Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu Analiza i Ocena Jakości Żywności
W-2Podstawowa wiedza technologiczna w zakresie Technologii Żywnosci
W-3podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sposoby wartościowanie jakości produktów2
T-L-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.5
T-L-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.6
T-L-4QACP - zarządzanie jakością sensoryczną żywności.3
T-L-5Zarzadzanie jakoscią w gastronomii (GCP).3
T-L-6Zarządzanie jakością w obrocie żywnością.2
T-L-7Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.3
T-L-8Prezentacje4
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Jakość żywności3
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP4
T-W-3Zarządzanie jakością sensorycznaą żywnosci - QACP2
T-W-4Elementy systemów zarządzania jakoscią: ISO 9000, ISO 22000, ISO 140003
T-W-5Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.2
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1bieżące przygotowanie do zajęć15
15
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C6-1_W01
Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność.
TZiZu_2A_W03C-1T-L-3, T-L-8, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1
TZiZu_2A_C6-1_W02
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
TZiZu_2A_W06C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C6-1_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U02C-3, C-2T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-W-2M-2, M-3, M-1, M-4S-3
TZiZu_2A_C6-1_U02
Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP.
TZiZu_2A_U07, TZiZu_2A_U03C-3, C-2T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-W-2M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C6-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K03C-3T-L-8M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C6-1_W01
Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZu_2A_C6-1_W02
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
2,0
3,0Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C6-1_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZu_2A_C6-1_U02
Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C6-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
  2. Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
  3. Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sposoby wartościowanie jakości produktów2
T-L-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.5
T-L-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.6
T-L-4QACP - zarządzanie jakością sensoryczną żywności.3
T-L-5Zarzadzanie jakoscią w gastronomii (GCP).3
T-L-6Zarządzanie jakością w obrocie żywnością.2
T-L-7Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.3
T-L-8Prezentacje4
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość żywności3
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP4
T-W-3Zarządzanie jakością sensorycznaą żywnosci - QACP2
T-W-4Elementy systemów zarządzania jakoscią: ISO 9000, ISO 22000, ISO 140003
T-W-5Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych.2
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1bieżące przygotowanie do zajęć15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C6-1_W01Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
Treści programoweT-L-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-L-8Prezentacje
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
T-W-1Jakość żywności
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C6-1_W02Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
Treści programoweT-L-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-L-1Sposoby wartościowanie jakości produktów
T-L-8Prezentacje
T-L-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
T-W-1Jakość żywności
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C6-1_U01Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
Treści programoweT-L-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-L-8Prezentacje
T-L-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C6-1_U02Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
Treści programoweT-L-3Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP.
T-L-8Prezentacje
T-L-2Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP.
T-W-2Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C6-1_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
Treści programoweT-L-8Prezentacje
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0