Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rachunkowość i finanse przedsiębiorstw
W-2Dynamika procesowa
W-3Matematyka stosowana
W-4Grafika inżynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę o zasadach projektowania i działania systemów produkcyjnych obejmujących zarówno czynniki techniczne jak i organizacyjne oraz ekonomiczne.
C-2Student w ramach ćwiczeń projektowych nabędzie umiejętność analizy wybranego problemu tematycznie związanego z systemem produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wybranego problemu tematycznie związanego z systemem produkcji np.: bilans lini produkcyjnej, analiza przepływy materiałów, prognozowanie rynku, analiza nakładów inwestycyjnych, amortyzacja, projektowanie produktu.9
9
wykłady
T-W-1Cel i polityka przedsiębiorstwa. Problematyka związana z systemami wytwarzania wyrobu, zadaniami i strukturą zakładu produkcyjnego, procesami produkcyjnymi i technologicznymi. Podstawy technicznego przygotowania nowych wyrobów, funkcjonowanie systemów produkcyjnych ich rozwoju na rynku: lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Zasady projektowania i funkcjonowania systemów produkcyjnych pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym. Projektowanie struktur w inżynierii systemów produkcyjnych, zarządzaniu produkcją oraz organizacją handlu i serwisu. Dobór technologii w celu redukcji kosztów produkcji. Badanie prototypów. Kryteria oceny produktu i wartości. Plany amortyzacji i lokalizacji inwestycji.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego17
A-P-3Konsultacje z prowadzącym4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Praca własna studenta (studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie do zaliczenia)41
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia projektowe (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń projektowych oparta na podstawie wykonanego przez studenta zadania projektowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C22b_W01
Student posiada wiedzę związaną z inżynierią systemów produkcyjnych. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, zasad projektowania i funkcjonowania systemów produkcyjnych pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym. Zna podstawowe metody i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań.
ICHP_1A_W06, ICHP_1A_W14, ICHP_1A_W15C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C22b_U01
Student w ramach ćwiczeń projektowych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów produkcyjnych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokona wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich.
ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U14C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C22b_K01
Student nabędzie kompetencje niezbędne do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K06C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C22b_W01
Student posiada wiedzę związaną z inżynierią systemów produkcyjnych. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, zasad projektowania i funkcjonowania systemów produkcyjnych pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym. Zna podstawowe metody i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań.
2,0Student nie opanował wiedzy z inżynierii systemów produkcyjnych.
3,0Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych.
3,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych.
4,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych. W podstawowym stopniu rozumie złożoność systemów produkcyjnych jako zbiór zależności wpływający na jego działanie.
4,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych. W dobrym stopniu rozumie złożoność systemów produkcyjnych jako zbiór zależności wpływający na jego działanie.
5,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych. Złożoność systemu technologicznego traktuje jako całość powiązaną wzajemnymi wpływami poszczególnych elementów pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C22b_U01
Student w ramach ćwiczeń projektowych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów produkcyjnych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokona wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów produkcyjnych.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów produkcyjnych.
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. W ograniczonym stopniu potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. Potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje i na nich formułować poprawnie wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C22b_K01
Student nabędzie kompetencje niezbędne do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0.
3,0Student potrafi wyłącznie odtwórczo rozwiązywać problem inżynierski nie wykazując chęci współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje niewielką kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego wykazuje chęć współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego chętnie współpracując w grupie.
4,5Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań, dzieli się własnymi przemyśleniami i pomysłami z grupą.
5,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań. Potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.

Literatura podstawowa

  1. Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
  2. Mazurczak J., Projektowanie struktur systemów produkcyjnych, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002
  3. Cempel C., Teoria i inżynieria systemów - zasady i zastosowania myślenia systemowego: dla studentów wydziałów politechnicznych, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom, 2008
  4. Pająk E., Zaawansowane technologie współczesnych systemów produkcyjnych, Politechnika Poznańska, Poznań, 2000
  5. Durlik I., Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych Cz. 1 Strategie organizacji produkcji. Nowe koncepcje zarządzania, Placet, Warszawa, 2004
  6. Weiss Z., Techniki komputerowe w przedsiębiorstwie, Politechnika Poznańska, Poznań, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Zdanowicz R., Robotyzacja procesów technologicznych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1999
  2. Kacperski T.W., Kruszewsk J, Marcinkowski R., Inżynieria systemów procesowych : elementy syntezy procesów technologicznych, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wybranego problemu tematycznie związanego z systemem produkcji np.: bilans lini produkcyjnej, analiza przepływy materiałów, prognozowanie rynku, analiza nakładów inwestycyjnych, amortyzacja, projektowanie produktu.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i polityka przedsiębiorstwa. Problematyka związana z systemami wytwarzania wyrobu, zadaniami i strukturą zakładu produkcyjnego, procesami produkcyjnymi i technologicznymi. Podstawy technicznego przygotowania nowych wyrobów, funkcjonowanie systemów produkcyjnych ich rozwoju na rynku: lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Zasady projektowania i funkcjonowania systemów produkcyjnych pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym. Projektowanie struktur w inżynierii systemów produkcyjnych, zarządzaniu produkcją oraz organizacją handlu i serwisu. Dobór technologii w celu redukcji kosztów produkcji. Badanie prototypów. Kryteria oceny produktu i wartości. Plany amortyzacji i lokalizacji inwestycji.18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego17
A-P-3Konsultacje z prowadzącym4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Praca własna studenta (studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie do zaliczenia)41
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C22b_W01Student posiada wiedzę związaną z inżynierią systemów produkcyjnych. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, zasad projektowania i funkcjonowania systemów produkcyjnych pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym. Zna podstawowe metody i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie inżynierii produktu i jakości
ICHP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia produktów, urządzeń i instalacji w przemyśle chemicznym i pokrewnych
ICHP_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej \
Cel przedmiotuC-1Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę o zasadach projektowania i działania systemów produkcyjnych obejmujących zarówno czynniki techniczne jak i organizacyjne oraz ekonomiczne.
