Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesowa
Sylabus przedmiotu Procesy przetwarzania gazu ziemnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy przetwarzania gazu ziemnego | ||
Specjalność | Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu |
C-2 | wykonanie projektu zgonie z wymaganiami przedstawionymi na ćwiczeniach laboratoryjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projekt rurociągu do przesyłu gazu. Dobór rejonu, rodzaju dystrybucji (przesył) i magazynowania gazu ziemnego (zbiorniki naziemne , podziemne). Wyznaczenie miejsc dla stacji gazowych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka procesów przetwarzania gazu ziemnego: metoda adsorpcyjna, absorpcyjna, kompresyjna i przetwórcza. Zagadnienie transportu gazu rurociągami lądowymi. Magazynowanie, przesył, dystrybucja. Stacje gazowe. Nowoczesne gazowe źródła ciepła. Gaz jako paliwo do silników pojazdów mechanicznych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 15 |
A-L-3 | przygotowanie projektu | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 23 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | zaliczenie | 2 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć |
S-2 | Ocena formująca: ocena projektu oraz aktywności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych i konsultacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-06_W01 Student ma wiedzę w zakresie procesów przetwarzania gazu ziemnenego | ICHP_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-06_U01 Student potrafi sporządzić projekt rurociagu do przesyłu gazu ziemnego, zaplanować rozmieszczenie stacji gazowych w danym regionie oraz rodzaj zbiornika do magazynowania gazu ziemnego. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U09, ICHP_2A_U10 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-06_K01 Student ma świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-06_W01 Student ma wiedzę w zakresie procesów przetwarzania gazu ziemnenego | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawy wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-06_U01 Student potrafi sporządzić projekt rurociagu do przesyłu gazu ziemnego, zaplanować rozmieszczenie stacji gazowych w danym regionie oraz rodzaj zbiornika do magazynowania gazu ziemnego. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi sporządzić projekt rurociągu do przesyłu gazu ziemnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-06_K01 Student ma świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej | 2,0 | |
3,0 | świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Khsling Z., Zarys przeróbki ropy naftowej i gazu, Wydawnictwo Uczelniane AGH, Kraków, 1980
- Kuczyński W., Technologia chemiczna gazu ziemnego i ropy naftowej z elementami petrochemii, Wydawnictwo Uczelniane UAM, Poznań, 1972
Literatura dodatkowa
- K. Bąkowski, Gazyfikacja, WNT, 1996
- J. Molenda, Gaz ziemny, WNT, 1993