Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Żywienie w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie w turystyce
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>, Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami dostosowywania składu racji pokarmowej do różnych typów turysty i turystyki, nauka prawidłowej oceny racji pokarmowej w zakresie potrzeb organizmu związanych z turystyką, poznanie zasady organizowania żywienia w różnych formach turystyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie zasad prawidłowego żywienia w planowaniu żywienia turystów. Planowanie żywienia różnych grup turystów2
T-L-2Regionalne zwyczaje żywieniowe i ich wykorzystanie w turystyce. Skład i wartość odżywcza wybranych potraw charakterystycznych dla kuchni regionalnych3
T-L-3Skład i wartość odżywcza śniadań charakterystycznych dla różnych krajów2
T-L-4Planowanie żywienia na wycieczce jednodniowej i obozie sportowym2
T-L-5Komponowanie podstawowych diet alternatywnych3
T-L-6Konsumencka ocena jakości usług żywieniowych w turystyce2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Formy turystyki jako kryterium różnicujące żywienie turystów. Wpływ wysiłku fizycznego i klimatu na zapotrzebowanie na składniki odżywcze2
T-W-2Inne czynniki warunkujące sposób żywienia turystów. Wpływ uwarunkowań kulturowych na skład diety2
T-W-3Kuchnie regionalne i narodowe2
T-W-4Żywność przeznaczona dla turystów2
T-W-5Żywienie różnych grup turystycznych2
T-W-6Organizacja żywienia w różnych formach turystyki. Żywienie w turystyce stacjonarnej (pensjonaty, hotele, agroturystyka) i wędrownej2
T-W-7Przepisy sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące w żywieniu turystów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin zawierający pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D7zc_W01
Ma wiedzę na temat wymagań pokarmowych w różnych typach turystyki.
TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
TZiZu_2A_D7zc_W02
Ma wiedzę dotyczącą zasad organizowania żywienia w różnych formach turystyki.
TZiZu_2A_W03C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D7zc_U01
Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D7zc_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby zgodnie z najnowszą wiedzą organizować i realizować żywienie w różnych formach turystyki
TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D7zc_W01
Ma wiedzę na temat wymagań pokarmowych w różnych typach turystyki.
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
TZiZu_2A_D7zc_W02
Ma wiedzę dotyczącą zasad organizowania żywienia w różnych formach turystyki.
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D7zc_U01
Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi uzasadnić swoje zdanie w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi w pełni uzasadnić swoje zdanie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D7zc_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby zgodnie z najnowszą wiedzą organizować i realizować żywienie w różnych formach turystyki
2,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
5,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. AA, Ustawa o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia z 25 sierpnia 2006, AA, AA, 2006
  2. Zając A., Żywienie i suplementacja w sporcie, rekreacji i stanach chorobowych, AWF Katowice, Katowice, 2014
  3. Dominik P., Zasady i organizacja żywienia w turystyce, Almamer, 2011
  4. Tauber R., Hasik J., Skrzypczak K, Żywienie w turystyce i sporcie, Poznań, 2000
  5. Grzesińska W., Gajewska D, Żywienie w turystyce, WSiP, 1999
  6. Babicz-Zielińska E., Nazarewicz R., Rybowska A, Żywienie i usługi żywieniowe w turystyce, Gdynia, 2003

Literatura dodatkowa

  1. K. Drąg, M. Platte, Zasady GHP i GMP w gospodarstwach agroturystycznych, 2007
  2. E. Kowalski, Jak powinna wyglądać kuchnia w gospodarstwach agroturystycznych, Białystok, 2012
  3. Turlejska H., PelznerU., Konecka-Matyjek E., Wiśniewska K., Przewodnik do wdrażania zasad GMP/GHPi systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, FAPA, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie zasad prawidłowego żywienia w planowaniu żywienia turystów. Planowanie żywienia różnych grup turystów2
T-L-2Regionalne zwyczaje żywieniowe i ich wykorzystanie w turystyce. Skład i wartość odżywcza wybranych potraw charakterystycznych dla kuchni regionalnych3
T-L-3Skład i wartość odżywcza śniadań charakterystycznych dla różnych krajów2
T-L-4Planowanie żywienia na wycieczce jednodniowej i obozie sportowym2
T-L-5Komponowanie podstawowych diet alternatywnych3
T-L-6Konsumencka ocena jakości usług żywieniowych w turystyce2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formy turystyki jako kryterium różnicujące żywienie turystów. Wpływ wysiłku fizycznego i klimatu na zapotrzebowanie na składniki odżywcze2
T-W-2Inne czynniki warunkujące sposób żywienia turystów. Wpływ uwarunkowań kulturowych na skład diety2
T-W-3Kuchnie regionalne i narodowe2
T-W-4Żywność przeznaczona dla turystów2
T-W-5Żywienie różnych grup turystycznych2
T-W-6Organizacja żywienia w różnych formach turystyki. Żywienie w turystyce stacjonarnej (pensjonaty, hotele, agroturystyka) i wędrownej2
T-W-7Przepisy sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące w żywieniu turystów3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D7zc_W01Ma wiedzę na temat wymagań pokarmowych w różnych typach turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostosowywania składu racji pokarmowej do różnych typów turysty i turystyki, nauka prawidłowej oceny racji pokarmowej w zakresie potrzeb organizmu związanych z turystyką, poznanie zasady organizowania żywienia w różnych formach turystyki.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie zasad prawidłowego żywienia w planowaniu żywienia turystów. Planowanie żywienia różnych grup turystów
T-L-2Regionalne zwyczaje żywieniowe i ich wykorzystanie w turystyce. Skład i wartość odżywcza wybranych potraw charakterystycznych dla kuchni regionalnych
T-L-3Skład i wartość odżywcza śniadań charakterystycznych dla różnych krajów
T-W-1Formy turystyki jako kryterium różnicujące żywienie turystów. Wpływ wysiłku fizycznego i klimatu na zapotrzebowanie na składniki odżywcze
T-W-2Inne czynniki warunkujące sposób żywienia turystów. Wpływ uwarunkowań kulturowych na skład diety
T-W-3Kuchnie regionalne i narodowe
T-W-4Żywność przeznaczona dla turystów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D7zc_W02Ma wiedzę dotyczącą zasad organizowania żywienia w różnych formach turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostosowywania składu racji pokarmowej do różnych typów turysty i turystyki, nauka prawidłowej oceny racji pokarmowej w zakresie potrzeb organizmu związanych z turystyką, poznanie zasady organizowania żywienia w różnych formach turystyki.
