Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza przedmiotow podstawowych w tym z matematyki - w szczególności obejmująca rachunek prawedopodobieństwa. Wymagana wiedza z analizy ryzyka (B08), skutków zagrożeń (C03), inżynierii bezpieczństwa technicznego (C09), Wymagane zaliczenie przedmiotów podstawowych i kierunku studiów (w tym IB!A_S_C13 Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka 1) lub równoległe ich studiowanie, a także zaliczenie innych przedmiotów kierunkowych, takich jak C02, C05, C07

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami oceny ryzyka, w tym wielowymiarowego
C-2Przedstawienie ogólnej wiedzy o cechach obiektów i systemow stwarzających zagrożenia, w tym ich podatności oraz związku między podatnościa obiektu a poziomem ryzyka
C-3Przedstawienie podstawowej wiedzy o poziomach akceptowalnego ryzyka w społeczeństwie i zasadach wykorzystania tego pojęcia dla oceny zagrożenia i akceptowalności ryzyka
C-4Przekazanie studentom umiejętności doboru metod i posługiwania sie podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka.Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu, w tym do zastosowań w ubezpieczeniach i dla celów wykonania raportu bezpieczeństwa.
C-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podanie zakresu tematycznego ćwiczeń projektowych i tematyki projektów, ustalenie zasad formalnych wykonania projektów i zasad zaliczenia zajęć1
T-P-2Konstruowanie profili ryzyka i scenariuszy zdarzeń2
T-P-3Wyznaczanie stref bezpieczeństwa.2
T-P-4Planowanie przestrzenne w świetle oceny ryzyka i wymiarów stref bezpieczeństwa2
T-P-5Analiza ryzyka wielowymiarowego na przykładzie wybranego obiektu ryzyka.3
T-P-6Projektowanie systemów i procedur zabezpieczeń4
T-P-7Zaliczenie projektów i ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Ryzyko wielowymiarowe. Pojęcia i definicje. Analiza ryzyka wielowymiarowego2
T-W-3Algorytmy określania ryzyka4
T-W-4Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko2
T-W-5Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń2
T-W-6Analiza czułości w modelach probabilistycznych.2
T-W-7Ubezpieczenia a ryzyko.1
T-W-8Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-P-2Uzupełnienie i dokończenie wykonania projektu grupowego - pierwszego4
A-P-3Uzupełnienie i dokończenie wykonania projektu indywidualengo - drugiego4
A-P-4Wykonanie prezentacji projektu i przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-W-2Studiowanie literatury - książek z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej5
A-W-3Zapoznanie sie normami i przepisami z zakresu przedmiotu, w czytelni wydzialowej, czytelni norm BGł ZUT i przez dostęp do baz danych za pomocą internetu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu pisemnego i ustnego, powtórzenie materiału oraz samodzielne rozwiązywanie przykładów.3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe o zagrożeniach, metodach stosowanych do ich ustalania, podstawowych metodach oceny jakościowej i ilościowej poziomu zagrożenia i ryzyka
M-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształzenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod dla prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujacy efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych i projektowych. Egzamin w formie pisemnej, zwykle obejmującej 2-3 pytania opisowe oraz co najmniej jeden przykład do samodzielnego rozwiązania, sprawdzający umiejętności nabyte przez studenta
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń projektowych, na podstawie oceny bieżącej i obserwacji pracy studenta na ćwiczeniach projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty, głównie w obszarze umiejętności na podstawie 2 projektów - jednego grupowego i jednego samodzielnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń projektowych student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem.
IB_1A_W14C-1, C-2T-P-5, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2S-1
IB_1A_C14_W02
Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
IB_1A_W15C-4, C-3T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C14_U01
Student umie opisać na czym polega analiza ryzyka wielowymiarowego. Student potrafi zastosować algorytm określania ryzyka, wykorzystując przy tym wiedzę o cechach podatności obiektu. Potrafi ustalić poziom akceptowalnego ryzyka dla danego rodzaju dzialalności lub obiektu i wskazać sposób wykorzystania tej wartości w metodzie oceny ryzyka.
IB_1A_U10, IB_1A_U11, IB_1A_U14C-3, C-1T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-3, S-2
IB_1A_C14_U02
Student w sposób ogólny potrafi opisać metodykę postępowania ubezpieczycieli i sposób wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. Student potrafi określić znaczenie analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa dla zakładu o dużym ryzyku.
