Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Sieci i linie przesyłowe paliw ciekłych i gazowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sieci i linie przesyłowe paliw ciekłych i gazowych
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Własności paliw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość budowy ropociągów, rurociągów produktowych i gazociągów. Umiejętność w zakresie podstawowych obliczeń rurociągów paliwowych. Znajomość podstawowych przepisów techniczno-budowlanych. Znajomość procesów technologicznych wybranych, głównych odbiorców paliw ciekłych i gazowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania na gaz. Obciążenia obliczeniowe sieci gazowych. Obliczenia podstawowych parametrów konstrukcyjnych rurociągów. Obliczanie parametrów technologicznych instalacji przemysłowych. Obliczanie zapotrzebowania ciepła na ogrzewanie obiektów halowych.28
T-A-2Zaliczenia zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Ropociągi - charakterystyka i budowa.3
T-W-2Rurociągi produktowe - charakterystyka i budowa.2
T-W-3Gazociągi - charakterystyka i budowa.3
T-W-4Układanie rurociągów.4
T-W-5Zasady sporządzania opracowań projektowych.5
T-W-6Układy zasilania gazem ziemnym.6
T-W-7Zastosowanie gazu do skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.4
T-W-8Ogrzewanie gazem hal przemysłowych.2
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.28
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia.8
A-A-3Zaliczenia zajęć.2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.29
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczeń.8
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i identyfikować problemy dotyczące projektowania rurociągów, wybrać odpowiednie metody rozwiązania zadania, znać społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania związane z projektowaniem, budową i eksploatacją rurociągow paliwowych i ropociągów.
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W08, TR_2A_W10, TR_2A_W11, TR_2A_W13C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wymagania i ograniczenia związane z budową rurociągów paliwowych i ropociągów, dobierać odpowiednie rozwiązania, interpretować wyniki analiz, podejmować odpowiednie decyzje projektowe, sporządzać opracowanie wyników realizowanego zadania oraz przygotować prezentację uzyskanych rezultatów.
TR_2A_U01, TR_2A_U03, TR_2A_U04, TR_2A_U05, TR_2A_U06, TR_2A_U08, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U14, TR_2A_U15, TR_2A_U16, TR_2A_U17, TR_2A_U18C-1T-A-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
TR_2A_K02, TR_2A_K03, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07C-1T-A-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i identyfikować problemy dotyczące projektowania rurociągów, wybrać odpowiednie metody rozwiązania zadania, znać społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania związane z projektowaniem, budową i eksploatacją rurociągow paliwowych i ropociągów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wymagania i ograniczenia związane z budową rurociągów paliwowych i ropociągów, dobierać odpowiednie rozwiązania, interpretować wyniki analiz, podejmować odpowiednie decyzje projektowe, sporządzać opracowanie wyników realizowanego zadania oraz przygotować prezentację uzyskanych rezultatów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe. Poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, WNT, Warszawa, 2008
  2. Magda W., Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, WNT, Warszawa, 2004
  3. Michałowski W. S.: Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Wydawnictwo Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne i zasoby internetowe.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania na gaz. Obciążenia obliczeniowe sieci gazowych. Obliczenia podstawowych parametrów konstrukcyjnych rurociągów. Obliczanie parametrów technologicznych instalacji przemysłowych. Obliczanie zapotrzebowania ciepła na ogrzewanie obiektów halowych.28
T-A-2Zaliczenia zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ropociągi - charakterystyka i budowa.3
T-W-2Rurociągi produktowe - charakterystyka i budowa.2
T-W-3Gazociągi - charakterystyka i budowa.3
T-W-4Układanie rurociągów.4
T-W-5Zasady sporządzania opracowań projektowych.5
T-W-6Układy zasilania gazem ziemnym.6
T-W-7Zastosowanie gazu do skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.4
T-W-8Ogrzewanie gazem hal przemysłowych.2
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.28
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia.8
A-A-3Zaliczenia zajęć.2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.29
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczeń.8
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i identyfikować problemy dotyczące projektowania rurociągów, wybrać odpowiednie metody rozwiązania zadania, znać społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania związane z projektowaniem, budową i eksploatacją rurociągow paliwowych i ropociągów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy ropociągów, rurociągów produktowych i gazociągów. Umiejętność w zakresie podstawowych obliczeń rurociągów paliwowych. Znajomość podstawowych przepisów techniczno-budowlanych. Znajomość procesów technologicznych wybranych, głównych odbiorców paliw ciekłych i gazowych.
Treści programoweT-W-7Zastosowanie gazu do skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.
T-W-6Układy zasilania gazem ziemnym.
T-W-5Zasady sporządzania opracowań projektowych.
T-W-4Układanie rurociągów.
T-W-1Ropociągi - charakterystyka i budowa.
T-W-2Rurociągi produktowe - charakterystyka i budowa.
T-W-8Ogrzewanie gazem hal przemysłowych.
T-W-3Gazociągi - charakterystyka i budowa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wymagania i ograniczenia związane z budową rurociągów paliwowych i ropociągów, dobierać odpowiednie rozwiązania, interpretować wyniki analiz, podejmować odpowiednie decyzje projektowe, sporządzać opracowanie wyników realizowanego zadania oraz przygotować prezentację uzyskanych rezultatów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_2A_U04potrafi przygotować w języku polskim udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające opracowanie własnych badań naukowych
TR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy ropociągów, rurociągów produktowych i gazociągów. Umiejętność w zakresie podstawowych obliczeń rurociągów paliwowych. Znajomość podstawowych przepisów techniczno-budowlanych. Znajomość procesów technologicznych wybranych, głównych odbiorców paliw ciekłych i gazowych.
Treści programoweT-A-1Obliczanie zapotrzebowania na gaz. Obciążenia obliczeniowe sieci gazowych. Obliczenia podstawowych parametrów konstrukcyjnych rurociągów. Obliczanie parametrów technologicznych instalacji przemysłowych. Obliczanie zapotrzebowania ciepła na ogrzewanie obiektów halowych.
T-W-7Zastosowanie gazu do skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.
T-W-6Układy zasilania gazem ziemnym.
T-W-5Zasady sporządzania opracowań projektowych.
T-W-4Układanie rurociągów.
T-W-1Ropociągi - charakterystyka i budowa.
T-W-2Rurociągi produktowe - charakterystyka i budowa.
T-W-8Ogrzewanie gazem hal przemysłowych.
T-W-3Gazociągi - charakterystyka i budowa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy ropociągów, rurociągów produktowych i gazociągów. Umiejętność w zakresie podstawowych obliczeń rurociągów paliwowych. Znajomość podstawowych przepisów techniczno-budowlanych. Znajomość procesów technologicznych wybranych, głównych odbiorców paliw ciekłych i gazowych.
Treści programoweT-A-1Obliczanie zapotrzebowania na gaz. Obciążenia obliczeniowe sieci gazowych. Obliczenia podstawowych parametrów konstrukcyjnych rurociągów. Obliczanie parametrów technologicznych instalacji przemysłowych. Obliczanie zapotrzebowania ciepła na ogrzewanie obiektów halowych.
T-W-7Zastosowanie gazu do skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.
T-W-6Układy zasilania gazem ziemnym.
T-W-5Zasady sporządzania opracowań projektowych.
T-W-4Układanie rurociągów.
T-W-1Ropociągi - charakterystyka i budowa.
T-W-2Rurociągi produktowe - charakterystyka i budowa.
T-W-8Ogrzewanie gazem hal przemysłowych.
T-W-3Gazociągi - charakterystyka i budowa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.