Treści programoweT-W-1Cel i polityka przedsiębiorstwa. Problematyka związana z systemami wytwarzania wyrobu, zadaniami i strukturą zakładu produkcyjnego, procesami produkcyjnymi i technologicznymi. Podstawy technicznego przygotowania nowych wyrobów, funkcjonowanie systemów produkcyjnych ich rozwoju na rynku: lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Zasady projektowania i funkcjonowania systemów produkcyjnych pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym. Projektowanie struktur w inżynierii systemów produkcyjnych, zarządzaniu produkcją oraz organizacją handlu i serwisu. Dobór technologii w celu redukcji kosztów produkcji. Badanie prototypów. Kryteria oceny produktu i wartości. Plany amortyzacji i lokalizacji inwestycji.
Metody nauczaniaM-1Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z inżynierii systemów produkcyjnych.
3,0Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych.
3,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych.
4,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych. W podstawowym stopniu rozumie złożoność systemów produkcyjnych jako zbiór zależności wpływający na jego działanie.
4,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych. W dobrym stopniu rozumie złożoność systemów produkcyjnych jako zbiór zależności wpływający na jego działanie.
5,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z inżynierii systemów produkcyjnych. Złożoność systemu technologicznego traktuje jako całość powiązaną wzajemnymi wpływami poszczególnych elementów pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C22b_U01Student w ramach ćwiczeń projektowych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów produkcyjnych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokona wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń projektowych nabędzie umiejętność analizy wybranego problemu tematycznie związanego z systemem produkcji.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranego problemu tematycznie związanego z systemem produkcji np.: bilans lini produkcyjnej, analiza przepływy materiałów, prognozowanie rynku, analiza nakładów inwestycyjnych, amortyzacja, projektowanie produktu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń projektowych oparta na podstawie wykonanego przez studenta zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów produkcyjnych.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów produkcyjnych.
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. W ograniczonym stopniu potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe dotyczące inżynierii prostych systemów produkcyjnych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. Potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje i na nich formułować poprawnie wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C22b_K01Student nabędzie kompetencje niezbędne do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
ICHP_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń projektowych nabędzie umiejętność analizy wybranego problemu tematycznie związanego z systemem produkcji.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranego problemu tematycznie związanego z systemem produkcji np.: bilans lini produkcyjnej, analiza przepływy materiałów, prognozowanie rynku, analiza nakładów inwestycyjnych, amortyzacja, projektowanie produktu.
T-W-1Cel i polityka przedsiębiorstwa. Problematyka związana z systemami wytwarzania wyrobu, zadaniami i strukturą zakładu produkcyjnego, procesami produkcyjnymi i technologicznymi. Podstawy technicznego przygotowania nowych wyrobów, funkcjonowanie systemów produkcyjnych ich rozwoju na rynku: lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Zasady projektowania i funkcjonowania systemów produkcyjnych pod względem technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym. Projektowanie struktur w inżynierii systemów produkcyjnych, zarządzaniu produkcją oraz organizacją handlu i serwisu. Dobór technologii w celu redukcji kosztów produkcji. Badanie prototypów. Kryteria oceny produktu i wartości. Plany amortyzacji i lokalizacji inwestycji.
Metody nauczaniaM-1Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia projektowe (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń projektowych oparta na podstawie wykonanego przez studenta zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0.
3,0Student potrafi wyłącznie odtwórczo rozwiązywać problem inżynierski nie wykazując chęci współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje niewielką kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego wykazuje chęć współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego chętnie współpracując w grupie.
4,5Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań, dzieli się własnymi przemyśleniami i pomysłami z grupą.
5,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań. Potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.