Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesowa

Sylabus przedmiotu Projektowanie, integracja i intensyfikacja procesów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie, integracja i intensyfikacja procesów
Specjalność Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,30,40zaliczenie
projektyP2 15 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,70,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projetkowania aparatów procesowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.13
T-A-2Zaliczenie pisemne.2
15
projekty
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego15
15
wykłady
T-W-1Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji). Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane). Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne aparatów (np. wymienniki ciepła, mieszalniki, absorbery). Metody zwiększenia efektowności pracy instalacji pompowych. Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole graficzne na schematach. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Nowoczesne systemy pomiaru przepływu płynów. Nowe trendy w projektowaniu: instalacje o budowie modułowej, bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń, zasady zrównoważonego rozwoju, techniki 3D; Idea i zakres stosowania analizy Pinch.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaliczenie pisemne2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
21
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Zaliczenie pisemne2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda praktyczna - projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-09_W01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W10C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-09_U01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U07, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U17C-2T-P-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-3
ICHP_2A_C09-09_U03
Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_U12C-2T-P-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-3
ICHP_2A_C09-09_U05
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_U15C-2T-P-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-09_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-P-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-09_W01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-09_U01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
2,0.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-09_U03
Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-09_U05
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-09_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
2,0
3,0Student ma ukształtowaną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Dimian, A; Bildea C.; Kiss, A., Integrated Design and Simulation of Chemical Processes, Elsevier B.V., New York, 2015, 1
  2. Boodhoo, K., Harvey, A., Process Intensification for Green ChemistryC, John Wiley & Sons, San Francisco, 2013, 1
  3. Jaromir, K.J.; Sabev, V.P., Sharifah, W.A., Wan, P., Abdul, M.Z., Process Integration and Intensification. Saving Energy, Water and Resources, De Gruyter, Amsterdam, 2014, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.13
T-A-2Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji). Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane). Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne aparatów (np. wymienniki ciepła, mieszalniki, absorbery). Metody zwiększenia efektowności pracy instalacji pompowych. Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole graficzne na schematach. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Nowoczesne systemy pomiaru przepływu płynów. Nowe trendy w projektowaniu: instalacje o budowie modułowej, bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń, zasady zrównoważonego rozwoju, techniki 3D; Idea i zakres stosowania analizy Pinch.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaliczenie pisemne2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Zaliczenie pisemne2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-09_W01Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-W-1Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji). Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane). Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne aparatów (np. wymienniki ciepła, mieszalniki, absorbery). Metody zwiększenia efektowności pracy instalacji pompowych. Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole graficzne na schematach. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Nowoczesne systemy pomiaru przepływu płynów. Nowe trendy w projektowaniu: instalacje o budowie modułowej, bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń, zasady zrównoważonego rozwoju, techniki 3D; Idea i zakres stosowania analizy Pinch.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-09_U01Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
ICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
T-A-2Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-09_U03Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
T-A-2Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-09_U05Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
T-A-2Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-09_K01Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projetkowania aparatów procesowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-W-1Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji). Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane). Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne aparatów (np. wymienniki ciepła, mieszalniki, absorbery). Metody zwiększenia efektowności pracy instalacji pompowych. Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole graficzne na schematach. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Nowoczesne systemy pomiaru przepływu płynów. Nowe trendy w projektowaniu: instalacje o budowie modułowej, bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń, zasady zrównoważonego rozwoju, techniki 3D; Idea i zakres stosowania analizy Pinch.
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
T-A-2Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ukształtowaną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0