowania polimerowych materiałów wysokobarierowych |
C-3 | Przedstawienie wymogów stawianych wysokobarierowym materiałom polimerowym |
C-4 | Zapoznanie z metodami badań wysokobarierowych metariałów polimerowych |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności i kompetencji studenta w zakresie stosowania wiedzy dot. składu i metod komponowania polimerowych materiałów wysokobarierowych, obszarów i wymogów ich stosowania oraz metodami ich badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie i aplikacja nanokompozytowej ogniochronnej farby pęczniejącej | 4 |
T-L-2 | Otrzymywanie i aplikacja lakierów nanokompozytowych o podwyższonej barierowości dla promieniowania UV | 3 |
T-L-3 | Otrzymywanie termoizolacyjnego nanokompozytu poliuretan-glinokrzemian warstwowy | 3 |
T-L-4 | Ocena właściwości utwardzonych lakierów, farb i warstw nanokompozytowych. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacji o nanokompozytowych matrycach polimerowych: synteza, przetwórstwo i właściwości poliolefin, polichlorku winylu, polialkoholu winylowego, poliakrylanów i polimetakrylanów, poliamidów, poliestrów nasyconych i nienasyconych, żywic epoksydowych, poliuretanów | 2 |
T-W-2 | Nanonapełniacze i mikronapełniacze: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań. | 3 |
T-W-3 | Metody otrzymywania polimerowych warstw i powłok nanokompozytowych: dyspergowanie nanonapełniaczy w matrycach polimerowych, przetwórstwo polimerów z nanonapełniaczami, nakładanie ciekłych i proszkowych powłok nanokompozytowych, | 4 |
T-W-4 | Nanokompozyty polimerowe o określonych cechach barierowych: materiały termochronne (termostabilne, izolacje polimerowe, powłoki pęczniejące), elektroizolacyjne (z termo- i duroplastów), barierowe dla gazów, cieczy, promieniowania UV i czynników korozyjnych (modyfikowane farby i lakiery, wykładziny tworzywowe) | 4 |
T-W-5 | Podstawowe informacje o metodach oceny właściwości nanokompozytowych warstw barierowych: badania termiczne, elektryczne, korozyjne i ocena gazoprzepuszczalności, analiza struktury warstw nanokompozytowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 7 |
A-L-3 | Samodzielne opracowanie wyników | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości matryc/spoiw nanokompozytów polimerowych |
S-2 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie otrzymywania nanokompozytowych warstw i powłok polimerowych o właściwosciach barierowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie składu, komponowania, zastosowania i metod badania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-07b_W01 Zdobycie wiedzy pozwalającej na przedstawienie i charakterystykę składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami | Nano_1A_W02, Nano_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-07b_U01 Umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych | Nano_1A_U01, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14 | — | — | C-5 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-07b_K01 Kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych | Nano_1A_K02, Nano_1A_K01, Nano_1A_K07 | — | — | C-5 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-07b_W01 Zdobycie wiedzy pozwalającej na przedstawienie i charakterystykę składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami | 2,0 | Student nie umie przedstawić i scharakteryzować składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami |
3,0 | Student w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami | |
3,5 | Student umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami | |
4,0 | Student umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami oraz w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować ich skład | |
4,5 | Student umie przedstawić i scharakteryzować skład, właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami oraz w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować metody ich badania | |
5,0 | Student umie przedstawić i scharakteryzować skład, właściwości, obszary stosowania, wymogi i metody badań polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-07b_U01 Umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych | 2,0 | Student nie posiada umiejętności badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerówych |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie doboru rodzaju barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych do różnych zastosowań | |
3,5 | Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych do różnych zastosowań | |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerowych | |
4,5 | Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych oraz ograniczone umiejętności badania ich podstawowych właściwości | |
5,0 | Student posiada umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-07b_K01 Kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych | |
3,5 | Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych i ograniczoną świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych ich wykorzystania | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych i podstawową świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych ich wykorzystania | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych |
Literatura podstawowa
- T. Pinnavaia, G. Beall, Polymer-clay nanocomposites, J. Wiley&Sons, Chichester, 2000
- Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, OWPW, Warszawa, 1995
- W. Szlezyngier, Tworzywa sztuczne, WO FOSZE, Rzeszów, 1998
- F. Bergaya, B. Theng, G. Lagaly, Handbook of clay science Vol. 1, Elsevier, Oxford, 2006
- A. Morgan, C. Wilkie, Flame retardant polymer nanocomposites, J. Wiley&Sons, Hoboken, 2007
- G. Janowska, W. Przygocki, A. Włochowicz, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007
- W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
- Y. Mai, Z. Yu, Polymer nanocomposites, CRC, Cambridge, 2007
Literatura dodatkowa
- T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1995