Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Napęd hydrostatyczny i pneumatyczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napęd hydrostatyczny i pneumatyczny | ||
Specjalność | Transport portowy i przemysłowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstaw konstrukcji maszyn |
W-2 | Mechanika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu. | 4 |
T-A-2 | Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym | 3 |
T-A-3 | Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym | 3 |
T-A-4 | Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze | 3 |
T-A-5 | Kolokwia zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia. | 2 |
T-L-2 | Badania przepływu w przewodzie prostym. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym | 2 |
T-L-6 | Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne. | 2 |
T-L-7 | Kolokwia zaliczeniowe | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. | 1 |
T-W-2 | Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności. | 3 |
T-W-3 | Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich. | 2 |
T-W-4 | Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne. | 7 |
T-W-5 | Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych. | 9 |
T-W-6 | Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne. | 6 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonywanie zadań domowych | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 2 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazaniej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria) |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-05_W01 Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych. | TR_1A_W07, TR_1A_W10 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-05_U01 Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych. | TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U13, TR_1A_U16, TR_1A_U17 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-05_K01 Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych. | TR_1A_K02, TR_1A_K04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-05_W01 Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych |
3,0 | Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych ale nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału i potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-05_U01 Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-05_K01 Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen |
Literatura podstawowa
- Dindorf Ryszard, Napędy płynowe. Podstawy teoretyczne i metody obliczania napędów hydrostatycznych i pneumatycznych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2009
- Stryczek Stefan, Napęd hydrostatyczny. t.1: Elementy, WNT, Warszawa, 1995
- Stryczek Stefan, Napęd hydrostatyczny. t.2: Układy, WNT, Warszawa, 1995
- Olszewski Mariusz, Helduser Siegfried, Mednis Willi, Elementy i układy hydrauliczne. Ćwiczenia, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009
- Szejnach Wiesław, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Paszota Zygmunt, Aspects énergétiques des transmissions hydrostatiques, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2002