Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Przedmiot społeczny I – Polityka ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot społeczny I – Polityka ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne przygotowanie posiadane przez studenta przyjętego na studia I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z najważniejszymi, długookresowymi potrzebami w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie.
C-2Zapoznanie z unijnymi i krajowymi politykami ekologicznymi.
C-3Zapoznanie z administracyjnymi i rynkowymi instrumentami ochrony środowiska.
C-4Zapoznanie z wybranymi krajowymi programami i planami ochrony środowiska.
C-5Zapoznanie z narodową strategią edukacji ekologicznej.
C-6Wykształcenie umiejętności obserwowania środowiska, dostrzegania zagrożeń, oceny dostępnych programów ochronnych, przygotowywania własnych planów działania oraz publicznej prezentacji analiz, planów i projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska.2
T-A-2Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska.3
T-A-3Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie.1
T-A-4Finansowanie działań z zakresu ochrony środowiska.1
T-A-5Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej.1
T-A-6Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.7
15
wykłady
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce.3
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej.2
T-W-3Polityka ekologiczna państwa.2
T-W-4Instrumenty administracyjne i rynkowe.2
T-W-5Odpowiedzialność w ochronie środowiska.2
T-W-6Programy ochrony środowiska.2
T-W-7Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach: multimedialne prezentacje własne wybranych zagadnień, udział w dyskusji, ocena prac kolegów.14
A-A-2Praca własna.15
A-A-3Zaliczenie.1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Praca własna.15
A-W-3Zaliczenie.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Interaktywne wykłady z przedmiotu.
M-2Prezentacje dokumentów polityczno-strategicznych i dyskusje.
M-3Ćwiczenie z przygotowania publicznych prezentacji wyników własnej pracy, w tym wysłuchanie prezentacji studenckich połączone z dyskusją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wyłożonego materiału w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie materiału ćwiczeniowego w trakcie ustnej rozmowy.
S-3Ocena podsumowująca: Zalicznie przygotowanej i wygłoszonej publicznie prezentacji w połączeniu z dyskusją.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A03b_W01
Ma wiedzę o strategicznych potrzebach w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie, o podstawowych unijnych i krajowych politykach ekologicznych, o dostępnych instrumentach ochrony środowiska, o krajowych programach i planach ochrony środowiska, o założeniach krajowej strategii edukacji ekologicznej oraz o mozliwościach wykorzystania w ochronie środowiska społeczności i orgaznizacji ekologicznych.
KCh_1A_W12C-3, C-6, C-2, C-4, C-1, C-5T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A03b_U01
Potrafi dostrzegać potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy.
KCh_1A_U09, KCh_1A_U11C-6T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A03b_K01
Rozumie potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
KCh_1A_K04, KCh_1A_K05C-3, C-6, C-2, C-4, C-1, C-5T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A03b_W01
Ma wiedzę o strategicznych potrzebach w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie, o podstawowych unijnych i krajowych politykach ekologicznych, o dostępnych instrumentach ochrony środowiska, o krajowych programach i planach ochrony środowiska, o założeniach krajowej strategii edukacji ekologicznej oraz o mozliwościach wykorzystania w ochronie środowiska społeczności i orgaznizacji ekologicznych.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Zna w dostetecznym stopniu potrzeby w zakresie ochrony środowiska oraz unijne i krajowe polityki ekologiczne, potrafi wyliczyć i przedstawić podstawowe instrumenty ochrony środowiska, zna elementarne założenia krajowej edukacji ekologicznej, zna podstawowe założenia wykorzystania dla ochrony środowiska indywidualnej i zbiorowej aktywności społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A03b_U01
Potrafi dostrzegać potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Na minimalnym poziomie: dostrzega potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A03b_K01
Rozumie potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Na minimalnym poziomie: rozumie społeczną potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janina Sawicka, Polska w Unii Europejskiej – wybrane polityki sektorowe., SGGW, Warszawa, 2004
  2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, Prezes Rady Ministrów, Dz.U.Nr 62 poz.627, 2001
  3. Przez Edukację Do Zrównoważonego Rozwoju Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2001, http://www.mos.gov.pl/g2/big/2009_04/97b75873145cdf7e7695ed9573147c78.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Michael Carley, Philippe Spapens, Dzielenie się światem - zrównoważony sposób bycia i globalnie sprawiedliwy dostęp do zasobów naturalnych w XXI wieku., Wydawnictwo Instytutu na Rzecz Ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000
  2. Lester R. Brown, Gospodarka ekologiczna., Książka i Wiedza, Warszawa, 2003
  3. Grzegorz Zabłocki, Rozwój zrównoważony - idee, efekty, kontrowersje, Wydawnictwo UMK Toruń, Toruń, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska.2
T-A-2Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska.3
T-A-3Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie.1
T-A-4Finansowanie działań z zakresu ochrony środowiska.1
T-A-5Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej.1
T-A-6Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce.3
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej.2
T-W-3Polityka ekologiczna państwa.2
T-W-4Instrumenty administracyjne i rynkowe.2
T-W-5Odpowiedzialność w ochronie środowiska.2
T-W-6Programy ochrony środowiska.2
T-W-7Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach: multimedialne prezentacje własne wybranych zagadnień, udział w dyskusji, ocena prac kolegów.14
A-A-2Praca własna.15
A-A-3Zaliczenie.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Praca własna.15
A-W-3Zaliczenie.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A03b_W01Ma wiedzę o strategicznych potrzebach w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie, o podstawowych unijnych i krajowych politykach ekologicznych, o dostępnych instrumentach ochrony środowiska, o krajowych programach i planach ochrony środowiska, o założeniach krajowej strategii edukacji ekologicznej oraz o mozliwościach wykorzystania w ochronie środowiska społeczności i orgaznizacji ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W12ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z administracyjnymi i rynkowymi instrumentami ochrony środowiska.