IB_1A_U11, IB_1A_U14C-4, C-5T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C14_K01
Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepująceych zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywolane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosowac w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynnikow zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera bezpieczeństwa.
IB_1A_K04, IB_1A_K07, IB_1A_K08C-4, C-5, C-3T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń projektowych student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
IB_1A_C14_W02
Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C14_U01
Student umie opisać na czym polega analiza ryzyka wielowymiarowego. Student potrafi zastosować algorytm określania ryzyka, wykorzystując przy tym wiedzę o cechach podatności obiektu. Potrafi ustalić poziom akceptowalnego ryzyka dla danego rodzaju dzialalności lub obiektu i wskazać sposób wykorzystania tej wartości w metodzie oceny ryzyka.
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku jakiejkolwiek analizy ryzyka wielowymiarowego. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić poziomu akceptowalnego ryzyka.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka.
3,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna i potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku i potrafi uzasadnić oraz umotywować dokonany wybór. Potrafi poprawnie oceniać i interpretować wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi oszacować poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
IB_1A_C14_U02
Student w sposób ogólny potrafi opisać metodykę postępowania ubezpieczycieli i sposób wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. Student potrafi określić znaczenie analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa dla zakładu o dużym ryzyku.
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku oceny postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi opisać co najmniej jedną z podstawowych metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi opisać co najmniej jedną z podstawowych metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Zna i potrafi oszacować poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C14_K01
Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepująceych zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywolane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosowac w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynnikow zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera bezpieczeństwa.
2,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
3,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń. [trans.] Piotr Carlson, WNT, Warszawa, 2005
  2. Assael, Marc J. and Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
  3. Czujko, Jerzy, [ed.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2011
  4. Dickson, Gordon C.A., Risk Analysis, Witherby & Co.,Ltd, London, 2003, 3rd Edition
  5. Drysdale, Dougal, An Introduction to Fire Dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2008, Second Edition (1998, reprint 2008)
  6. Getka Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Woj., Szczecin, 1985, Tom I i II
  7. Kukuła Tadeusz, Getka Ryszard, Żyłkowski Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1981
  8. Pihowicz Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  9. Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009
  10. Wolanin Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów. Warszawa : Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Getka Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Getka, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  2. Głowiak, Bohdan, Kempa, Edward and Winnicki, Tomasz, Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  3. Hann Mieczyslaw, Siemionow Jurij N., Rosochacki Włodzimierz, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  4. Hann Mieczyslaw, Komputerowa analiza niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i konstrukcji okrętowych poddanych kołysaniom, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2001
  5. HSE, Guidance for the Topic Assessment of the Major Accident Hazard Aspects of Safety Cases., HSE, Hazardous Installations Directorate Offshore Division, London, 2006, April
  6. HSE, Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997
  7. IMO, MSC/Circ. 1002, Guidelines on alternative design and arrangements for fire safety, International Maritime Organization, London, 2001
  8. ISO 13882, Basis of Design of Structures - Assessment of Existing Structures, ISO, Geneva, 2010
  9. Kwiatkowski A. i inni, Matematyczno-Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
  10. NORSOK Z-013, Risk and Emergency Preparedness Analysis, Standards Norway, Oslo, 2010
  11. Rozporz. MGPiPS, Rozporz. MGPiPS z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wymagań jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, Dz. U. Nr 104 (2003) poz. 970, Warszawa, 2003
  12. Wolanin Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podanie zakresu tematycznego ćwiczeń projektowych i tematyki projektów, ustalenie zasad formalnych wykonania projektów i zasad zaliczenia zajęć1
T-P-2Konstruowanie profili ryzyka i scenariuszy zdarzeń2
T-P-3Wyznaczanie stref bezpieczeństwa.2
T-P-4Planowanie przestrzenne w świetle oceny ryzyka i wymiarów stref bezpieczeństwa2
T-P-5Analiza ryzyka wielowymiarowego na przykładzie wybranego obiektu ryzyka.3
T-P-6Projektowanie systemów i procedur zabezpieczeń4
T-P-7Zaliczenie projektów i ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Ryzyko wielowymiarowe. Pojęcia i definicje. Analiza ryzyka wielowymiarowego2
T-W-3Algorytmy określania ryzyka4
T-W-4Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko2
T-W-5Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń2
T-W-6Analiza czułości w modelach probabilistycznych.2
T-W-7Ubezpieczenia a ryzyko.1
T-W-8Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-P-2Uzupełnienie i dokończenie wykonania projektu grupowego - pierwszego4
A-P-3Uzupełnienie i dokończenie wykonania projektu indywidualengo - drugiego4
A-P-4Wykonanie prezentacji projektu i przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-W-2Studiowanie literatury - książek z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej5
A-W-3Zapoznanie sie normami i przepisami z zakresu przedmiotu, w czytelni wydzialowej, czytelni norm BGł ZUT i przez dostęp do baz danych za pomocą internetu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu pisemnego i ustnego, powtórzenie materiału oraz samodzielne rozwiązywanie przykładów.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C14_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń projektowych student zna metody analizy ryzyka wielowymiarowego oraz algorytmy określania ryzyka dla urządzeń i systemów technicznych. Rozumie i potrafi opisać cechy podatności obiektu i systemu oraz zna związek między podatnościa obiektu a ryzykiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami oceny ryzyka, w tym wielowymiarowego
C-2Przedstawienie ogólnej wiedzy o cechach obiektów i systemow stwarzających zagrożenia, w tym ich podatności oraz związku między podatnościa obiektu a poziomem ryzyka
Treści programoweT-P-5Analiza ryzyka wielowymiarowego na przykładzie wybranego obiektu ryzyka.
