Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Technologie wodorowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie wodorowe
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 32 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy związanej ze stosowaniem wodoru jako paliwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.2
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.2
T-W-3Własności wodoru.2
T-W-4Metody pozyskiwania wodoru.4
T-W-5Przechowywanie i transport wodoru. Zbiorniki i stacje paliwowe.2
T-W-6Wodór jako paliwo do silników tłokowych i odrzutowych.2
T-W-7Zasada działania ogniwa paliwowego.2
T-W-8Podstawy termodynamiki i elektrochemii ogniw paliwowych.2
T-W-9Charakterystyki technologiczne stosowanych ogniw paliwowych. Komponenty i materiały stosowane w budowie ogniw paliwowych.4
T-W-10Paliwa do ogniw i ich przygotowanie.2
T-W-11Systemy pomocnicze ogniw paliwowych.2
T-W-12Przykłady zastosowań ogniw paliwowych w środkach transportu i w energetyce.2
T-W-13Zagadnienia bezpieczeństwa związane z użytkowaniem wodoru.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury9
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-14-1_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie stosowania wodorui jako ppaliwa wykozrystywanego w silnikach konwencjonalnych jak i ogniwach paliwowych popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
TR_2A_W03, TR_2A_W10C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-14-1_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie dotyczącym wykorzystania wodoru w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować prosta specyfikację projektową systemu energetycznego w transporcie opartego na paliwie wodorowym.
TR_2A_U01, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-14-1_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem wodoru jako paliwa na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
TR_2A_K04, TR_2A_K07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-13M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-14-1_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie stosowania wodorui jako ppaliwa wykozrystywanego w silnikach konwencjonalnych jak i ogniwach paliwowych popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-14-1_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie dotyczącym wykorzystania wodoru w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować prosta specyfikację projektową systemu energetycznego w transporcie opartego na paliwie wodorowym.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-14-1_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem wodoru jako paliwa na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  2. Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006
  4. Jastrzębska G., Odnawialne źrodla energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
  5. Surygała J., Wodór jako paliwo, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Larminie J., Dicks A., Fuel Cell Systems Explained, John Wiley& Sons Ltd, 2011
  2. Barbir F., PEM Fuel Cells, Theory and Practice, Elsevier, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.2
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.2
T-W-3Własności wodoru.2
T-W-4Metody pozyskiwania wodoru.4
T-W-5Przechowywanie i transport wodoru. Zbiorniki i stacje paliwowe.2
T-W-6Wodór jako paliwo do silników tłokowych i odrzutowych.2
T-W-7Zasada działania ogniwa paliwowego.2
T-W-8Podstawy termodynamiki i elektrochemii ogniw paliwowych.2
T-W-9Charakterystyki technologiczne stosowanych ogniw paliwowych. Komponenty i materiały stosowane w budowie ogniw paliwowych.4
T-W-10Paliwa do ogniw i ich przygotowanie.2
T-W-11Systemy pomocnicze ogniw paliwowych.2
T-W-12Przykłady zastosowań ogniw paliwowych w środkach transportu i w energetyce.2
T-W-13Zagadnienia bezpieczeństwa związane z użytkowaniem wodoru.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury9
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-14-1_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie stosowania wodorui jako ppaliwa wykozrystywanego w silnikach konwencjonalnych jak i ogniwach paliwowych popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy związanej ze stosowaniem wodoru jako paliwa.
Treści programoweT-W-3Własności wodoru.
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.
T-W-4Metody pozyskiwania wodoru.
T-W-8Podstawy termodynamiki i elektrochemii ogniw paliwowych.
T-W-5Przechowywanie i transport wodoru. Zbiorniki i stacje paliwowe.
T-W-6Wodór jako paliwo do silników tłokowych i odrzutowych.
T-W-7Zasada działania ogniwa paliwowego.
T-W-9Charakterystyki technologiczne stosowanych ogniw paliwowych. Komponenty i materiały stosowane w budowie ogniw paliwowych.
T-W-10Paliwa do ogniw i ich przygotowanie.
T-W-11Systemy pomocnicze ogniw paliwowych.
T-W-12Przykłady zastosowań ogniw paliwowych w środkach transportu i w energetyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-14-1_U01Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie dotyczącym wykorzystania wodoru w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować prosta specyfikację projektową systemu energetycznego w transporcie opartego na paliwie wodorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy związanej ze stosowaniem wodoru jako paliwa.
Treści programoweT-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-14-1_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem wodoru jako paliwa na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy związanej ze stosowaniem wodoru jako paliwa.
Treści programoweT-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.
T-W-13Zagadnienia bezpieczeństwa związane z użytkowaniem wodoru.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli