Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych

Sylabus przedmiotu Teoria jachtu, hydrostatyka, stateczność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Teoria jachtu, hydrostatyka, stateczność
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 2,00,50zaliczenie
projektyP1 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki, mechaniki płynów i mechaniki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.1
T-P-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.1
T-P-3Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.2
T-P-4Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.2
T-P-5Wykonanie prognozy napędowej.2
T-P-6Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu.2
T-P-7Zaliczenie.2
12
wykłady
T-W-1Podział i klasyfikacja jednostek, główne zespoły jachtu i klasyfikacja funkcjonalna, wymiary kadłuba i przedstawienie kształtu jachtu, współczynniki pełnotliwości1
T-W-2Obliczanie charakterystyk geometrycznych kadłuba jachtu2
T-W-3Podstawy stateczności jachtu2
T-W-4Siły działające na jacht. Charakterystyka wiatru i falowania1
T-W-5Niezatapialność jachtu1
T-W-6Zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.20
A-P-2Przygotowanie prac kontrolnych20
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu8
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przeglądanie internetu8
A-W-4Analiza przepisów prawnych, przepisów Towawrzystw Klasyfikacyjnych4
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia projektowe z elementami metod realizacji projektów i symulacji
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z zajęć projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_01_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
SP-PJ_10-_W01, SP-PJ_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_01_U01
Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
SP-PJ_10-_U05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-6M-4, M-2, M-5S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_01_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_01_U01
Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Słuchaczn potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Coles A., Bruce P., Żeglowanie w trudnych warunkach, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2009
  2. Kolaszewski A., Świdwiński P., Żeglarz i sternik jachtowy, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2008
  3. Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
  4. Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Denk R., Wielka księga żeglarstwa, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1999
  2. Dziewulski J. W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1995
  3. Salecki J., Polskie jachty, Zespół Wydawniczy "Neptun", Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.1
T-P-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.1
T-P-3Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.2
T-P-4Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.2
T-P-5Wykonanie prognozy napędowej.2
T-P-6Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu.2
T-P-7Zaliczenie.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i klasyfikacja jednostek, główne zespoły jachtu i klasyfikacja funkcjonalna, wymiary kadłuba i przedstawienie kształtu jachtu, współczynniki pełnotliwości1
T-W-2Obliczanie charakterystyk geometrycznych kadłuba jachtu2
T-W-3Podstawy stateczności jachtu2
T-W-4Siły działające na jacht. Charakterystyka wiatru i falowania1
T-W-5Niezatapialność jachtu1
T-W-6Zaliczenie1
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.20
A-P-2Przygotowanie prac kontrolnych20
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu8
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przeglądanie internetu8
A-W-4Analiza przepisów prawnych, przepisów Towawrzystw Klasyfikacyjnych4
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_01_W01Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące projektowania i budowy jachtów
SP-PJ_10-_W04zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja jednostek, główne zespoły jachtu i klasyfikacja funkcjonalna, wymiary kadłuba i przedstawienie kształtu jachtu, współczynniki pełnotliwości
T-W-2Obliczanie charakterystyk geometrycznych kadłuba jachtu
T-W-3Podstawy stateczności jachtu
T-W-4Siły działające na jacht. Charakterystyka wiatru i falowania
T-W-5Niezatapialność jachtu
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_01_U01Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_U05potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i urządzeń projektowych oraz technologicznych stosowanych w projektowaniu i budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu
Treści programoweT-W-2Obliczanie charakterystyk geometrycznych kadłuba jachtu
T-W-3Podstawy stateczności jachtu
T-W-4Siły działające na jacht. Charakterystyka wiatru i falowania
T-W-5Niezatapialność jachtu
T-P-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.
T-P-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.
T-P-4Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.
T-P-3Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.
T-P-5Wykonanie prognozy napędowej.
T-P-6Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia projektowe z elementami metod realizacji projektów i symulacji
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z zajęć projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Słuchaczn potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań