Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Prognozowanie osiągów jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prognozowanie osiągów jednostek pływających
Specjalność Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z teorii okrętu
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z oporów, pędników i napędu
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z właściwości morskich statku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów30
30
wykłady
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej2
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek4
T-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie3
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne3
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej3
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych3
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku3
T-W-8Prognozowanie prędkości statku9
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury2
A-A-3Przygotowanie sprawozdań10
A-A-4Konsultacje6
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy
O_2A_W01, O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W10, O_2A_W13, O_2A_W14C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-06_U01
Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych
O_2A_U23, O_2A_U10, O_2A_U04, O_2A_U09, O_2A_U11, O_2A_U15C-1T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-06_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej
O_2A_K02, O_2A_K06C-1T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu prognozowania osiągów jednostek pływających
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą prognozowania osiągów jednostek pływających
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych parametrów eksploatacyjnych jednostek pływających
4,0Student ma wiedzą w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na osiągnięcia jednostek pływających
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych, śruby napędowej i ich wpływu na parametry eksploatacyjne jednostek pływających
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania osiągów jednostek pływających

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-06_U01
Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu osiągów jednostek pływających
3,0Student potrafi zdefiniować osiągi jednostek pływających
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne parametry eksploatacyjne jednostek pływających
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego parametry eksploatacyjne
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na osiągi jednostek pływających
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować osiągi jednostek pływających

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-06_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość dotyczącą eksploatacji statków
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie zajęć jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie prognozowania osiągów jednostek pływających
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji jednostek pływających
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie oceny parametrów eksploatacyjnych statku
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań związanych z optymalizacją i prognozowaniem osiągów jednostek pływających

Literatura podstawowa

  1. Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
  2. Szczesniak Jerzy, Stepniak Adam, Sterowanie i eksploatacja układu napędowego statku ze śrubą nastawną, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 2001
  3. Charchulski Kazimierz, Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
  4. Charchulski Kazimierz, Energetyczne problemy eksploatacji napędów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej2
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek4
T-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie3
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne3
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej3
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych3
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku3
T-W-8Prognozowanie prędkości statku9
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury2
A-A-3Przygotowanie sprawozdań10
A-A-4Konsultacje6
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D1-06_W01Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W14zna i rozumie organizację procesów produkcyjnych oraz wpływ komputerowego wspomagania na procesy budowy obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
T-W-8Prognozowanie prędkości statku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu prognozowania osiągów jednostek pływających
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą prognozowania osiągów jednostek pływających
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych parametrów eksploatacyjnych jednostek pływających
4,0Student ma wiedzą w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na osiągnięcia jednostek pływających
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych, śruby napędowej i ich wpływu na parametry eksploatacyjne jednostek pływających
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania osiągów jednostek pływających
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D1-06_U01Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
T-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu osiągów jednostek pływających
3,0Student potrafi zdefiniować osiągi jednostek pływających
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne parametry eksploatacyjne jednostek pływających
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego parametry eksploatacyjne
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na osiągi jednostek pływających
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować osiągi jednostek pływających
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D1-06_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość dotyczącą eksploatacji statków
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie zajęć jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie prognozowania osiągów jednostek pływających
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji jednostek pływających
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie oceny parametrów eksploatacyjnych statku
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań związanych z optymalizacją i prognozowaniem osiągów jednostek pływających