Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Napędy hybrydowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy hybrydowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.8
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).10
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.10
T-A-4Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i zastosowania napędów konwencjonalnych.2
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.5
T-W-3Układy szeregowe, równoległe i mieszane napędów hybrydowych.4
T-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.5
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.6
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.4
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-A-2Przygotowanie opracowań.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C06-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
O_2A_W02, O_2A_W03, O_2A_W11, O_2A_W16C-1T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-4, S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C06-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
O_2A_U05, O_2A_U11, O_2A_U20C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-5, M-4, M-1S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C06-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K04, O_2A_K05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-2, M-5, M-4, M-1S-4, S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C06-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C06-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C06-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, Przegląd Elektrotechniczny, Wydawnictwo SIGMA-NOT, Warszawa, 2012
  2. Czasopisma naukowo-techniczne oraz materiały konferencyjne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.8
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).10
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.10
T-A-4Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i zastosowania napędów konwencjonalnych.2
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.5
T-W-3Układy szeregowe, równoległe i mieszane napędów hybrydowych.4
T-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.5
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.6
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.4
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-A-2Przygotowanie opracowań.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C06-1_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W11posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie szeroko pojętej oceanotechniki oraz kierunków pokrewnych, m.in. inżynierii materiałowej, energetyki czy mechaniki i budowy maszyn
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
Treści programoweT-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.
T-W-1Rodzaje i zastosowania napędów konwencjonalnych.
T-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.
T-W-3Układy szeregowe, równoległe i mieszane napędów hybrydowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C06-1_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
Treści programoweT-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C06-1_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
Treści programoweT-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.
T-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny