Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Kultura żywienia w różnych regionach świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kultura żywienia w różnych regionach świata
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie czowieka, technologia gastronomiczna, towaroznawstwo żywnosci.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie1
T-A-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie mięsa, ryżu, jarzyn i sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza1
T-A-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-7Kuchnia Bułgarii – potrawy na bazie mięsa mielonego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-8Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza3
T-A-9Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza3
T-A-10Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza3
T-A-11Zaliczenia ćwiczeń3
20
wykłady
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata2
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym1
T-W-3Historia produktów żywnościowych2
T-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej1
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych1
T-W-6Stany Zjednoczone i Meksyk – kultura żywienia i specyfika kuchni stanowych1
T-W-7Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu1
T-W-8Bliski Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Konsultacja z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-8zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
TZiZu_2A_W10, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09C-2, C-1T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-9, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-10, T-A-7, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-8zc_U01
Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
TZiZu_2A_U08, TZiZu_2A_U12, TZiZu_2A_U10, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U11C-2, C-1T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-9, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-10, T-A-7, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-8zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-2, C-1T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-9, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-10, T-A-7, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-8zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-8zc_U01
Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-8zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Rabe B., Sztuka nakrywania do stołu., Wyd. Świat Książki, Warszawa, 1999
  2. Jargoń R., Obsługa konsumenta. Cz. I i II., yd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2000
  3. Malaguzzi S., Wokół stołu., Wyd. Arkady, Warszawa, 2009
  4. Halbański M.E., Potrawy z różnych stron świata., Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 2000
  5. Piras C., Culinaria Ialia – Kulinarna podróż po Włoszech., Wyd. Kulinaria Konemann, 2005
  6. Domine A., Romer J., Dieter M., Kulinaria – Kuchnie Europy., Wyd. Kulinaria Konemann, 2004
  7. Domine A., Kulinaria francuskie., Wyd. Kulinaria Konemann, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Jabłońska T., Dawne zastawy stołowe, Wyd. Sport i Turystyka MUZA SA, Warszawa, 2008
  2. Kowecka E., W salonie i kuchni. Opowieść o kulturze materialnej pałaców i dworów polskich w XIX w., Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2008
  3. Łozińska M., Smaki dwudziestolecia. Zwyczaje kulinarne, bale i bankiety., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Futkowska J., Walęcka-Zdroik M., Smaki Ameryki., Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
  5. Scolari S., Kuchnia chińska., Wyd. SAMP, Warszawa, 2005
  6. Barbasiewicz M., Dobre maniery w przedwojennej Polsce., Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie1
T-A-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie mięsa, ryżu, jarzyn i sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza1
T-A-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-7Kuchnia Bułgarii – potrawy na bazie mięsa mielonego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-8Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza3
T-A-9Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza3
T-A-10Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza3
T-A-11Zaliczenia ćwiczeń3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata2
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym1
T-W-3Historia produktów żywnościowych2
T-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej1
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych1
T-W-6Stany Zjednoczone i Meksyk – kultura żywienia i specyfika kuchni stanowych1
T-W-7Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu1
T-W-8Bliski Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Konsultacja z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-8zc_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
Treści programoweT-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-7Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-8Bliski Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata
T-W-6Stany Zjednoczone i Meksyk – kultura żywienia i specyfika kuchni stanowych
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-A-9Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie mięsa, ryżu, jarzyn i sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-8Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza
T-A-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-10Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-7Kuchnia Bułgarii – potrawy na bazie mięsa mielonego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-8zc_U01Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZu_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
TZiZu_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
Treści programoweT-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-7Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-8Bliski Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata
T-W-6Stany Zjednoczone i Meksyk – kultura żywienia i specyfika kuchni stanowych
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-A-9Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie mięsa, ryżu, jarzyn i sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-8Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza
T-A-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-10Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-7Kuchnia Bułgarii – potrawy na bazie mięsa mielonego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-8zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
Treści programoweT-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-7Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-8Bliski Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata
T-W-6Stany Zjednoczone i Meksyk – kultura żywienia i specyfika kuchni stanowych
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-A-9Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie mięsa, ryżu, jarzyn i sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-8Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza
T-A-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-10Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-7Kuchnia Bułgarii – potrawy na bazie mięsa mielonego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.