Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością żywności
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu: podstaw zarządzania, prawa żywnościowego, technologii produkcji w poszczególnych branżach przetwórstwa spożywczego oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa środków spożywczych podczas pozyskiwania i przetwarzania oraz systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wymaganiami, metodologią wdrażania i funkcjonowania systemów zarządzania jakością w przetwórstwie żywności, w tym z metodami, technikami i narzędziami stosowanymi podczas wdrażania, funkcjonowania i doskonalenia systemu.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności doboru i wykorzystania metod, technik i narzędzi przydatnych podczas wdrażania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności w zakładach przetwórstwa spożywczego oraz wspomagających funkcjonowanie i doskonalenie systemu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu.1
T-L-2Aktualne wymagania w zakresie systemów zapewnienia jakości żywności3
T-L-3Narzędzia technologiczne wspierające projektowanie procesu (FMEA, metoda Taguchiego itp.)4
T-L-4Narzędzia doskonalenia jakości (karty kontrolne, diagram przyczynowo-skutkowy, diagram Pareto)2
T-L-5Metody i techniki stosowane w kontroli jakości żywności4
T-L-6Wdrażanie obligatoryjnych systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności na przykładzie standardu GHP/GMP i systemu HACCP - elementy.3
T-L-7Wdrażanie dobrowolnych standardów z zakresu jakości żywności na przykładzie normy ISO 9001 - elementy.2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
20
wykłady
T-W-1Zarządzanie jakością w przetwórstwie żywności– wprowadzenie2
T-W-2Funkcje zarzadzania - podejmowanie decyzji, struktury organizacyjne, projektowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa2
T-W-3Projektowanie jakości – metody, techniki, narzędzia1
T-W-4Zapewnienie jakości – metody, techniki, narzędzia1
T-W-5Kontrola jakości – metody, techniki, narzędzia2
T-W-6Doskonalenie jakości1
T-W-7Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Bieżace przygotowanie do zajęc10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Metody przypadków, dyskusja dydaktyczna– zależne od rodzaju ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
S-3Ocena podsumowująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: aktywność na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-3tr_W01
Student zna systemy zapewniania jakości żywności, metodologię ich wdrażania i funkcjonowania oraz narzędzia techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZiZu_2A_W03, TZiZu_2A_W15, TZiZu_2A_W06C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-3tr_U01
Student nabywa umiejętność zastosowania narzędzi, metod i technik przydatnych do wdrożenia i certyfikacji systemów zapewnienia jakości w zakładach przetwórstwa spożywczego.
TZiZu_2A_U07, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01C-2T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-5, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-3tr_K01
Student ma świadomość znaczenia wdrażania i funkcjonowania systemów zarzadzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla przedsiębiorstwa i dla społeczeństwa. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w tym zakresie.
TZiZu_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-7M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-3tr_W01
Student zna systemy zapewniania jakości żywności, metodologię ich wdrażania i funkcjonowania oraz narzędzia techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
2,0
3,0Student zna podstawowe elementy wdrażania systemów zarządzania jakoscią i bezpieczeństwem żywności. Potrafi wymienić narzędzia, techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-3tr_U01
Student nabywa umiejętność zastosowania narzędzi, metod i technik przydatnych do wdrożenia i certyfikacji systemów zapewnienia jakości w zakładach przetwórstwa spożywczego.
2,0
3,0Potrafi zastosować niektóre narzędzia, metody i techniki zarządzania jakością przy niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-3tr_K01
Student ma świadomość znaczenia wdrażania i funkcjonowania systemów zarzadzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla przedsiębiorstwa i dla społeczeństwa. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w tym zakresie.
