Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy oceanotechniki 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy oceanotechniki 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i z fizyki z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacji i funkcjonowania stoczni.
C-2Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.2
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.2
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.3
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.3
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.2
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.2
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.2
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.2
T-W-9Wyposażnie i urządzenia pokładowe2
T-W-10Układy napędowe statków.2
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.2
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.2
T-W-13Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-W-4Przeglądanie internetu5
A-W-5Konsultacje5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
BJ_1A_W11C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2
BJ_1A_C01_W02
Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
BJ_1A_W11C-2T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-12M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane z właściwościami obiektów oceanotechnicznychze oraz ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
BJ_1A_U01C-3T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-12M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C01_K01
Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
BJ_1A_K02C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-12M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
BJ_1A_C01_W02
Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane z właściwościami obiektów oceanotechnicznychze oraz ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi analizować i formułować opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko
5,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko; student ponadto potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C01_K01
Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  3. Depowski S., Kotliński R., Ruhle E., Szamałek K., Surowce mineralne mórz i oceanów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 1998
  4. Grzywaczewski S., Kolicki S., Kruszewski J., Nocoń P., Okręty i żegluga, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977
  5. Karlic S., Zarys górnictwa morskiego, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1983
  6. Szarejko J., Roguski R., Zarys budowy okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
  7. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Duron M., Rougeron R., Encyclopédie des bâteaux, Editions de la Courtille, Paris, 1978
  3. Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
  4. Subrata C., Handbook of Offshore Engineering, Volumes 1-2, Elsevier, Amsterdam, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.2
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.2
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.3
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.3
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.2
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.2
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.2
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.2
T-W-9Wyposażnie i urządzenia pokładowe2
T-W-10Układy napędowe statków.2
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.2
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.2
T-W-13Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-W-4Przeglądanie internetu5
A-W-5Konsultacje5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_C01_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W11ma ogólną wiedzę z oceanotechniki i zjawisk występujących na morzach i oceanach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacji i funkcjonowania stoczni.
Treści programoweT-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.
T-W-13Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.
T-W-10Układy napędowe statków.
T-W-9Wyposażnie i urządzenia pokładowe
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_C01_W02Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W11ma ogólną wiedzę z oceanotechniki i zjawisk występujących na morzach i oceanach
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
Treści programoweT-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-13Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_C01_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane z właściwościami obiektów oceanotechnicznychze oraz ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
Treści programoweT-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.
T-W-13Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.
T-W-10Układy napędowe statków.
T-W-9Wyposażnie i urządzenia pokładowe
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi analizować i formułować opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko
5,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko; student ponadto potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_C01_K01Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacji i funkcjonowania stoczni.
Treści programoweT-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-13Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny