Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Zasady energetyki proekologicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasady energetyki proekologicznej
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,70,28zaliczenie
projektyP1 15 1,00,32zaliczenie
wykładyW1 30 1,30,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowy wymiany ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podsatawami energetyki proekologicznej
C-2zapoznanie studenta z mozliwosciami odziaływań enrgetyki na środowisko na wszystkich etapach produkcji energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.15
15
projekty
T-P-1Bilans cieplny koszty surowcowo-energetyczne kompleksowej instalacji skojarzonej15
15
wykłady
T-W-1Energetyka-pojęcia podstawowe. Podział i charakterystyka energetyki: elektrownie, ciepłownie, elektrociepłownie.2
T-W-2Paliwa kopalne. Charakterystyka paliw i energii ze względu na zanieczyszczenie środowiska. Spalanie paliw.Nowoczesne metody spalania paliw.6
T-W-3Technologie przygotowania paliw, technologie czystego węgla. Metody ograniczenia powstawania zanieczyszczeń w procesach spalania paliw. Kotły fluidalne.6
T-W-4Emisja zanieczyszczeń ze spalania paliw i metody ich ograniczenia.2
T-W-5Elektrownie kondensacyjne i kotły CO kondensacyjne2
T-W-6Zintegrowane procesy produkcji energii. Skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej (CHP). Produkty procesu CHP. Lokalne skojarzone źródła energii. Koszty inwestycyjne CHP.4
T-W-7Nowoczesnych technik konwersji węgla na paliwa uszlachetnione. Bezpośrednie upłynnianie węgla. Zgazowanie podziemne węgla.4
T-W-8Prognozy długoterminowe rozwoju energetyki w Polsce i UE.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2nauka własna4
A-A-3konsultacje2
21
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2udział w konsultacjach3
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego11
A-P-4zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4egzamin2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzami pisemny końcowy obejmujący tematykę wykladów. punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena formująca: kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-02b_W01
Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne
ICHP_2A_W07, ICHP_2A_W10C-1, C-2T-A-1, T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-02b_U01
student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U19C-1, C-2T-A-1, T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-02b_K01
student nabędzie wrażliwości na oddziaływanie energetyki na srodowisko
ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K07C-2T-A-1, T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-02b_W01
Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne
2,0Ma minimalną wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddziaływania na środowisko naturalne
3,0Ma podstawową wiedzę, niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddziaływania na środowisko naturalne
3,5Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne
4,0Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne
4,5Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne i potrafi powiązać rózne jej aspekty
5,0Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne i potrafi powiązać rózne jej aspekty oraz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-02b_U01
student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
2,0student nie potrafi dobrać żroda energii, sposóbu spalania oraz nie potrafi ocenić oddziaływania procesu energetycznego na środowisko
3,0student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
3,5student potrafi dobrać żrodo energii i je krótko scharakteryzować, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
4,0student potrafi dobrać żrodo energii i je scharakteryzować, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
4,5student potrafi dobrać żrodo energii i je scharakteryzować, sposób spalania ,określić zaniaczyszczenia oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
5,0student potrafi dobrać żrodo energii i je scharakteryzować, sposób spalania ,określić zaniaczyszczenia oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko. Potrfi zaproponować najnowsze rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-02b_K01
student nabędzie wrażliwości na oddziaływanie energetyki na srodowisko
2,0
3,0student jest świadom oddziaływania energetyki na srodowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W.M. Lewandowski, Proekologiczne źródło energii, WNT, Warszawa, 2002
  2. J. Kucowski, D. Laudyn, M. Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1997
  3. Termochemiczne przetwórstwo węgla i biomasy, ICHPW, Zabrze, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Artykuły z zakresu nowych technologii w energetyce, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Bilans cieplny koszty surowcowo-energetyczne kompleksowej instalacji skojarzonej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energetyka-pojęcia podstawowe. Podział i charakterystyka energetyki: elektrownie, ciepłownie, elektrociepłownie.2
T-W-2Paliwa kopalne. Charakterystyka paliw i energii ze względu na zanieczyszczenie środowiska. Spalanie paliw.Nowoczesne metody spalania paliw.6
T-W-3Technologie przygotowania paliw, technologie czystego węgla. Metody ograniczenia powstawania zanieczyszczeń w procesach spalania paliw. Kotły fluidalne.6
T-W-4Emisja zanieczyszczeń ze spalania paliw i metody ich ograniczenia.2
T-W-5Elektrownie kondensacyjne i kotły CO kondensacyjne2
T-W-6Zintegrowane procesy produkcji energii. Skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej (CHP). Produkty procesu CHP. Lokalne skojarzone źródła energii. Koszty inwestycyjne CHP.4
T-W-7Nowoczesnych technik konwersji węgla na paliwa uszlachetnione. Bezpośrednie upłynnianie węgla. Zgazowanie podziemne węgla.4
T-W-8Prognozy długoterminowe rozwoju energetyki w Polsce i UE.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2nauka własna4
A-A-3konsultacje2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2udział w konsultacjach3
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego11
A-P-4zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4egzamin2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-02b_W01Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podsatawami energetyki proekologicznej
C-2zapoznanie studenta z mozliwosciami odziaływań enrgetyki na środowisko na wszystkich etapach produkcji energii
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.
T-P-1Bilans cieplny koszty surowcowo-energetyczne kompleksowej instalacji skojarzonej
T-W-3Technologie przygotowania paliw, technologie czystego węgla. Metody ograniczenia powstawania zanieczyszczeń w procesach spalania paliw. Kotły fluidalne.
T-W-5Elektrownie kondensacyjne i kotły CO kondensacyjne
T-W-4Emisja zanieczyszczeń ze spalania paliw i metody ich ograniczenia.
T-W-1Energetyka-pojęcia podstawowe. Podział i charakterystyka energetyki: elektrownie, ciepłownie, elektrociepłownie.
T-W-8Prognozy długoterminowe rozwoju energetyki w Polsce i UE.
T-W-7Nowoczesnych technik konwersji węgla na paliwa uszlachetnione. Bezpośrednie upłynnianie węgla. Zgazowanie podziemne węgla.
T-W-6Zintegrowane procesy produkcji energii. Skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej (CHP). Produkty procesu CHP. Lokalne skojarzone źródła energii. Koszty inwestycyjne CHP.
T-W-2Paliwa kopalne. Charakterystyka paliw i energii ze względu na zanieczyszczenie środowiska. Spalanie paliw.Nowoczesne metody spalania paliw.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzami pisemny końcowy obejmujący tematykę wykladów. punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma minimalną wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddziaływania na środowisko naturalne
3,0Ma podstawową wiedzę, niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddziaływania na środowisko naturalne
3,5Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne
4,0Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne
4,5Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne i potrafi powiązać rózne jej aspekty
5,0Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne i potrafi powiązać rózne jej aspekty oraz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-02b_U01student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podsatawami energetyki proekologicznej
C-2zapoznanie studenta z mozliwosciami odziaływań enrgetyki na środowisko na wszystkich etapach produkcji energii
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.
T-P-1Bilans cieplny koszty surowcowo-energetyczne kompleksowej instalacji skojarzonej
T-W-3Technologie przygotowania paliw, technologie czystego węgla. Metody ograniczenia powstawania zanieczyszczeń w procesach spalania paliw. Kotły fluidalne.
T-W-5Elektrownie kondensacyjne i kotły CO kondensacyjne
T-W-4Emisja zanieczyszczeń ze spalania paliw i metody ich ograniczenia.
T-W-1Energetyka-pojęcia podstawowe. Podział i charakterystyka energetyki: elektrownie, ciepłownie, elektrociepłownie.
T-W-8Prognozy długoterminowe rozwoju energetyki w Polsce i UE.
T-W-7Nowoczesnych technik konwersji węgla na paliwa uszlachetnione. Bezpośrednie upłynnianie węgla. Zgazowanie podziemne węgla.
T-W-6Zintegrowane procesy produkcji energii. Skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej (CHP). Produkty procesu CHP. Lokalne skojarzone źródła energii. Koszty inwestycyjne CHP.
T-W-2Paliwa kopalne. Charakterystyka paliw i energii ze względu na zanieczyszczenie środowiska. Spalanie paliw.Nowoczesne metody spalania paliw.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać żroda energii, sposóbu spalania oraz nie potrafi ocenić oddziaływania procesu energetycznego na środowisko
3,0student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
3,5student potrafi dobrać żrodo energii i je krótko scharakteryzować, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
4,0student potrafi dobrać żrodo energii i je scharakteryzować, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
4,5student potrafi dobrać żrodo energii i je scharakteryzować, sposób spalania ,określić zaniaczyszczenia oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko
5,0student potrafi dobrać żrodo energii i je scharakteryzować, sposób spalania ,określić zaniaczyszczenia oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko. Potrfi zaproponować najnowsze rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-02b_K01student nabędzie wrażliwości na oddziaływanie energetyki na srodowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta z mozliwosciami odziaływań enrgetyki na środowisko na wszystkich etapach produkcji energii
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.
T-P-1Bilans cieplny koszty surowcowo-energetyczne kompleksowej instalacji skojarzonej
T-W-3Technologie przygotowania paliw, technologie czystego węgla. Metody ograniczenia powstawania zanieczyszczeń w procesach spalania paliw. Kotły fluidalne.
T-W-5Elektrownie kondensacyjne i kotły CO kondensacyjne
T-W-4Emisja zanieczyszczeń ze spalania paliw i metody ich ograniczenia.
T-W-1Energetyka-pojęcia podstawowe. Podział i charakterystyka energetyki: elektrownie, ciepłownie, elektrociepłownie.
T-W-8Prognozy długoterminowe rozwoju energetyki w Polsce i UE.
T-W-7Nowoczesnych technik konwersji węgla na paliwa uszlachetnione. Bezpośrednie upłynnianie węgla. Zgazowanie podziemne węgla.
T-W-6Zintegrowane procesy produkcji energii. Skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej (CHP). Produkty procesu CHP. Lokalne skojarzone źródła energii. Koszty inwestycyjne CHP.
T-W-2Paliwa kopalne. Charakterystyka paliw i energii ze względu na zanieczyszczenie środowiska. Spalanie paliw.Nowoczesne metody spalania paliw.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadom oddziaływania energetyki na srodowisko
3,5
4,0
4,5
5,0