Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Organizacja systemów bezpieczeństwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja systemów bezpieczeństwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć1
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza9
T-A-3zaliczenie zajęć2
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa3
15
wykłady
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.12
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.7
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.8
T-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i aktów prawnych15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zapoznanie się ze Strategią Bezpieczeństwa Narodowego RP. Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C02_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa
IB_1A_W16, IB_1A_W21, IB_1A_W35C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C02_U01
Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa
IB_1A_U01, IB_1A_U17C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C02_K01
Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
IB_1A_K07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C02_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy lub posiada wiedzę obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi, nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną znaczną iloscią błędów merytorycznych, nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną niewielką ilością błędów merytorycznych, rozumie podstawe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu obarczoną sporadycznymi błędami merytorycznymi, rozumie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma obszerną wiedzę wymaganyą dla przedstawienia problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma obszerną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje ze zrozumieniem pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz użyć w w innych obszarach wiedzy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C02_U01
Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi zaprojektować systemu bezpieczeństwa, adekwatnego do zagrożeń, nie zna obowiązujacego prawa
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować poprawnie system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować oraz potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi wybrać optymalne rozwiazanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C02_K01
Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. Potrafi analizować istniejace systemy bezpieczeństwa i dokonać oceny.

Literatura podstawowa

  1. Ficoń K, Inżynieria zarządzania kryzysowego: podejście systemowe, BEL Studio, Warszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie, Bellona, Warszawa, 2006
  3. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć1
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza9
T-A-3zaliczenie zajęć2
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.12
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.7
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.8
T-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i aktów prawnych15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zapoznanie się ze Strategią Bezpieczeństwa Narodowego RP. Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C02_W01Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
Cel przedmiotuC-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy lub posiada wiedzę obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi, nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną znaczną iloscią błędów merytorycznych, nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną niewielką ilością błędów merytorycznych, rozumie podstawe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu obarczoną sporadycznymi błędami merytorycznymi, rozumie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma obszerną wiedzę wymaganyą dla przedstawienia problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma obszerną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje ze zrozumieniem pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz użyć w w innych obszarach wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C02_U01Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi zaprojektować systemu bezpieczeństwa, adekwatnego do zagrożeń, nie zna obowiązujacego prawa
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować poprawnie system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować oraz potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi wybrać optymalne rozwiazanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C02_K01Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. Potrafi analizować istniejace systemy bezpieczeństwa i dokonać oceny.