Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych

Sylabus przedmiotu Projektowanie jachtów żaglowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie jachtów żaglowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 22 4,00,50zaliczenie
projektyP1 12 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki jachtów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z metodologią i procesem wstępnego projektowania jachtów żaglowych
C-2Przygotowanie słuchaczy do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów żaglowych na etapie wstępnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów1
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych1
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych1
T-P-4Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności2
T-P-5Obliczenie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).2
T-P-6Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.2
T-P-7Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne, analiza niezatapialności,1
T-P-8Zaliczenie przedmiotu2
12
wykłady
T-W-1Charakterystyka jachtów, przepisy Towarzystw Klasyfikacyjnych, dyrektywy, formuły pomiarowe4
T-W-2Metodologia i proces projektowania jachtów.4
T-W-3Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.3
T-W-4Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu3
T-W-5Rozplanowanie pokładów i pomieszczeń jachtu. Analiza stateczności kursowej, obliczenie geometrii i charakterystyk steru i płetwy balastowej (dla jachtów żaglowych); projekt płetwy balastowej i steru4
T-W-6Obliczanie masy i współrzędnych środka masy. Analiza stateczności i niezatapialności2
T-W-7Zaliczenie2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych40
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej25
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
A-P-5Przeglądanie internetu8
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu22
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Przeglądanie internetu30
A-W-5Przeglądanie przepisów Towarzystw Klasyfikacyjnych, dyrektyw formuł pomiarowych8
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie ustnego zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_02_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
SP-PJ_10-_W01, SP-PJ_10-_W04C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_02_U01
Słuchacz potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
SP-PJ_10-_U09C-3T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_02_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych.
3,0Słuchacz posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienic podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
3,5Słuchacz posiada podstawową wiedzęz niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
4,0Słuchacz posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Słuchacz posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Słuchacz posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_02_U01
Słuchacz potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Słuchacz nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Słuchacz prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Słuchacz prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Słuchacz prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Słuchacz prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Larsson L., Eliasson R, Principles of yacht design, Wyd. Adlarf Coles Nautical, , ISBN 0-7136-5181-4, Londyn, 2000
  2. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
  3. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
  4. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów1
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych1
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych1
T-P-4Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności2
T-P-5Obliczenie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).2
T-P-6Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.2
T-P-7Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne, analiza niezatapialności,1
T-P-8Zaliczenie przedmiotu2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka jachtów, przepisy Towarzystw Klasyfikacyjnych, dyrektywy, formuły pomiarowe4
T-W-2Metodologia i proces projektowania jachtów.4
T-W-3Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.3
T-W-4Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu3
T-W-5Rozplanowanie pokładów i pomieszczeń jachtu. Analiza stateczności kursowej, obliczenie geometrii i charakterystyk steru i płetwy balastowej (dla jachtów żaglowych); projekt płetwy balastowej i steru4
T-W-6Obliczanie masy i współrzędnych środka masy. Analiza stateczności i niezatapialności2
T-W-7Zaliczenie2
22

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych40
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej25
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
A-P-5Przeglądanie internetu8
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu22
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Przeglądanie internetu30
A-W-5Przeglądanie przepisów Towarzystw Klasyfikacyjnych, dyrektyw formuł pomiarowych8
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_02_W01Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące projektowania i budowy jachtów
SP-PJ_10-_W04zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z metodologią i procesem wstępnego projektowania jachtów żaglowych
C-2Przygotowanie słuchaczy do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym
Treści programoweT-W-5Rozplanowanie pokładów i pomieszczeń jachtu. Analiza stateczności kursowej, obliczenie geometrii i charakterystyk steru i płetwy balastowej (dla jachtów żaglowych); projekt płetwy balastowej i steru
T-W-2Metodologia i proces projektowania jachtów.
T-W-6Obliczanie masy i współrzędnych środka masy. Analiza stateczności i niezatapialności
T-W-4Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu
T-W-1Charakterystyka jachtów, przepisy Towarzystw Klasyfikacyjnych, dyrektywy, formuły pomiarowe
T-W-3Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie ustnego zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych.
3,0Słuchacz posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienic podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
3,5Słuchacz posiada podstawową wiedzęz niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
4,0Słuchacz posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Słuchacz posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Słuchacz posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Zna i umie scharakteryzowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_02_U01Słuchacz potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_U09potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów żaglowych na etapie wstępnym
Treści programoweT-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych
T-P-4Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności
T-P-5Obliczenie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).
T-P-6Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.
T-P-7Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne, analiza niezatapialności,
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Słuchacz prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Słuchacz prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Słuchacz prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Słuchacz prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.