Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Logistyka międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka międzynarodowa
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,70,41zaliczenie
wykładyW2 30 1,30,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia z zakresu logistyki, organizacji i zarządzania (podstaw zarządzania logistycznego), ekonomiki transportu, handlu zagranicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami wymiany międzynarodowej i wskazanie wpływu logistyki na procesy integracji i internacjonalizacji przedsiebiorstw.
C-2Zapoznanie studentów z operacjami logistycznymi wykonywanymi w ramach logistyki globalnej oraz podstawowymi zasadami zarządzania łańcuchami dostaw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania logistyki w usługach (projektowanie usług w logistyce międzynarodowej)4
T-A-2Infrastruktura centrów logistycznych2
T-A-3Kompleksowość usług w międzynarodowych centrach logistycznych4
T-A-4Narzędzia teleinformatyczne w logistyce międzynarodowej3
T-A-5Modelowanie kluczowych procesów logistycznych w przedsiębiorstwie Model zorientowany na klienta).2
15
wykłady
T-W-1Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych. Trendy zmian i determinanty rozwoju2
T-W-2Znaczenie procesów globalizacji i internacjonalizacji w zarządzaniu logistyką międzynarodową2
T-W-3Składniki międzynarodowej infrastruktury logistyki3
T-W-4Zarzadzanie łańcuchem dostaw. Zintegrowany łańcuch dostaw.2
T-W-5Aspekty organizacyjne zarządzania międzynarodowym łańcuchem dostaw2
T-W-6Systemy informatyczne w logistyce międzynarodowej2
T-W-7Miejsce, rola i rodzaje usług w logistyce międzynarodowej3
T-W-8Obsługa klienta globalnego2
T-W-9Teleinformatyka w logistyce międzynarodowej2
T-W-10Transport globalny2
T-W-11Strategie obsługi i magazynowania zapasów2
T-W-12Centra logistyczne3
T-W-13Logistyka globalna1
T-W-14Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć3
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - wykłady. Oceny uzyskane podczas zajęć poprzez prace grupach-ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia- oceny uzyskane podczas zajęć- za prace w grupach/zespołach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-02_W01
Student ma wiedzę z zakresu trendów i determinant rozwoju logistyki międzynarodowej, zna czynniki kształtujące zmniany w usługach logistycznych, ma wiedzę z podstaw prawno-ekonomicznych wymiany międzynarodowej towarów oraz zna infrastrukturę logistyczno-informatyczną zintegrowanych łańcuchów dostaw.
TR_2A_W03, TR_2A_W05, TR_2A_W06, TR_2A_W07, TR_2A_W08, TR_2A_W10C-1T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-02_U01
Student powinien wykazywać umiejętności dobierania, koordynowania i kontrolowania procesów wymiany międzynarodowej pod kątem organizacji logistyki.
TR_2A_U01, TR_2A_U11, TR_2A_U12, TR_2A_U13C-2, C-1T-A-5, T-W-12, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-02_K01
Student potrafi pracować w grupie, dobierać metody uczenia się, ma świadomość skutków oddziaływania transporu na środowisko, potrafi być kreatywny i przedsiebiorczy
TR_2A_K01, TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K08C-2, C-1T-A-3, T-W-8, T-W-5, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-02_W01
Student ma wiedzę z zakresu trendów i determinant rozwoju logistyki międzynarodowej, zna czynniki kształtujące zmniany w usługach logistycznych, ma wiedzę z podstaw prawno-ekonomicznych wymiany międzynarodowej towarów oraz zna infrastrukturę logistyczno-informatyczną zintegrowanych łańcuchów dostaw.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-02_U01
Student powinien wykazywać umiejętności dobierania, koordynowania i kontrolowania procesów wymiany międzynarodowej pod kątem organizacji logistyki.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-02_K01
Student potrafi pracować w grupie, dobierać metody uczenia się, ma świadomość skutków oddziaływania transporu na środowisko, potrafi być kreatywny i przedsiebiorczy
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Gołembska E., Szymczak M., Logistyka międzynarodowa, PWE, Warszawa, 2004
  2. Gołembska E., Logistyka w gospodarce światowej, C. H. Beck, Warszawa, 2009
  3. Ciesielski M., Zarządzanie łańcuchem dostaw, PWE, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Blaik P., Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa, 2010
  2. Kisperska-Moroń D., Krzyżaniak S., Logistyka, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2009
  3. Rydzkowski W., Usługi logistyczne, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania logistyki w usługach (projektowanie usług w logistyce międzynarodowej)4
T-A-2Infrastruktura centrów logistycznych2
