Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).3
T-A-2Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).2
T-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.2
T-A-4Analiza awarii maszyn i urządzeń związanych z niewłaściwą ich eksploatacją.2
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).2
T-A-7Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawy właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń. Dokumentacja techniczno-ruchowa.4
T-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.4
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.2
T-W-4Fazy procesu technologicznego remontu maszyn i urządzeń.5
T-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.5
T-W-6Wpływ procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji.4
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.3
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.3
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-5_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
O_2A_W04, O_2A_W05, O_2A_W07, O_2A_W18C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-4M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-5_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole.
O_2A_U02, O_2A_U11, O_2A_U22, O_2A_U23C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-5_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K04, O_2A_K05C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-5_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-5_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole.
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-5_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Legutko S., Eksploatacja maszyn, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
  2. Woropay M., Budzyński A., Migawa K., Podstawy badań eksploatacyjnych wybranych elementów maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2001
  3. Woropay M., Landowski B., Jaskulski Z., Wybrane problemy eksploatacji i zarządzania systemami technicznymi, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Będkowski L., Elementy diagnostyki technicznej, Wydawnistwo Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Warszawa, 1991
  2. Legutko S., Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2004
  3. Żółtowski B., Podstawy diagnostyki maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1996
  4. Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Normy i opracowania przedmiotowe, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa, 2011, www.eksploatacja.waw.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).3
T-A-2Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).2
T-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.2
T-A-4Analiza awarii maszyn i urządzeń związanych z niewłaściwą ich eksploatacją.2
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).2
T-A-7Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawy właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń. Dokumentacja techniczno-ruchowa.4
T-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.4
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.2
T-W-4Fazy procesu technologicznego remontu maszyn i urządzeń.5
T-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.5
T-W-6Wpływ procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji.4
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.3
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.3
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-5_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
Treści programoweT-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.
T-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.
T-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawy właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń. Dokumentacja techniczno-ruchowa.
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.
T-W-6Wpływ procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji.
T-W-4Fazy procesu technologicznego remontu maszyn i urządzeń.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-5_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
Treści programoweT-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).
T-A-2Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).
T-A-4Analiza awarii maszyn i urządzeń związanych z niewłaściwą ich eksploatacją.
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.
T-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-5_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
Treści programoweT-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.
T-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny