Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Produkcja wodoru i gospodarka wodorowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkcja wodoru i gospodarka wodorowa
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika procesowa na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce.
C-2Ukształtowanie świadomości o produkcji wodoru jako przyszłościowym przenośniku energii.
C-3Uświadomienie konieczności zarządzania gospodarką wodorową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.15
T-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.5
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.10
30
wykłady
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.5
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.3
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.4
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty3
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.4
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.3
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.3
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05a_W01
student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W06C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05a_U01
student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U05, ICHP_2A_U10C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05a_K01
student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
ICHP_2A_K05C-3T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05a_W01
student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
2,0
3,0student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05a_U01
student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
2,0
3,0student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05a_K01
student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Surygała, Wodór jako paliwo, WNT, Warszawa, 2007
  2. A. Zuttel, A. Borgschulte, L. Schlapbach; Eds., Hydrogen as a future energy carrier, VILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2008

Literatura dodatkowa

  1. M. Dakowski, S. Wiąckowski, O energetyce dla użytkowników oraz sceptyków, Fundacja ODYSSEUM, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.15
T-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.5
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.5
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.3
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.4
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty3
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.4
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.3
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.3
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-05a_W01student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce.
Treści programoweT-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-05a_U01student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego kształcenia się oraz zrealizować samokształcenie
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie świadomości o produkcji wodoru jako przyszłościowym przenośniku energii.
Treści programoweT-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-05a_K01student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie konieczności zarządzania gospodarką wodorową.
Treści programoweT-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0