T-A-3Kompleksowość usług w międzynarodowych centrach logistycznych4
T-A-4Narzędzia teleinformatyczne w logistyce międzynarodowej3
T-A-5Modelowanie kluczowych procesów logistycznych w przedsiębiorstwie Model zorientowany na klienta).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych. Trendy zmian i determinanty rozwoju2
T-W-2Znaczenie procesów globalizacji i internacjonalizacji w zarządzaniu logistyką międzynarodową2
T-W-3Składniki międzynarodowej infrastruktury logistyki3
T-W-4Zarzadzanie łańcuchem dostaw. Zintegrowany łańcuch dostaw.2
T-W-5Aspekty organizacyjne zarządzania międzynarodowym łańcuchem dostaw2
T-W-6Systemy informatyczne w logistyce międzynarodowej2
T-W-7Miejsce, rola i rodzaje usług w logistyce międzynarodowej3
T-W-8Obsługa klienta globalnego2
T-W-9Teleinformatyka w logistyce międzynarodowej2
T-W-10Transport globalny2
T-W-11Strategie obsługi i magazynowania zapasów2
T-W-12Centra logistyczne3
T-W-13Logistyka globalna1
T-W-14Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-02_W01Student ma wiedzę z zakresu trendów i determinant rozwoju logistyki międzynarodowej, zna czynniki kształtujące zmniany w usługach logistycznych, ma wiedzę z podstaw prawno-ekonomicznych wymiany międzynarodowej towarów oraz zna infrastrukturę logistyczno-informatyczną zintegrowanych łańcuchów dostaw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą handlu zagranicznego i polityki transportowej, w tym zna ich narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje
TR_2A_W07ma szczegółową wiedzę dotyczącą procesów i usług logistycznych, zna i rozumie zasady projektowania sieci logistycznych i zarządzania łańcuchami dostaw
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami wymiany międzynarodowej i wskazanie wpływu logistyki na procesy integracji i internacjonalizacji przedsiebiorstw.
Treści programoweT-W-6Systemy informatyczne w logistyce międzynarodowej
T-W-4Zarzadzanie łańcuchem dostaw. Zintegrowany łańcuch dostaw.
T-W-7Miejsce, rola i rodzaje usług w logistyce międzynarodowej
T-W-5Aspekty organizacyjne zarządzania międzynarodowym łańcuchem dostaw
T-W-3Składniki międzynarodowej infrastruktury logistyki
T-W-2Znaczenie procesów globalizacji i internacjonalizacji w zarządzaniu logistyką międzynarodową
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - wykłady. Oceny uzyskane podczas zajęć poprzez prace grupach-ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia- oceny uzyskane podczas zajęć- za prace w grupach/zespołach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-02_U01Student powinien wykazywać umiejętności dobierania, koordynowania i kontrolowania procesów wymiany międzynarodowej pod kątem organizacji logistyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U12umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z operacjami logistycznymi wykonywanymi w ramach logistyki globalnej oraz podstawowymi zasadami zarządzania łańcuchami dostaw.
C-1Celem jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami wymiany międzynarodowej i wskazanie wpływu logistyki na procesy integracji i internacjonalizacji przedsiebiorstw.
Treści programoweT-A-5Modelowanie kluczowych procesów logistycznych w przedsiębiorstwie Model zorientowany na klienta).
T-W-12Centra logistyczne
T-W-7Miejsce, rola i rodzaje usług w logistyce międzynarodowej
T-W-2Znaczenie procesów globalizacji i internacjonalizacji w zarządzaniu logistyką międzynarodową
T-W-1Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych. Trendy zmian i determinanty rozwoju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia- oceny uzyskane podczas zajęć- za prace w grupach/zespołach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-02_K01Student potrafi pracować w grupie, dobierać metody uczenia się, ma świadomość skutków oddziaływania transporu na środowisko, potrafi być kreatywny i przedsiebiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia na innych kierunkach i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z operacjami logistycznymi wykonywanymi w ramach logistyki globalnej oraz podstawowymi zasadami zarządzania łańcuchami dostaw.
C-1Celem jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami wymiany międzynarodowej i wskazanie wpływu logistyki na procesy integracji i internacjonalizacji przedsiebiorstw.
Treści programoweT-A-3Kompleksowość usług w międzynarodowych centrach logistycznych
T-W-8Obsługa klienta globalnego
T-W-5Aspekty organizacyjne zarządzania międzynarodowym łańcuchem dostaw
T-W-1Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych. Trendy zmian i determinanty rozwoju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia- oceny uzyskane podczas zajęć- za prace w grupach/zespołach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli