Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Systemy sterowania w ruchu drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy sterowania w ruchu drogowym
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Ignalewski <wojciech.ignalewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z Infrastruktury transportu lądowego i inżynierii ruchu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami sterowania w ruchu drogowym
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny jakości systemów sterowania ruchem
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny rozwiazań telematycznych
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji pozycji lądowych środkow transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modelowanie systemów sterowania ruchem3
T-A-2Analiza porównawcza systemów sterowania ruchem w poszczególnych gałęziach transportu3
T-A-3Optymalizacja systemów sterowania ruchem3
T-A-4Efektywność eksploatacji i ekonomiczne efekty wdrażania systemów sterowania ruchem3
T-A-5Badania parametrów ruchu pojazdów3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia systemów sterowania ruchem1
T-W-2Geneza telematyki transportu a inteligentnych systemów transportowych1
T-W-3Architektura systemów.1
T-W-4Kompatybilność rozwiązań oraz interoperacyjność odrębnych systemów.1
T-W-5Urządzenia telematyki.1
T-W-6Nawigacja i telekomunikacja. Interfejsy człowiek – maszyna, HMI1
T-W-7Systemy: pomiaru potoków podróżnych, informacji dla podróżnych, ostrzegawcze i sterujące w pojazdach i na drogach, przeciwwypadkowe, teleautomatyki autostradowej, identyfikacji pojazdów i ładunków, elektronicznego pobierania opłat drogowych i inne.1
T-W-8Zintegrowane systemy informacyjne, sterowanie transportem.1
T-W-9Integracja eksploatacyjna różnych rodzajów systemów sterowania ruchem1
T-W-10Tendencje rozwojowe telematycznych systemów sterowanie ruchem w transporcie w Polsce i Europie1
T-W-11Integrowane systemy informacyjne1
T-W-12Systemy baz danych. Systemy GIS. Systemy nawigacji satelitarnej1
T-W-13Informacja o ruchu i jego sterowanie.1
T-W-14Nowoczesne metody zarządzanie flotą pojazdów i transportem ładunków1
T-W-15Transport publiczny i służby ratunkowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2studiowanie literatury5
A-A-3przygotowanie do zajęć5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie8
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konserwatoryjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-04_W01
Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą ekonomicznych uwarunkowań w ruchu drogowym
TR_1A_W05C-2T-A-4M-3S-3
TR_1A_D4-04_W02
Student posiada uporzadkowaną wiedzę z podstaw eksloatacji systemów sterowania w ruchu drogowym
TR_1A_W10C-2, C-3T-W-14, T-W-1, T-W-15, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-04_U01
Student potrafi wykorzystywać techniki dotyczące systemów sterowania ruchem drogowycm
TR_1A_U03C-2T-A-1, T-A-2M-3S-3
TR_1A_D4-04_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację na temat ruchu drogowego
TR_1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-04_K01
Student rozumie społeczne aspekty dotyczace sterowania ruchem drogowym
TR_1A_K07C-1T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TR_1A_D4-04_K02
Student rozumie aspekty pozatechniczne dotyczące działalności związanej z ruchem drogowym
TR_1A_K02C-1, C-2T-W-14, T-W-1, T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-04_W01
Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą ekonomicznych uwarunkowań w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-04_W02
Student posiada uporzadkowaną wiedzę z podstaw eksloatacji systemów sterowania w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-04_U01
Student potrafi wykorzystywać techniki dotyczące systemów sterowania ruchem drogowycm
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,00 Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-04_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację na temat ruchu drogowego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,00 Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-04_K01
Student rozumie społeczne aspekty dotyczace sterowania ruchem drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_1A_D4-04_K02
Student rozumie aspekty pozatechniczne dotyczące działalności związanej z ruchem drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Nowacki G. (red.):, Telematyka transportu drogowego., ITS, Warszawa, 2008
  2. Piecha J. (red.):, Rejestracja i przetwarzanie danych w telematycznych systemach transportu., Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Wydro K.B., Analiza stanu potrzeb prac rozwojowych w zakresie telematyki transportu w Polsce, Instytut Łączności, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modelowanie systemów sterowania ruchem3
T-A-2Analiza porównawcza systemów sterowania ruchem w poszczególnych gałęziach transportu3
T-A-3Optymalizacja systemów sterowania ruchem3
T-A-4Efektywność eksploatacji i ekonomiczne efekty wdrażania systemów sterowania ruchem3
T-A-5Badania parametrów ruchu pojazdów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia systemów sterowania ruchem1
T-W-2Geneza telematyki transportu a inteligentnych systemów transportowych1
T-W-3Architektura systemów.1
T-W-4Kompatybilność rozwiązań oraz interoperacyjność odrębnych systemów.1
T-W-5Urządzenia telematyki.1
T-W-6Nawigacja i telekomunikacja. Interfejsy człowiek – maszyna, HMI1
T-W-7Systemy: pomiaru potoków podróżnych, informacji dla podróżnych, ostrzegawcze i sterujące w pojazdach i na drogach, przeciwwypadkowe, teleautomatyki autostradowej, identyfikacji pojazdów i ładunków, elektronicznego pobierania opłat drogowych i inne.1
T-W-8Zintegrowane systemy informacyjne, sterowanie transportem.1
T-W-9Integracja eksploatacyjna różnych rodzajów systemów sterowania ruchem1
T-W-10Tendencje rozwojowe telematycznych systemów sterowanie ruchem w transporcie w Polsce i Europie1
T-W-11Integrowane systemy informacyjne1
T-W-12Systemy baz danych. Systemy GIS. Systemy nawigacji satelitarnej1
T-W-13Informacja o ruchu i jego sterowanie.1
T-W-14Nowoczesne metody zarządzanie flotą pojazdów i transportem ładunków1
T-W-15Transport publiczny i służby ratunkowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2studiowanie literatury5
A-A-3przygotowanie do zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie8
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-04_W01Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą ekonomicznych uwarunkowań w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny jakości systemów sterowania ruchem
Treści programoweT-A-4Efektywność eksploatacji i ekonomiczne efekty wdrażania systemów sterowania ruchem
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-04_W02Student posiada uporzadkowaną wiedzę z podstaw eksloatacji systemów sterowania w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny jakości systemów sterowania ruchem
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny rozwiazań telematycznych
Treści programoweT-W-14Nowoczesne metody zarządzanie flotą pojazdów i transportem ładunków
T-W-1Podstawowe pojęcia systemów sterowania ruchem
T-W-15Transport publiczny i służby ratunkowe
T-W-6Nawigacja i telekomunikacja. Interfejsy człowiek – maszyna, HMI
T-W-7Systemy: pomiaru potoków podróżnych, informacji dla podróżnych, ostrzegawcze i sterujące w pojazdach i na drogach, przeciwwypadkowe, teleautomatyki autostradowej, identyfikacji pojazdów i ładunków, elektronicznego pobierania opłat drogowych i inne.
