Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja

Sylabus przedmiotu Rozwój chłodnictwa-perspektywa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i klimatyzacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Rozwój chłodnictwa-perspektywa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny, przedstawienie najwazniejszych problemów i trendów rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Najważniejsze odkrycia i wynalazki XIX-XX stólieci w dziedzinie chłodnictwa4
T-W-2Ekologiczne aspekty eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych i ich wpływ na rozwój chłodnictwa2
T-W-3Odkrycia ostatnich dziesięcioleci - nowe sposoby wytwarzania zimna3
T-W-4Konkurencyjność alternatywnych sposobów wytwarzania zimna wobec urządzeń sprężarkowych2
T-W-5Zaliczenie1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczęstnictwo w zajęciach12
A-W-2Praca z literaturą, przygotowanie się do zajęć22
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia26
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_01_W01
słuchacz ma szczegołówą wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
CiKPD_10-_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_01_U01
słuchacz posiada umiejętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
CiKPD_10-_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_01_K01
słuchacz ma świadomość wpływu urzadzeń chłodniczych na środowisko
CiKPD_10-_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_01_W01
słuchacz ma szczegołówą wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
2,0
3,0słuchacz potrafi poprawnie określić cele i wymienić główne metody ich osiągnięcia w dziedzinach nauki i techniki związanych z chłodzeniem sztucznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_01_U01
słuchacz posiada umiejętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
2,0
3,0słuchacz posiada umiejętności uzasadnienia trendów rozwoju chłodnctwa na przestrzeni ostatnich dwoch stuleci
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_01_K01
słuchacz ma świadomość wpływu urzadzeń chłodniczych na środowisko
2,0
3,0słuchacz ma świadomość wpływu urzadzeń chłodniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z.;, Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S.:, Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Filin S.; Owsicki A.:, Zasady projektowania i eksploatacji urządzeń termoelektrycznych, ZUT, Szczecin, 2010
  4. Pod redakcją prof. B. Zakrzewskiego, Chłodncitwo i Klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Gruda Z.; Postolski J.:, Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze odkrycia i wynalazki XIX-XX stólieci w dziedzinie chłodnictwa4
T-W-2Ekologiczne aspekty eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych i ich wpływ na rozwój chłodnictwa2
T-W-3Odkrycia ostatnich dziesięcioleci - nowe sposoby wytwarzania zimna3
T-W-4Konkurencyjność alternatywnych sposobów wytwarzania zimna wobec urządzeń sprężarkowych2
T-W-5Zaliczenie1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczęstnictwo w zajęciach12
A-W-2Praca z literaturą, przygotowanie się do zajęć22
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_01_W01słuchacz ma szczegołówą wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny, przedstawienie najwazniejszych problemów i trendów rozwoju
Treści programoweT-W-1Najważniejsze odkrycia i wynalazki XIX-XX stólieci w dziedzinie chłodnictwa
T-W-2Ekologiczne aspekty eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych i ich wpływ na rozwój chłodnictwa
T-W-3Odkrycia ostatnich dziesięcioleci - nowe sposoby wytwarzania zimna
T-W-4Konkurencyjność alternatywnych sposobów wytwarzania zimna wobec urządzeń sprężarkowych
T-W-5Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz potrafi poprawnie określić cele i wymienić główne metody ich osiągnięcia w dziedzinach nauki i techniki związanych z chłodzeniem sztucznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_01_U01słuchacz posiada umiejętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U01posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny, przedstawienie najwazniejszych problemów i trendów rozwoju
Treści programoweT-W-1Najważniejsze odkrycia i wynalazki XIX-XX stólieci w dziedzinie chłodnictwa
T-W-2Ekologiczne aspekty eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych i ich wpływ na rozwój chłodnictwa
T-W-3Odkrycia ostatnich dziesięcioleci - nowe sposoby wytwarzania zimna
T-W-4Konkurencyjność alternatywnych sposobów wytwarzania zimna wobec urządzeń sprężarkowych
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada umiejętności uzasadnienia trendów rozwoju chłodnctwa na przestrzeni ostatnich dwoch stuleci
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_01_K01słuchacz ma świadomość wpływu urzadzeń chłodniczych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_K03ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny, przedstawienie najwazniejszych problemów i trendów rozwoju
Treści programoweT-W-1Najważniejsze odkrycia i wynalazki XIX-XX stólieci w dziedzinie chłodnictwa
T-W-2Ekologiczne aspekty eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych i ich wpływ na rozwój chłodnictwa
T-W-3Odkrycia ostatnich dziesięcioleci - nowe sposoby wytwarzania zimna
T-W-4Konkurencyjność alternatywnych sposobów wytwarzania zimna wobec urządzeń sprężarkowych
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz ma świadomość wpływu urzadzeń chłodniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0