C-6Wykształcenie umiejętności obserwowania środowiska, dostrzegania zagrożeń, oceny dostępnych programów ochronnych, przygotowywania własnych planów działania oraz publicznej prezentacji analiz, planów i projektów.
C-2Zapoznanie z unijnymi i krajowymi politykami ekologicznymi.
C-4Zapoznanie z wybranymi krajowymi programami i planami ochrony środowiska.
C-1Zapoznanie z najważniejszymi, długookresowymi potrzebami w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie.
C-5Zapoznanie z narodową strategią edukacji ekologicznej.
Treści programoweT-A-6Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.
T-A-3Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie.
T-A-1Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska.
T-A-4Finansowanie działań z zakresu ochrony środowiska.
T-A-5Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej.
T-A-2Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska.
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej.
T-W-4Instrumenty administracyjne i rynkowe.
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce.
T-W-3Polityka ekologiczna państwa.
T-W-6Programy ochrony środowiska.
T-W-7Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej.
T-W-5Odpowiedzialność w ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenie z przygotowania publicznych prezentacji wyników własnej pracy, w tym wysłuchanie prezentacji studenckich połączone z dyskusją.
M-2Prezentacje dokumentów polityczno-strategicznych i dyskusje.
M-1Interaktywne wykłady z przedmiotu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zalicznie materiału ćwiczeniowego w trakcie ustnej rozmowy.
S-3Ocena podsumowująca: Zalicznie przygotowanej i wygłoszonej publicznie prezentacji w połączeniu z dyskusją.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wyłożonego materiału w formie ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Zna w dostetecznym stopniu potrzeby w zakresie ochrony środowiska oraz unijne i krajowe polityki ekologiczne, potrafi wyliczyć i przedstawić podstawowe instrumenty ochrony środowiska, zna elementarne założenia krajowej edukacji ekologicznej, zna podstawowe założenia wykorzystania dla ochrony środowiska indywidualnej i zbiorowej aktywności społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A03b_U01Potrafi dostrzegać potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U09potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i języku angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
KCh_1A_U11podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie chemii potrafi dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-6Wykształcenie umiejętności obserwowania środowiska, dostrzegania zagrożeń, oceny dostępnych programów ochronnych, przygotowywania własnych planów działania oraz publicznej prezentacji analiz, planów i projektów.
Treści programoweT-A-6Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.
T-A-3Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie.
T-A-1Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska.
T-A-4Finansowanie działań z zakresu ochrony środowiska.
T-A-5Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej.
T-A-2Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska.
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej.
T-W-4Instrumenty administracyjne i rynkowe.
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce.
T-W-3Polityka ekologiczna państwa.
T-W-6Programy ochrony środowiska.
T-W-7Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej.
T-W-5Odpowiedzialność w ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenie z przygotowania publicznych prezentacji wyników własnej pracy, w tym wysłuchanie prezentacji studenckich połączone z dyskusją.
M-2Prezentacje dokumentów polityczno-strategicznych i dyskusje.
M-1Interaktywne wykłady z przedmiotu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zalicznie materiału ćwiczeniowego w trakcie ustnej rozmowy.
S-3Ocena podsumowująca: Zalicznie przygotowanej i wygłoszonej publicznie prezentacji w połączeniu z dyskusją.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wyłożonego materiału w formie ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Na minimalnym poziomie: dostrzega potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A03b_K01Rozumie potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z administracyjnymi i rynkowymi instrumentami ochrony środowiska.
C-6Wykształcenie umiejętności obserwowania środowiska, dostrzegania zagrożeń, oceny dostępnych programów ochronnych, przygotowywania własnych planów działania oraz publicznej prezentacji analiz, planów i projektów.
C-2Zapoznanie z unijnymi i krajowymi politykami ekologicznymi.
C-4Zapoznanie z wybranymi krajowymi programami i planami ochrony środowiska.
C-1Zapoznanie z najważniejszymi, długookresowymi potrzebami w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie.
C-5Zapoznanie z narodową strategią edukacji ekologicznej.
Treści programoweT-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej.
T-W-4Instrumenty administracyjne i rynkowe.
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce.
T-W-3Polityka ekologiczna państwa.
T-W-6Programy ochrony środowiska.
T-W-7Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej.
T-W-5Odpowiedzialność w ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje dokumentów polityczno-strategicznych i dyskusje.
M-1Interaktywne wykłady z przedmiotu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wyłożonego materiału w formie ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Na minimalnym poziomie: rozumie społeczną potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0