Treści programoweT-L-4Planowanie żywienia na wycieczce jednodniowej i obozie sportowym
T-L-5Komponowanie podstawowych diet alternatywnych
T-L-6Konsumencka ocena jakości usług żywieniowych w turystyce
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń
T-W-6Organizacja żywienia w różnych formach turystyki. Żywienie w turystyce stacjonarnej (pensjonaty, hotele, agroturystyka) i wędrownej
T-W-7Przepisy sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące w żywieniu turystów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin zawierający pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D7zc_U01Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostosowywania składu racji pokarmowej do różnych typów turysty i turystyki, nauka prawidłowej oceny racji pokarmowej w zakresie potrzeb organizmu związanych z turystyką, poznanie zasady organizowania żywienia w różnych formach turystyki.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie zasad prawidłowego żywienia w planowaniu żywienia turystów. Planowanie żywienia różnych grup turystów
T-L-2Regionalne zwyczaje żywieniowe i ich wykorzystanie w turystyce. Skład i wartość odżywcza wybranych potraw charakterystycznych dla kuchni regionalnych
T-L-3Skład i wartość odżywcza śniadań charakterystycznych dla różnych krajów
T-L-4Planowanie żywienia na wycieczce jednodniowej i obozie sportowym
T-L-5Komponowanie podstawowych diet alternatywnych
T-L-6Konsumencka ocena jakości usług żywieniowych w turystyce
T-W-1Formy turystyki jako kryterium różnicujące żywienie turystów. Wpływ wysiłku fizycznego i klimatu na zapotrzebowanie na składniki odżywcze
T-W-2Inne czynniki warunkujące sposób żywienia turystów. Wpływ uwarunkowań kulturowych na skład diety
T-W-3Kuchnie regionalne i narodowe
T-W-4Żywność przeznaczona dla turystów
T-W-5Żywienie różnych grup turystycznych
T-W-6Organizacja żywienia w różnych formach turystyki. Żywienie w turystyce stacjonarnej (pensjonaty, hotele, agroturystyka) i wędrownej
T-W-7Przepisy sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące w żywieniu turystów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi uzasadnić swoje zdanie w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi w pełni uzasadnić swoje zdanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D7zc_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby zgodnie z najnowszą wiedzą organizować i realizować żywienie w różnych formach turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostosowywania składu racji pokarmowej do różnych typów turysty i turystyki, nauka prawidłowej oceny racji pokarmowej w zakresie potrzeb organizmu związanych z turystyką, poznanie zasady organizowania żywienia w różnych formach turystyki.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie zasad prawidłowego żywienia w planowaniu żywienia turystów. Planowanie żywienia różnych grup turystów
T-L-2Regionalne zwyczaje żywieniowe i ich wykorzystanie w turystyce. Skład i wartość odżywcza wybranych potraw charakterystycznych dla kuchni regionalnych
T-L-3Skład i wartość odżywcza śniadań charakterystycznych dla różnych krajów
T-L-4Planowanie żywienia na wycieczce jednodniowej i obozie sportowym
T-L-5Komponowanie podstawowych diet alternatywnych
T-L-6Konsumencka ocena jakości usług żywieniowych w turystyce
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Formy turystyki jako kryterium różnicujące żywienie turystów. Wpływ wysiłku fizycznego i klimatu na zapotrzebowanie na składniki odżywcze
T-W-2Inne czynniki warunkujące sposób żywienia turystów. Wpływ uwarunkowań kulturowych na skład diety
T-W-3Kuchnie regionalne i narodowe
T-W-4Żywność przeznaczona dla turystów
T-W-5Żywienie różnych grup turystycznych
T-W-6Organizacja żywienia w różnych formach turystyki. Żywienie w turystyce stacjonarnej (pensjonaty, hotele, agroturystyka) i wędrownej
T-W-7Przepisy sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące w żywieniu turystów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
5,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia