Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesowa

Sylabus przedmiotu Obliczanie kosztów instalacji przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obliczanie kosztów instalacji przemysłowych
Specjalność Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza ekonomiczna
W-2zanajomość procesów i aparatów przemysłu chemicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami obloczania kosztów instalacji przemysłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie kosztów przykładowych instalacji15
15
wykłady
T-W-1Metody i dokładność szacowania kosztów. Koszty inwestycyjne. Koszty operacyjne.2
T-W-2Szacowanie kosztów inwestycyjnych: koszty bezpośrednie i pośrednie.1
T-W-3Koszty pośrednie; koszty usług usług projektowych ( koszty ogólne, zysk ), wynagrodzenie personelu inżynieryjnego i administracji.1
T-W-4Koszty bezpośrednie: koszty elementów konstrukcyjnych niezbędnych do realizacji projektu. Koszty nieruchomości, infrastruktury, aparatów podstawowych, sprzętu, materiałów.2
T-W-5Szacowanie kosztów metodą "Ratio and proportion".1
T-W-6Zasada sześć-dziesiątych. Szacowanie wykładnika potęgowego równania kosztow. Współczynnikowa metoda metoda obliczania kosztów.2
T-W-7Szacowanie kosztów sprzętu zakupionego. Zmiana kosztów (inflacja). Odsetkiod od pożyczek. Indeks kosztów. Consumer Price Index (CPI). Indeks kosztów jako funkcja czasu.2
T-W-8Źródła indeksu kosztów: Chemical Engineering Magazine ( Economic Indicators, Chemical Plant Cost, Index (CEPCI), Engineering News Record magazine (Market Trends).1
T-W-9Szacowanie kosztów eksploatacyjnych.1
T-W-10Analiza ekonomiczna projektów.1
T-W-11Metody komputerowe oceny projektów i wyznaczania kosztów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie, forma pisemna
S-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-15_W01
Student ma wiedzę dotyczącą obliczania kosztów instalacji przemysłowych
ICHP_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-15_U01
Student potrafi obliczać koszty przykładowej instalacji
ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U10C-1T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-15_K01
Rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej
ICHP_2A_K06C-1T-W-1, T-W-7, T-W-10M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-15_W01
Student ma wiedzę dotyczącą obliczania kosztów instalacji przemysłowych
2,0student nie opanował wiedzy podanej na wykladzie
3,0student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym
3,5student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu ponad podstawowym
4,0student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją interpretować
4,5student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją interpretować i wykorzystać
5,0student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją ananisować i dyskutować jej treści

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-15_U01
Student potrafi obliczać koszty przykładowej instalacji
2,0
3,0student potrafi samodzielnie szacować podstawowe koszty prostej instalacji
3,5student potrafi samodzielnie szacować koszty instalacji
4,0student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji
4,5student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji i je interpretować
5,0student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji i je właściwie interpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-15_K01
Rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej
2,0
3,0potrafi połączyć elementy nabytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Coulson and Richardson's, Chemical Engineering Volume 6 - Chemical Engineering Design (4th Edition), Elsevier, 2015
  2. Sillaa H., Chemical Process Engineering Design and Economics, Marcel Dekker 2003., Marcel Dekker, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie kosztów przykładowych instalacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody i dokładność szacowania kosztów. Koszty inwestycyjne. Koszty operacyjne.2
T-W-2Szacowanie kosztów inwestycyjnych: koszty bezpośrednie i pośrednie.1
T-W-3Koszty pośrednie; koszty usług usług projektowych ( koszty ogólne, zysk ), wynagrodzenie personelu inżynieryjnego i administracji.1
T-W-4Koszty bezpośrednie: koszty elementów konstrukcyjnych niezbędnych do realizacji projektu. Koszty nieruchomości, infrastruktury, aparatów podstawowych, sprzętu, materiałów.2
T-W-5Szacowanie kosztów metodą "Ratio and proportion".1
T-W-6Zasada sześć-dziesiątych. Szacowanie wykładnika potęgowego równania kosztow. Współczynnikowa metoda metoda obliczania kosztów.2
T-W-7Szacowanie kosztów sprzętu zakupionego. Zmiana kosztów (inflacja). Odsetkiod od pożyczek. Indeks kosztów. Consumer Price Index (CPI). Indeks kosztów jako funkcja czasu.2
T-W-8Źródła indeksu kosztów: Chemical Engineering Magazine ( Economic Indicators, Chemical Plant Cost, Index (CEPCI), Engineering News Record magazine (Market Trends).1
T-W-9Szacowanie kosztów eksploatacyjnych.1
T-W-10Analiza ekonomiczna projektów.1
T-W-11Metody komputerowe oceny projektów i wyznaczania kosztów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-15_W01Student ma wiedzę dotyczącą obliczania kosztów instalacji przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami obloczania kosztów instalacji przemysłowych
Treści programoweT-W-1Metody i dokładność szacowania kosztów. Koszty inwestycyjne. Koszty operacyjne.
T-W-2Szacowanie kosztów inwestycyjnych: koszty bezpośrednie i pośrednie.
T-W-3Koszty pośrednie; koszty usług usług projektowych ( koszty ogólne, zysk ), wynagrodzenie personelu inżynieryjnego i administracji.
T-W-5Szacowanie kosztów metodą "Ratio and proportion".
T-W-6Zasada sześć-dziesiątych. Szacowanie wykładnika potęgowego równania kosztow. Współczynnikowa metoda metoda obliczania kosztów.
T-W-7Szacowanie kosztów sprzętu zakupionego. Zmiana kosztów (inflacja). Odsetkiod od pożyczek. Indeks kosztów. Consumer Price Index (CPI). Indeks kosztów jako funkcja czasu.
T-W-8Źródła indeksu kosztów: Chemical Engineering Magazine ( Economic Indicators, Chemical Plant Cost, Index (CEPCI), Engineering News Record magazine (Market Trends).
T-W-9Szacowanie kosztów eksploatacyjnych.
T-W-10Analiza ekonomiczna projektów.
T-W-11Metody komputerowe oceny projektów i wyznaczania kosztów.
T-W-4Koszty bezpośrednie: koszty elementów konstrukcyjnych niezbędnych do realizacji projektu. Koszty nieruchomości, infrastruktury, aparatów podstawowych, sprzętu, materiałów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie, forma pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował wiedzy podanej na wykladzie
3,0student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym
3,5student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu ponad podstawowym
4,0student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją interpretować
4,5student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją interpretować i wykorzystać
5,0student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją ananisować i dyskutować jej treści
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-15_U01Student potrafi obliczać koszty przykładowej instalacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także języku obcym w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami obloczania kosztów instalacji przemysłowych
Treści programoweT-A-1Obliczanie kosztów przykładowych instalacji
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi samodzielnie szacować podstawowe koszty prostej instalacji
3,5student potrafi samodzielnie szacować koszty instalacji
4,0student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji
4,5student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji i je interpretować
5,0student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji i je właściwie interpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C09-15_K01Rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami obloczania kosztów instalacji przemysłowych
Treści programoweT-W-1Metody i dokładność szacowania kosztów. Koszty inwestycyjne. Koszty operacyjne.
T-W-7Szacowanie kosztów sprzętu zakupionego. Zmiana kosztów (inflacja). Odsetkiod od pożyczek. Indeks kosztów. Consumer Price Index (CPI). Indeks kosztów jako funkcja czasu.
T-W-10Analiza ekonomiczna projektów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi połączyć elementy nabytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0