Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Nanotechnologia i zastosowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanotechnologia i zastosowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bez wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii2
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań3
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down4
T-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki2
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki2
T-W-6Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy2
T-W-7Wybrane działy nanotechnologii: zastosowania w medycynie, elektronice, biologii, ochronie środowiska (biosensory, elementy elektroniczne, opto-elektroniczne i optyczne).3
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.5
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne4
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Zaliczenie wykładów15
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C01_W01
Rozróżnianie struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywanie ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
Nano_1A_W04, Nano_1A_W08C-1T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C01_U01
Wyszukiwanie i zastosowanie różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce
Nano_1A_U01C-1T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-1M-1S-1, S-2
Nano_1A_C01_U02
Objasnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych wystepujacych w nanotechnologii
Nano_1A_U09C-1T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-1M-1S-1, S-2
Nano_1A_C01_U03
Posługiwanie sie sprzetem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników
Nano_1A_U10, Nano_1A_U14C-1T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6M-1S-1, S-2
Nano_1A_C01_U04
Oceniane zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Nano_1A_U13C-1T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C01_K01
Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Nano_1A_K01, Nano_1A_K07C-1T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-1M-1S-1, S-2
Nano_1A_C01_K02
Ocenianie wpływu nanotechnologi na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Nano_1A_K02C-1T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C01_W01
Rozróżnianie struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywanie ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
2,0nie potrafi wcale rozróżniać struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
3,0w co najmniej 51% potrafi rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
3,5w co najmniej 61% potrafi i rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
4,0w co najmniej 71% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
4,5w co najmniej 81% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
5,0w co najmniej 91% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C01_U01
Wyszukiwanie i zastosowanie różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce
2,0nie potrafi wcale wyszukiwać i zastosować różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać ich w dalszej nauce
3,0w co najmniej 51% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
3,5w co najmniej 61% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
4,0w co najmniej 71% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
4,5w co najmniej 81% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
5,0w co najmniej 91% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
Nano_1A_C01_U02
Objasnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych wystepujacych w nanotechnologii
2,0nie potrafi wcale objasniać podstawowych procesów fizyko-chemicznych wystepujących w nanotechnologii
3,0w co najmniej 51% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
3,5w co najmniej 61% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
4,0w co najmniej 71% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
4,5w co najmniej 81% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
5,0w co najmniej 91% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
Nano_1A_C01_U03
Posługiwanie sie sprzetem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników
2,0nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
Nano_1A_C01_U04
Oceniane zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
2,0nie potrafi wcale oceniać zagrozenia bedącego efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C01_K01
Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
2,0nie wykazuje aktywnej postawy do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Nano_1A_C01_K02
Ocenianie wpływu nanotechnologi na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty

Literatura podstawowa

  1. Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008
  2. Balzani V., Venturi M., Credi A, Molecular Devices and Machines, Wiley-VCH, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Galina H, Fizykochemia polimerów, Ofic. Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii2
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań3
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down4
T-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki2
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki2
T-W-6Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy2
T-W-7Wybrane działy nanotechnologii: zastosowania w medycynie, elektronice, biologii, ochronie środowiska (biosensory, elementy elektroniczne, opto-elektroniczne i optyczne).3
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.5
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne4
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Zaliczenie wykładów15
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C01_W01Rozróżnianie struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywanie ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem
Treści programoweT-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań
T-W-7Wybrane działy nanotechnologii: zastosowania w medycynie, elektronice, biologii, ochronie środowiska (biosensory, elementy elektroniczne, opto-elektroniczne i optyczne).
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne
T-W-6Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale rozróżniać struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
3,0w co najmniej 51% potrafi rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
3,5w co najmniej 61% potrafi i rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
4,0w co najmniej 71% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
4,5w co najmniej 81% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
5,0w co najmniej 91% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C01_U01Wyszukiwanie i zastosowanie różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem
Treści programoweT-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań
T-W-7Wybrane działy nanotechnologii: zastosowania w medycynie, elektronice, biologii, ochronie środowiska (biosensory, elementy elektroniczne, opto-elektroniczne i optyczne).
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne
T-W-6Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale wyszukiwać i zastosować różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać ich w dalszej nauce
3,0w co najmniej 51% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
3,5w co najmniej 61% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
4,0w co najmniej 71% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
4,5w co najmniej 81% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
5,0w co najmniej 91% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C01_U02Objasnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych wystepujacych w nanotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem
Treści programoweT-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne
T-W-6Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale objasniać podstawowych procesów fizyko-chemicznych wystepujących w nanotechnologii
3,0w co najmniej 51% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
3,5w co najmniej 61% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
4,0w co najmniej 71% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
4,5w co najmniej 81% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
5,0w co najmniej 91% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C01_U03Posługiwanie sie sprzetem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem
Treści programoweT-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne
T-W-6Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C01_U04Oceniane zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem
Treści programoweT-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oceniać zagrozenia bedącego efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C01_K01Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem
Treści programoweT-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.
T-W-7Wybrane działy nanotechnologii: zastosowania w medycynie, elektronice, biologii, ochronie środowiska (biosensory, elementy elektroniczne, opto-elektroniczne i optyczne).
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje aktywnej postawy do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C01_K02Ocenianie wpływu nanotechnologi na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem
Treści programoweT-W-4Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki
T-W-8Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty.
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down
T-W-10Nanotechnologie a bezpieczeństwo.
T-W-5Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań
T-W-7Wybrane działy nanotechnologii: zastosowania w medycynie, elektronice, biologii, ochronie środowiska (biosensory, elementy elektroniczne, opto-elektroniczne i optyczne).
T-W-9Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne
T-W-6Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty