Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa

Sylabus przedmiotu Inżynieria przepływu płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria przepływu płynów
Specjalność Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 27 2,00,46egzamin
projektyP1 9 1,00,27zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu matematyki oraz komputerowych technik projektowania
W-2Grafika inżynierska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej.
C-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
C-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary przepływu.3
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.3
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.3
9
projekty
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych projektowanego aparatu.1
T-P-2Metodyka przeprowadzania obliczeń projektowych aparatu7
T-P-3Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.2
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.4
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.6
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
T-W-10Podstawy procesu mieszania.1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach.9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.9
A-L-4Udział w konsultacjach.3
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.12
A-P-2Udział w konsultacjach.4
A-P-3Wykonanie obliczeń projektowych oraz dobór elementów instalacji14
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.24
A-W-3Korzystanie z konsultacji.9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne kolokwia przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-01_W01
Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie.
ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W05C-4T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-P-3, T-P-2, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2, S-4
ICHP_2A_C06-01_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury.
ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W01C-4, C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-01_U01
Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U15C-2, C-3T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-3S-3
ICHP_2A_C06-01_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi
ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U17C-4, C-2T-P-3, T-P-2, T-P-1M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K02C-1T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-01_W01
Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie.
2,0
3,0Student potrafi objasniac zasady wykonywania obliczen procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C06-01_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury.
2,0
3,0Student potrafi charakteryzowac podstawowe procesy dynamiczne inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-01_U01
Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student potrafi rozwiazywac proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C06-01_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi
2,0
3,0Student potrafi sporzadzic dokumentacje projektowa aparatu zawierajaca obliczenia procesowe i rysunek pogladowy posługujac sie standardowymi technikami komputerowymi. Błedy obliczeniowe i rysunkowe nie sa kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student jest zorientowany na samodzielne rozwiazywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
  4. Ciborowski J., Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1965

Literatura dodatkowa

  1. Paderewski M., Procesy podstawowe. Cz. I. Przepływ płynów i metody rozdziału faz, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  2. Fortuna S., Wentylatory i podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno – eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent, 1999
  3. Bandrowski J., Sedymentacja zawiesin - zasady i projektowanie, Politechnika Śląska, Gliwice, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary przepływu.3
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.3
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.3
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych projektowanego aparatu.1
T-P-2Metodyka przeprowadzania obliczeń projektowych aparatu7
T-P-3Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.2
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.4
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.6
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
T-W-10Podstawy procesu mieszania.1
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach.9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.9
A-L-4Udział w konsultacjach.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.12
A-P-2Udział w konsultacjach.4
A-P-3Wykonanie obliczeń projektowych oraz dobór elementów instalacji14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.24
A-W-3Korzystanie z konsultacji.9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-01_W01Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
Treści programoweT-W-9Barbotaż.
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-10Podstawy procesu mieszania.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-P-3Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.
T-P-2Metodyka przeprowadzania obliczeń projektowych aparatu
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych projektowanego aparatu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwia przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objasniac zasady wykonywania obliczen procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-01_W02Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej.
C-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
Treści programoweT-W-9Barbotaż.
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-10Podstawy procesu mieszania.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.
T-L-1Pomiary przepływu.
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi charakteryzowac podstawowe procesy dynamiczne inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-01_U01Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
Treści programoweT-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.
T-L-1Pomiary przepływu.
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiazywac proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-01_U02Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
ICHP_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
C-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
Treści programoweT-P-3Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.
T-P-2Metodyka przeprowadzania obliczeń projektowych aparatu
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych projektowanego aparatu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporzadzic dokumentacje projektowa aparatu zawierajaca obliczenia procesowe i rysunek pogladowy posługujac sie standardowymi technikami komputerowymi. Błedy obliczeniowe i rysunkowe nie sa kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-01_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej.
Treści programoweT-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zorientowany na samodzielne rozwiazywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych
3,5
4,0
4,5
5,0