T-P-2Konstruowanie profili ryzyka i scenariuszy zdarzeń
T-W-2Ryzyko wielowymiarowe. Pojęcia i definicje. Analiza ryzyka wielowymiarowego
T-W-3Algorytmy określania ryzyka
T-W-4Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujacy efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych i projektowych. Egzamin w formie pisemnej, zwykle obejmującej 2-3 pytania opisowe oraz co najmniej jeden przykład do samodzielnego rozwiązania, sprawdzający umiejętności nabyte przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C14_W02Student zna i rozumie pojęcie akceptowalnego ryzyka, ma wiedzę o poziomach akceptowalnego ryzyka w rożnych obszarach działalności gospodarczej i w życiu codziennym, zna metody zastosowania tego pojęcia dla oceny ryzyka i doboru metody i śodków zabezpieczenia obiektu. Zna i rozumie pojęcie czułości obiektu i zna sposoby wykorzystania dla oceny ryzyka. Student zna wymagania prawne i wie co to jest raport bezpieczeństwa i co zawiera oraz wie jaka jest rola oceny ryzyka w tworzeniu tego raportu. Student zna ogólnie zalezności między ryzykiem a ubezpieczeniem i wie jak ubezpieczyciele wykorzystują metody oceny ryzyka w swojej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W15zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-4Przekazanie studentom umiejętności doboru metod i posługiwania sie podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka.Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu, w tym do zastosowań w ubezpieczeniach i dla celów wykonania raportu bezpieczeństwa.
C-3Przedstawienie podstawowej wiedzy o poziomach akceptowalnego ryzyka w społeczeństwie i zasadach wykorzystania tego pojęcia dla oceny zagrożenia i akceptowalności ryzyka
Treści programoweT-P-3Wyznaczanie stref bezpieczeństwa.
T-P-4Planowanie przestrzenne w świetle oceny ryzyka i wymiarów stref bezpieczeństwa
T-P-6Projektowanie systemów i procedur zabezpieczeń
T-W-6Analiza czułości w modelach probabilistycznych.
T-W-7Ubezpieczenia a ryzyko.
T-W-8Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa
T-W-5Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujacy efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych i projektowych. Egzamin w formie pisemnej, zwykle obejmującej 2-3 pytania opisowe oraz co najmniej jeden przykład do samodzielnego rozwiązania, sprawdzający umiejętności nabyte przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C14_U01Student umie opisać na czym polega analiza ryzyka wielowymiarowego. Student potrafi zastosować algorytm określania ryzyka, wykorzystując przy tym wiedzę o cechach podatności obiektu. Potrafi ustalić poziom akceptowalnego ryzyka dla danego rodzaju dzialalności lub obiektu i wskazać sposób wykorzystania tej wartości w metodzie oceny ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie podstawowej wiedzy o poziomach akceptowalnego ryzyka w społeczeństwie i zasadach wykorzystania tego pojęcia dla oceny zagrożenia i akceptowalności ryzyka
C-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami oceny ryzyka, w tym wielowymiarowego
Treści programoweT-P-2Konstruowanie profili ryzyka i scenariuszy zdarzeń
T-W-2Ryzyko wielowymiarowe. Pojęcia i definicje. Analiza ryzyka wielowymiarowego
T-W-3Algorytmy określania ryzyka
T-W-4Podatność obiektu/systemu. Cechy podatności. Podatność a ryzyko
T-W-5Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształzenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod dla prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty, głównie w obszarze umiejętności na podstawie 2 projektów - jednego grupowego i jednego samodzielnego.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń projektowych, na podstawie oceny bieżącej i obserwacji pracy studenta na ćwiczeniach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku jakiejkolwiek analizy ryzyka wielowymiarowego. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić poziomu akceptowalnego ryzyka.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka.
