Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Ergonomia i bezpieczeństwo pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia i bezpieczeństwo pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp i podstawowe pojęcia przedmiotu1
T-W-2Ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna i element sztuki inżynierskiej1
T-W-3Układ człowiek-obiekt techniczny1
T-W-4Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki1
T-W-5System prawny ochrony pracy w Polsce1
T-W-6Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników2
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy1
T-W-8Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze1
T-W-9Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki2
T-W-10Choroby zawodowe1
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym2
T-W-12Zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A01_W01
definiuje podstawowe zasady ergonomii i BHP
Nano_1A_W12C-1T-W-12, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-2
Nano_1A_A01_W02
objaśnia istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
Nano_1A_W12C-1T-W-6, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A01_U01
analizuje konsekwencje środowiskowe, i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U12C-1T-W-9, T-W-7, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A01_K01
wykazuje aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
Nano_1A_K01C-1T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-11M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A01_W01
definiuje podstawowe zasady ergonomii i BHP
2,0nie potrafi zdefiniować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,0potrafi w co najmniej 51% definiować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,5potrafi w co najmniej 61% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,0potrafi w co najmniej 71% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,5potrafi w co najmniej 81% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
5,0potrafi w co najmniej 91% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
Nano_1A_A01_W02
objaśnia istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
2,0nie potrafi objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
3,0potrafi w co najmniej 51% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
3,5potrafi w co najmniej 61% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
4,0potrafi w co najmniej 71% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
4,5potrafi w co najmniej 81% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
5,0potrafi w co najmniej 91% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A01_U01
analizuje konsekwencje środowiskowe, i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0nie potrafi analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,0potrafi w co najmniej 51% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,5potrafi w co najmniej 61% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,0potrafi w co najmniej 71% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,5potrafi w co najmniej 81% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
5,0potrafi w co najmniej 91% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A01_K01
wykazuje aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
2,0nie potrafi wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
3,0potrafi w co najmniej 51% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
3,5potrafi w co najmniej 61% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
4,0potrafi w co najmniej 71% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
4,5potrafi w co najmniej 81% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
5,0potrafi w co najmniej 91% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych

Literatura podstawowa

  1. Koradecka D. (red.), Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, t. I i II, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Ryng M, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Poradnik, WNT, Warszawa, 1987
  2. Markowski A. S. i inni, Zapobieganie stratom w przemyśle. Część II. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, Politechnika Łódzka, Łódź, 1999
  3. Nie dotyczy, Materiały dotyczące przedmiotu publikowane w czasopismach: Atest - Ochrona Pracy, Chemik, Przemysł Chemiczny, Praca - Zdrowie - Bezpieczeństwo, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp i podstawowe pojęcia przedmiotu1
T-W-2Ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna i element sztuki inżynierskiej1
T-W-3Układ człowiek-obiekt techniczny1
T-W-4Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki1
T-W-5System prawny ochrony pracy w Polsce1
T-W-6Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników2
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy1
T-W-8Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze1
T-W-9Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki2
T-W-10Choroby zawodowe1
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym2
T-W-12Zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_A01_W01definiuje podstawowe zasady ergonomii i BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-12Zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej
T-W-8Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze
T-W-3Układ człowiek-obiekt techniczny
T-W-4Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna oraz jako sposób humanizacji techniki
T-W-1Wstęp i podstawowe pojęcia przedmiotu
T-W-2Ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna i element sztuki inżynierskiej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,0potrafi w co najmniej 51% definiować podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,5potrafi w co najmniej 61% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,0potrafi w co najmniej 71% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,5potrafi w co najmniej 81% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
5,0potrafi w co najmniej 91% definiować podstawowe zasady ergonomii i BHP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_A01_W02objaśnia istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-6Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników
T-W-5System prawny ochrony pracy w Polsce
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
3,0potrafi w co najmniej 51% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
3,5potrafi w co najmniej 61% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
4,0potrafi w co najmniej 71% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
4,5potrafi w co najmniej 81% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
5,0potrafi w co najmniej 91% objaśnić istotę ergonomiczności miejsca pracy, wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_A01_U01analizuje konsekwencje środowiskowe, i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-9Wypadki przy pracy - przyczyny występowania i skutki
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,0potrafi w co najmniej 51% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
3,5potrafi w co najmniej 61% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,0potrafi w co najmniej 71% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
4,5potrafi w co najmniej 81% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
5,0potrafi w co najmniej 91% analizować konsekwencji środowiskowych i społecznych wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_A01_K01wykazuje aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-6Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników
T-W-7Służba BHP w zakładach pracy
T-W-5System prawny ochrony pracy w Polsce
T-W-11Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy - zagrożenia mechaniczne, elektryczne, hałasem, wibracjami, polem elektromagnetycznym oraz promieniowaniem widzialnym i optycznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
3,0potrafi w co najmniej 51% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
3,5potrafi w co najmniej 61% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
4,0potrafi w co najmniej 71% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
4,5potrafi w co najmniej 81% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych
5,0potrafi w co najmniej 91% wykazać aktywną postawę w aktualizowaniu swojej wiedzy dotyczącej przepisów BHP oraz nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice rozwiązań ergonomicznych