Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Charakterystyka i przetwarzanie zwierzyny łownej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Charakterystyka i przetwarzanie zwierzyny łownej
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Charakterystyka i przetwarzanie miesa zwierzyny łowneji powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej, technologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wykorzystaniem mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego do produkcji przetworów mięsnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych2
T-L-3Wpływ dojrzewania i przechowywania zamrażalniczego na jakość mięsa wybranych gatunków zwierzyny łownej.4
T-L-4Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych jako zamiennika mięsa zwierząt hodowlanych w produkcji kiełbas i wędlin podrobowych.4
T-L-5Wykorzystanie miesa zwierzyny łownej do produkcji wędzonek4
T-L-6Wykorzystanie mięsa zwierzyny łownej do produkcji wyrobów tradycyjnych4
T-L-7Podsumowanie1
20
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka ptactwa i zwierząt łownych w Polsce2
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.2
T-W-4Charakterystyka technologiczna, właściwości odżywcze i sensoryczne surowca.2
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych.2
T-W-6Podsumowanie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń3
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie1
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)8
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-1tr_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym. Zna właściwości odżywcze oraz kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W15, TZiZu_2A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-1tr_U01
Potrafi zbadać właściwości struktury, tekstury oraz inne właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównać je z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi wykorzystać mięso zwierząt łownych oraz ptactwa łownego jako zamiennika do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych.
TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01C-1T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-1tr_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-1tr_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym. Zna właściwości odżywcze oraz kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym a także potrafi ja kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-1tr_U01
Potrafi zbadać właściwości struktury, tekstury oraz inne właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównać je z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi wykorzystać mięso zwierząt łownych oraz ptactwa łownego jako zamiennika do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z oceną właściwości struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównaniem ich z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z oceną właściwości struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównaniem ich z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z oceną właściwości struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównaniem ich z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-1tr_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Dzierżyńska-Cybulko B., Fruziński B, Dziczyzna jako źródło żywności, Państwowe Wydawnictwo Rolne i Leśne, 1997
  2. Pisula A., Pospiech E. i in., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  3. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  4. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
  5. Deutz A., Deutz U, Dziczyzna. Polowanie, przyrządzanie, Bellona, 2008
  6. Skórzyńska L., Polska dziczyzna, IKON, Kraków, 2011
  7. Basche A., Kissel R., Dziczyzna. Porady dla smakoszy., Wydawnictwo Arkady, 2007
  8. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  9. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  10. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych2
T-L-3Wpływ dojrzewania i przechowywania zamrażalniczego na jakość mięsa wybranych gatunków zwierzyny łownej.4
T-L-4Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych jako zamiennika mięsa zwierząt hodowlanych w produkcji kiełbas i wędlin podrobowych.4
T-L-5Wykorzystanie miesa zwierzyny łownej do produkcji wędzonek4
T-L-6Wykorzystanie mięsa zwierzyny łownej do produkcji wyrobów tradycyjnych4
T-L-7Podsumowanie1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka ptactwa i zwierząt łownych w Polsce2
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.2
T-W-4Charakterystyka technologiczna, właściwości odżywcze i sensoryczne surowca.2
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych.2
T-W-6Podsumowanie.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń3
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)8
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-1tr_W01Ma wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym. Zna właściwości odżywcze oraz kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZiZu_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej, technologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wykorzystaniem mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego do produkcji przetworów mięsnych.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-4Charakterystyka technologiczna, właściwości odżywcze i sensoryczne surowca.
T-W-6Podsumowanie.
T-W-2Charakterystyka ptactwa i zwierząt łownych w Polsce
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym a także potrafi ja kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-1tr_U01Potrafi zbadać właściwości struktury, tekstury oraz inne właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównać je z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi wykorzystać mięso zwierząt łownych oraz ptactwa łownego jako zamiennika do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej, technologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-7Podsumowanie
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych
T-L-3Wpływ dojrzewania i przechowywania zamrażalniczego na jakość mięsa wybranych gatunków zwierzyny łownej.
T-L-4Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych jako zamiennika mięsa zwierząt hodowlanych w produkcji kiełbas i wędlin podrobowych.
T-L-5Wykorzystanie miesa zwierzyny łownej do produkcji wędzonek
T-L-6Wykorzystanie mięsa zwierzyny łownej do produkcji wyrobów tradycyjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z oceną właściwości struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównaniem ich z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z oceną właściwości struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównaniem ich z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z oceną właściwości struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemiczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównaniem ich z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-1tr_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej, technologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wykorzystaniem mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego do produkcji przetworów mięsnych.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-4Charakterystyka technologiczna, właściwości odżywcze i sensoryczne surowca.
T-W-6Podsumowanie.
T-W-2Charakterystyka ptactwa i zwierząt łownych w Polsce
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych.
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-7Podsumowanie
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych
T-L-3Wpływ dojrzewania i przechowywania zamrażalniczego na jakość mięsa wybranych gatunków zwierzyny łownej.
T-L-4Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych jako zamiennika mięsa zwierząt hodowlanych w produkcji kiełbas i wędlin podrobowych.
T-L-5Wykorzystanie miesa zwierzyny łownej do produkcji wędzonek
T-L-6Wykorzystanie mięsa zwierzyny łownej do produkcji wyrobów tradycyjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.