3,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi określić poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna i potrafi dobrać metody analizy ryzyka wielowymiarowego; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku i potrafi uzasadnić oraz umotywować dokonany wybór. Potrafi poprawnie oceniać i interpretować wyniki analizy ryzyka wielowymiarowego. Zna i potrafi oszacować poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C14_U02Student w sposób ogólny potrafi opisać metodykę postępowania ubezpieczycieli i sposób wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. Student potrafi określić znaczenie analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa dla zakładu o dużym ryzyku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Cel przedmiotuC-4Przekazanie studentom umiejętności doboru metod i posługiwania sie podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka.Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu, w tym do zastosowań w ubezpieczeniach i dla celów wykonania raportu bezpieczeństwa.
C-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
Treści programoweT-P-5Analiza ryzyka wielowymiarowego na przykładzie wybranego obiektu ryzyka.
T-P-4Planowanie przestrzenne w świetle oceny ryzyka i wymiarów stref bezpieczeństwa
T-P-6Projektowanie systemów i procedur zabezpieczeń
T-W-7Ubezpieczenia a ryzyko.
T-W-8Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształzenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod dla prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujacy efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych i projektowych. Egzamin w formie pisemnej, zwykle obejmującej 2-3 pytania opisowe oraz co najmniej jeden przykład do samodzielnego rozwiązania, sprawdzający umiejętności nabyte przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty, głównie w obszarze umiejętności na podstawie 2 projektów - jednego grupowego i jednego samodzielnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności. ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku oceny postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi opisać co najmniej jedną z podstawowych metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi opisać co najmniej jedną z podstawowych metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe metod postępowania ubezpieczycieli i sposobu wykorzystania analizy ryzyka w ich działalności.; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Zna i potrafi poprawnie opisać i określić znaczenia analizy ryzyka przy sporządzaniu raportu bezpieczeństwa. Zna i potrafi oszacować poziom akceptowalnego ryzyka. Potrafi poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C14_K01Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepująceych zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywolane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosowac w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynnikow zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-4Przekazanie studentom umiejętności doboru metod i posługiwania sie podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka.Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu, w tym do zastosowań w ubezpieczeniach i dla celów wykonania raportu bezpieczeństwa.
C-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności opracowania profili ryzyka, wyznaczania stref bezpieczenstwa, zastosowania oceny ryzyka w planowaniu przestrzennym i w projektowaniu procedur bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń.
C-3Przedstawienie podstawowej wiedzy o poziomach akceptowalnego ryzyka w społeczeństwie i zasadach wykorzystania tego pojęcia dla oceny zagrożenia i akceptowalności ryzyka
Treści programoweT-P-5Analiza ryzyka wielowymiarowego na przykładzie wybranego obiektu ryzyka.
T-P-4Planowanie przestrzenne w świetle oceny ryzyka i wymiarów stref bezpieczeństwa
T-P-2Konstruowanie profili ryzyka i scenariuszy zdarzeń
T-P-6Projektowanie systemów i procedur zabezpieczeń
T-W-6Analiza czułości w modelach probabilistycznych.
T-W-7Ubezpieczenia a ryzyko.
T-W-8Analizy ryzyka w kontekście raportu bezpieczeństwa
T-W-5Określanie akceptowalności ryzyka w oparciu o probabilistyczne modele zagrożeń
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształzenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod dla prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty, głównie w obszarze umiejętności na podstawie 2 projektów - jednego grupowego i jednego samodzielnego.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń projektowych, na podstawie oceny bieżącej i obserwacji pracy studenta na ćwiczeniach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
3,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student ma świadomość społecznych i środowiskowych skutków występującego ryzyka, jest w związku z tym świadom roli jaką pełni w społeczeństwie inżynier bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.