Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo napojów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo napojów
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 11

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej napojów alkoholowych i bezalkoholowych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych4
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych2
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych2
T-L-5Ocena jakości herbaty i jej naparów2
T-L-6Ocena jakosci kawy i jej naparów2
T-L-7Ocena towaroznawcza i zastosowanie napoj instant2
T-L-8Oznaczenie zawartości ekstraktu w miodach pitnych2
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń2
20
wykłady
T-W-1Ogólny podział napojów.2
T-W-2Napoje alkoholowe gorące, niskoprocentowe zimne, wysokoprocentowe zimne - charakterystyka, wymagania jakosciowe.4
T-W-3Napoje bezalkoholowe zimne i gorące - charakterystyka i wymagania jakościowe4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za praktyczne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych
TZiZu_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów
TZiZu_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
TZiZu_2A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-3S-2
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_U02
Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną wybranych wskażników jakości/ bezpieczeństwa dla napojów alkoholowych i bezalkoholowych
TZiZu_2A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
TZiZu_2A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_U02
Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną wybranych wskażników jakości/ bezpieczeństwa dla napojów alkoholowych i bezalkoholowych
2,0
3,0Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa napojów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-12tibz_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współpracuje w grupie. Niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przybyłowski P. (red.), Towaroznawstwo artykułów spożywczych., Akademia Morska, Gdynia, 2003
  2. Świderski F., Waszkiewicz-Robak B, Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
  3. Flaczyk E., Korczak J., Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
  4. Flaczyk E., Korczak J, Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
  5. Pachołek B., Żmudziński W., Podsiadłowska J., Towaroznawstwo żywności., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2009
  6. Aktualne akty prawa żywnościowego w zakresie napojów
  7. Flaczyk E. (red., Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo: Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny
  2. Polskie Normy - Przemysł Spożywczy. Napoje bezalkoholowe. Napoje alkoholowe, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych4
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych2
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych2
T-L-5Ocena jakości herbaty i jej naparów2
T-L-6Ocena jakosci kawy i jej naparów2
T-L-7Ocena towaroznawcza i zastosowanie napoj instant2
T-L-8Oznaczenie zawartości ekstraktu w miodach pitnych2
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólny podział napojów.2
T-W-2Napoje alkoholowe gorące, niskoprocentowe zimne, wysokoprocentowe zimne - charakterystyka, wymagania jakosciowe.4
T-W-3Napoje bezalkoholowe zimne i gorące - charakterystyka i wymagania jakościowe4
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-12tibz_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej napojów alkoholowych i bezalkoholowych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Ogólny podział napojów.
T-W-2Napoje alkoholowe gorące, niskoprocentowe zimne, wysokoprocentowe zimne - charakterystyka, wymagania jakosciowe.
T-W-3Napoje bezalkoholowe zimne i gorące - charakterystyka i wymagania jakościowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-12tibz_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej napojów alkoholowych i bezalkoholowych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Ogólny podział napojów.
T-W-2Napoje alkoholowe gorące, niskoprocentowe zimne, wysokoprocentowe zimne - charakterystyka, wymagania jakosciowe.
T-W-3Napoje bezalkoholowe zimne i gorące - charakterystyka i wymagania jakościowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-12tibz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej napojów alkoholowych i bezalkoholowych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych
T-L-5Ocena jakości herbaty i jej naparów
T-L-6Ocena jakosci kawy i jej naparów
T-L-7Ocena towaroznawcza i zastosowanie napoj instant
T-L-8Oznaczenie zawartości ekstraktu w miodach pitnych
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-12tibz_U02Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną wybranych wskażników jakości/ bezpieczeństwa dla napojów alkoholowych i bezalkoholowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej napojów alkoholowych i bezalkoholowych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych
T-L-5Ocena jakości herbaty i jej naparów
T-L-6Ocena jakosci kawy i jej naparów
T-L-7Ocena towaroznawcza i zastosowanie napoj instant
T-L-8Oznaczenie zawartości ekstraktu w miodach pitnych
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-12tibz_K01Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej napojów alkoholowych i bezalkoholowych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych
T-L-5Ocena jakości herbaty i jej naparów
T-L-6Ocena jakosci kawy i jej naparów
T-L-7Ocena towaroznawcza i zastosowanie napoj instant
T-L-8Oznaczenie zawartości ekstraktu w miodach pitnych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współpracuje w grupie. Niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0