2,0
3,0Ma świadomość znaczenia wdrażania i utrzymywania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla społeczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
  2. Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
  3. Dzwolak W., Ziajka S., Kroll J., Dobra Praktyka Produkcyjna GMP w produkcji żywności, Studio 108, Olsztyn, 1999
  4. Dzwolak W., Ziajka S., Dokumentowanie systemu HACCP w przemyśle spożywczym, Studio 108, Olsztyn, 2000
  5. Kubera H., Zachowanie Jakości Produktu, AE w Poznaniu, 2002
  6. Zalewski R. I., Zarządzanie Jakością w Produkcji Żywności, AE w Poznaniu, 2002
  7. Ziajka S., Dzwolak W., Praktyczny audit systemu HACCP, Studio 108, Olsztyn, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Zgodne z tematyką artykuły w czasopismach krajowych i zagranicznych, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu.1
T-L-2Aktualne wymagania w zakresie systemów zapewnienia jakości żywności3
T-L-3Narzędzia technologiczne wspierające projektowanie procesu (FMEA, metoda Taguchiego itp.)4
T-L-4Narzędzia doskonalenia jakości (karty kontrolne, diagram przyczynowo-skutkowy, diagram Pareto)2
T-L-5Metody i techniki stosowane w kontroli jakości żywności4
T-L-6Wdrażanie obligatoryjnych systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności na przykładzie standardu GHP/GMP i systemu HACCP - elementy.3
T-L-7Wdrażanie dobrowolnych standardów z zakresu jakości żywności na przykładzie normy ISO 9001 - elementy.2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie jakością w przetwórstwie żywności– wprowadzenie2
T-W-2Funkcje zarzadzania - podejmowanie decyzji, struktury organizacyjne, projektowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa2
T-W-3Projektowanie jakości – metody, techniki, narzędzia1
T-W-4Zapewnienie jakości – metody, techniki, narzędzia1
T-W-5Kontrola jakości – metody, techniki, narzędzia2
T-W-6Doskonalenie jakości1
T-W-7Zaliczenie1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Bieżace przygotowanie do zajęc10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-3tr_W01Student zna systemy zapewniania jakości żywności, metodologię ich wdrażania i funkcjonowania oraz narzędzia techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZiZu_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami, metodologią wdrażania i funkcjonowania systemów zarządzania jakością w przetwórstwie żywności, w tym z metodami, technikami i narzędziami stosowanymi podczas wdrażania, funkcjonowania i doskonalenia systemu.
Treści programoweT-W-5Kontrola jakości – metody, techniki, narzędzia
T-W-4Zapewnienie jakości – metody, techniki, narzędzia
T-W-1Zarządzanie jakością w przetwórstwie żywności– wprowadzenie
T-W-3Projektowanie jakości – metody, techniki, narzędzia
T-W-2Funkcje zarzadzania - podejmowanie decyzji, struktury organizacyjne, projektowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa
T-W-6Doskonalenie jakości
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
S-3Ocena podsumowująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe elementy wdrażania systemów zarządzania jakoscią i bezpieczeństwem żywności. Potrafi wymienić narzędzia, techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-3tr_U01Student nabywa umiejętność zastosowania narzędzi, metod i technik przydatnych do wdrożenia i certyfikacji systemów zapewnienia jakości w zakładach przetwórstwa spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności doboru i wykorzystania metod, technik i narzędzi przydatnych podczas wdrażania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności w zakładach przetwórstwa spożywczego oraz wspomagających funkcjonowanie i doskonalenie systemu.
Treści programoweT-L-5Metody i techniki stosowane w kontroli jakości żywności
T-L-2Aktualne wymagania w zakresie systemów zapewnienia jakości żywności
T-L-4Narzędzia doskonalenia jakości (karty kontrolne, diagram przyczynowo-skutkowy, diagram Pareto)
T-L-3Narzędzia technologiczne wspierające projektowanie procesu (FMEA, metoda Taguchiego itp.)
T-L-6Wdrażanie obligatoryjnych systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności na przykładzie standardu GHP/GMP i systemu HACCP - elementy.
T-L-7Wdrażanie dobrowolnych standardów z zakresu jakości żywności na przykładzie normy ISO 9001 - elementy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Metody przypadków, dyskusja dydaktyczna– zależne od rodzaju ćwiczenia
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: aktywność na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować niektóre narzędzia, metody i techniki zarządzania jakością przy niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-3tr_K01Student ma świadomość znaczenia wdrażania i funkcjonowania systemów zarzadzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla przedsiębiorstwa i dla społeczeństwa. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami, metodologią wdrażania i funkcjonowania systemów zarządzania jakością w przetwórstwie żywności, w tym z metodami, technikami i narzędziami stosowanymi podczas wdrażania, funkcjonowania i doskonalenia systemu.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności doboru i wykorzystania metod, technik i narzędzi przydatnych podczas wdrażania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności w zakładach przetwórstwa spożywczego oraz wspomagających funkcjonowanie i doskonalenie systemu.
Treści programoweT-W-1Zarządzanie jakością w przetwórstwie żywności– wprowadzenie
T-L-5Metody i techniki stosowane w kontroli jakości żywności
T-L-2Aktualne wymagania w zakresie systemów zapewnienia jakości żywności
T-L-4Narzędzia doskonalenia jakości (karty kontrolne, diagram przyczynowo-skutkowy, diagram Pareto)
T-L-3Narzędzia technologiczne wspierające projektowanie procesu (FMEA, metoda Taguchiego itp.)
T-L-6Wdrażanie obligatoryjnych systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności na przykładzie standardu GHP/GMP i systemu HACCP - elementy.
T-L-7Wdrażanie dobrowolnych standardów z zakresu jakości żywności na przykładzie normy ISO 9001 - elementy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość znaczenia wdrażania i utrzymywania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla społeczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0