T-W-8Zintegrowane systemy informacyjne, sterowanie transportem.
T-W-9Integracja eksploatacyjna różnych rodzajów systemów sterowania ruchem
T-W-12Systemy baz danych. Systemy GIS. Systemy nawigacji satelitarnej
T-W-13Informacja o ruchu i jego sterowanie.
T-W-11Integrowane systemy informacyjne
Metody nauczaniaM-1wykład konserwatoryjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-04_U01Student potrafi wykorzystywać techniki dotyczące systemów sterowania ruchem drogowycm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny jakości systemów sterowania ruchem
Treści programoweT-A-1Modelowanie systemów sterowania ruchem
T-A-2Analiza porównawcza systemów sterowania ruchem w poszczególnych gałęziach transportu
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,00 Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-04_U02Student potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację na temat ruchu drogowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami sterowania w ruchu drogowym
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny jakości systemów sterowania ruchem
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny rozwiazań telematycznych
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji pozycji lądowych środkow transportu
Treści programoweT-A-1Modelowanie systemów sterowania ruchem
T-A-2Analiza porównawcza systemów sterowania ruchem w poszczególnych gałęziach transportu
T-A-3Optymalizacja systemów sterowania ruchem
T-A-4Efektywność eksploatacji i ekonomiczne efekty wdrażania systemów sterowania ruchem
T-A-5Badania parametrów ruchu pojazdów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,00 Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-04_K01Student rozumie społeczne aspekty dotyczace sterowania ruchem drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami sterowania w ruchu drogowym
Treści programoweT-A-4Efektywność eksploatacji i ekonomiczne efekty wdrażania systemów sterowania ruchem
T-W-1Podstawowe pojęcia systemów sterowania ruchem
T-W-2Geneza telematyki transportu a inteligentnych systemów transportowych
T-W-8Zintegrowane systemy informacyjne, sterowanie transportem.
T-W-9Integracja eksploatacyjna różnych rodzajów systemów sterowania ruchem
T-W-10Tendencje rozwojowe telematycznych systemów sterowanie ruchem w transporcie w Polsce i Europie
T-W-11Integrowane systemy informacyjne
Metody nauczaniaM-1wykład konserwatoryjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-04_K02Student rozumie aspekty pozatechniczne dotyczące działalności związanej z ruchem drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami sterowania w ruchu drogowym
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny jakości systemów sterowania ruchem
Treści programoweT-W-14Nowoczesne metody zarządzanie flotą pojazdów i transportem ładunków
T-W-1Podstawowe pojęcia systemów sterowania ruchem
T-W-15Transport publiczny i służby ratunkowe
T-W-2Geneza telematyki transportu a inteligentnych systemów transportowych
T-W-3Architektura systemów.
T-W-5Urządzenia telematyki.
T-W-6Nawigacja i telekomunikacja. Interfejsy człowiek – maszyna, HMI
T-W-7Systemy: pomiaru potoków podróżnych, informacji dla podróżnych, ostrzegawcze i sterujące w pojazdach i na drogach, przeciwwypadkowe, teleautomatyki autostradowej, identyfikacji pojazdów i ładunków, elektronicznego pobierania opłat drogowych i inne.
T-W-8Zintegrowane systemy informacyjne, sterowanie transportem.
T-W-9Integracja eksploatacyjna różnych rodzajów systemów sterowania ruchem
T-W-10Tendencje rozwojowe telematycznych systemów sterowanie ruchem w transporcie w Polsce i Europie
T-W-12Systemy baz danych. Systemy GIS. Systemy nawigacji satelitarnej
T-W-13Informacja o ruchu i jego sterowanie.
T-W-11Integrowane systemy informacyjne
T-W-4Kompatybilność rozwiązań oraz interoperacyjność odrębnych systemów.
Metody nauczaniaM-1wykład konserwatoryjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań