Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Malwina Pilarska <Malwina.Pilarska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP1
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowych o niższych klasach dokładności2
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów2
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm2
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego4
T-W-4układy trójfazowe2
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych8
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia2
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym2
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań4
T-W-9zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury15
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
A-L-4przygotowanie do zaliczeń12
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C13_W01
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
TR_1A_W11C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C13_U01
student wykorzystuje techniki przeprowadzania eksperymentu do rozwiązania prostych problemów inżynierskich
TR_1A_U08, TR_1A_U09, TR_1A_U10C-1T-L-5, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C13_K01
student rozumie potrzebę współdziałania z grupą w celu osiągnięcia postawionego przed nią zadania
TR_1A_K04C-1T-L-5, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C13_W01
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy
4,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia ich cechy i charakterystyki
5,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, kompleksowo wymienia ich cechy i charakterystyki oraz ocenia trafność ich doboru i zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C13_U01
student wykorzystuje techniki przeprowadzania eksperymentu do rozwiązania prostych problemów inżynierskich
2,0student nie potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,0student potrafi z pomocą posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,5student potrafi posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
4,0student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
4,5student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich
5,0student potrafi kompleksowo posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C13_K01
student rozumie potrzebę współdziałania z grupą w celu osiągnięcia postawionego przed nią zadania
2,0student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową
3,0student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową
3,5student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową i wykonuje polecenia bardziej doświadczonych członków grupy
4,0student współpracuje z grupą i aktywnie wyrażą swoje opinie, zmierzając do osiągnięcia wyzanczonego celu
4,5student współpracuje z grupą i aktywnie wyrażą swoje trafne opinie, zmierzając do osiągnięcia wyzanczonego celu
5,0student jest liderem grupy zadaniowej, planuje jej pracę, przydziela zadania poszczególnym jej członkom i kontroluje poprawność ich wykonania

Literatura podstawowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  3. Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  2. Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  3. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP1
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowych o niższych klasach dokładności2
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów2
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm2
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego4
T-W-4układy trójfazowe2
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych8
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia2
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym2
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań4
T-W-9zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury15
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
A-L-4przygotowanie do zaliczeń12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C13_W01student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W11ma elementarną wiedzę z wybranych obszarów nauk technicznych, w tym: metrologii, elektroniki i elektrotechniki, automatyki, niezbędną przy realizacji zadań typowych dla transportu
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-4układy trójfazowe
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-9zaliczenie przedmiotu
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy
4,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia ich cechy i charakterystyki
5,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, kompleksowo wymienia ich cechy i charakterystyki oraz ocenia trafność ich doboru i zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C13_U01student wykorzystuje techniki przeprowadzania eksperymentu do rozwiązania prostych problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-3pomiary oporności i przewodności
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowych o niższych klasach dokładności
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,0student potrafi z pomocą posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,5student potrafi posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
4,0student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
4,5student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich
5,0student potrafi kompleksowo posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C13_K01student rozumie potrzebę współdziałania z grupą w celu osiągnięcia postawionego przed nią zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-3pomiary oporności i przewodności
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowych o niższych klasach dokładności
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-4układy trójfazowe
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-9zaliczenie przedmiotu
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową
3,0student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową
3,5student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową i wykonuje polecenia bardziej doświadczonych członków grupy
4,0student współpracuje z grupą i aktywnie wyrażą swoje opinie, zmierzając do osiągnięcia wyzanczonego celu
4,5student współpracuje z grupą i aktywnie wyrażą swoje trafne opinie, zmierzając do osiągnięcia wyzanczonego celu
5,0student jest liderem grupy zadaniowej, planuje jej pracę, przydziela zadania poszczególnym jej członkom i kontroluje poprawność ich wykonania