Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebry.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie z wybranymi technikami wytwarzania - obserwacja rzeczywistych procesów produkcyjnych.9
T-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.4
T-A-3Zaliczenie pisemne.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.2
T-W-2Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii obróbczych, m. in. odlewniczych, obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, obróbki skrawaniem, cięcia strumieniowego, nakładania powłok.8
T-W-3Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii montażowych, m. in. spawanie, zgrzewanie, lutowanie, połączenia śrubowe, nitowane, klejone, laminowane.8
T-W-4Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń prac głębinowych z udziałem nurków.2
T-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.6
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-1_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji.
IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W21, IB_1A_W34C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-1_U01
Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych.
IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U13, IB_1A_U17C-1T-W-5, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-1_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
IB_1A_K07C-1T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-1_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-1_U01
Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-1_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  2. Iwankiewicz K., Iwańkowicz R., Analysis of diving accidents related with free flows regulators, Polish Hyperbaric Research, ISSN 1734–7009, EISSN 2084–0535, PHR 2013 1(42), str. 57-82, 2013
  3. Iwańkowicz R, Zawada-Michułka D., Integracja systemu zarządzania jakością z systemem zarządzania bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie przemysłowym, Laboratoria Technolog.-Aspekty Utrzymania Wysokiej Jakości Wyrobu, Materiały XI Międzynarodowej Konferencji Zintegrowane Systemy Zarządzania w Przemyśle, Dziwnówek 2001, 2001
  4. Pawłowska Z., Pietrzak L., Ogólne zasady oceny szkodliwości procesów technologicznych, Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 7-8/2000, str. 20-22, 2000
  5. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
  6. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, Nr 3 (486) Marzec 2012, str. 19-21, 2012
  7. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012
  2. Dz.U. 1997 nr 129 poz. 844 – Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy., 1997
  3. PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego., 2011
  4. PN-IEC 60300-3-9:1999P: Zarządzanie niezawodnością - Przewodnik zastosowań - Analiza ryzyka w systemach technicznych, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie z wybranymi technikami wytwarzania - obserwacja rzeczywistych procesów produkcyjnych.9
T-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.4
T-A-3Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.2
T-W-2Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii obróbczych, m. in. odlewniczych, obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, obróbki skrawaniem, cięcia strumieniowego, nakładania powłok.8
T-W-3Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii montażowych, m. in. spawanie, zgrzewanie, lutowanie, połączenia śrubowe, nitowane, klejone, laminowane.8
T-W-4Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń prac głębinowych z udziałem nurków.2
T-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.6
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C20-1_W01Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.
Treści programoweT-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.
T-W-2Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii obróbczych, m. in. odlewniczych, obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, obróbki skrawaniem, cięcia strumieniowego, nakładania powłok.
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.
T-W-3Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii montażowych, m. in. spawanie, zgrzewanie, lutowanie, połączenia śrubowe, nitowane, klejone, laminowane.
T-W-4Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń prac głębinowych z udziałem nurków.
T-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.
T-A-1Zapoznanie z wybranymi technikami wytwarzania - obserwacja rzeczywistych procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C20-1_U01Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.
Treści programoweT-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.
T-A-2Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C20-1_K01Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji.
Treści programoweT-W-5Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa.
T-W-1Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych.
T-W-6Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.