Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych

Sylabus przedmiotu Prognozowanie osiągów jachtów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Prognozowanie osiągów jachtów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 2 1,00,50zaliczenie
projektyP2 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki i mechaniki ogólnej.
W-2Wiedza z zakresu podstaw hydromechaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką, celami, kryteriami i ograniczeniami parametrów jachtów żaglowych, matematycznym opisem parametrów jachtów oraz oprogramowaniem komputerowym do prognozowania parametrów jachtów, jak również z typowym zastosowaniem optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Sailfish Analyzer

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do optymalizacji osiągów jachtów żaglowych1
T-P-2Obliczanie osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego2
T-P-3Zaliczenie1
4
wykłady
T-W-1Formuły pomiarowe a kształt jachtu i prędkość Aero- i hydrodynamiczna równowaga jachtu1
T-W-2Charakterystyki prędkościowe jachtów.1
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu4
A-P-2Przygotowanie prac projektowych15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-P-4Studiowanie literatury2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Zaliczenie przedmiotu3
A-W-4Studiowanie literatury10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_11_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę, cele, kryteria i ograniczenia optymalizacji jachtów żaglowych, matematyczny opis parametrów jachtów oraz oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów, jak również typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych.
SP-PJ_10-_W04, SP-PJ_10-_W06, SP-PJ_10-_W07C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_11_U01
Słuchacz posiada umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed, SPAN.
SP-PJ_10-_U08, SP-PJ_10-_U04C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-P-1, T-P-2M-4, M-2, M-3S-1, S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_11_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę, cele, kryteria i ograniczenia optymalizacji jachtów żaglowych, matematyczny opis parametrów jachtów oraz oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów, jak również typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_11_U01
Słuchacz posiada umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed, SPAN.
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracy projektowej
3,0Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Hammitt A. G., Technical Yacht Design, Van Nostrand Reinhold, Nowy Jork, 1975
  2. Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
  3. Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
  4. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3

Literatura dodatkowa

  1. Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
  2. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do optymalizacji osiągów jachtów żaglowych1
T-P-2Obliczanie osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego2
T-P-3Zaliczenie1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formuły pomiarowe a kształt jachtu i prędkość Aero- i hydrodynamiczna równowaga jachtu1
T-W-2Charakterystyki prędkościowe jachtów.1
2

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu4
A-P-2Przygotowanie prac projektowych15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-P-4Studiowanie literatury2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Zaliczenie przedmiotu3
A-W-4Studiowanie literatury10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_11_W01Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę, cele, kryteria i ograniczenia optymalizacji jachtów żaglowych, matematyczny opis parametrów jachtów oraz oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów, jak również typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_W04zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
SP-PJ_10-_W06zna metody obliczeniowe i programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jachtów żaglowych i motorowych
SP-PJ_10-_W07ma podstawową wiedzę o modelowaniu i symulacji komputerowej oraz optymalizacji w zakresie przydatnym do projektowania i konstruowania jachtów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką, celami, kryteriami i ograniczeniami parametrów jachtów żaglowych, matematycznym opisem parametrów jachtów oraz oprogramowaniem komputerowym do prognozowania parametrów jachtów, jak również z typowym zastosowaniem optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych.
Treści programoweT-W-2Charakterystyki prędkościowe jachtów.
T-W-1Formuły pomiarowe a kształt jachtu i prędkość Aero- i hydrodynamiczna równowaga jachtu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_11_U01Słuchacz posiada umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed, SPAN.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_U08potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania i konstruowania jachtów, do doboru odpowiedniego wyposażenia, w tym żagli lub napędu mechanicznego, potrafi, wykorzystując oprogramowanie, określić parametry eksploatacyjne jachtu
SP-PJ_10-_U04potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką, celami, kryteriami i ograniczeniami parametrów jachtów żaglowych, matematycznym opisem parametrów jachtów oraz oprogramowaniem komputerowym do prognozowania parametrów jachtów, jak również z typowym zastosowaniem optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Sailfish Analyzer
Treści programoweT-W-2Charakterystyki prędkościowe jachtów.
T-W-1Formuły pomiarowe a kształt jachtu i prędkość Aero- i hydrodynamiczna równowaga jachtu
T-P-1Wprowadzenie do optymalizacji osiągów jachtów żaglowych
T-P-2Obliczanie osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego
Metody nauczaniaM-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracy projektowej
3,0Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań