Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Nowiny żywieniowo - dietetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowiny żywieniowo - dietetyczne
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, mikrobiologia, higiena i toksykologia żywności, ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie aktualnych trendów w żywności i żywieniu człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układanie diety antystresowej.2
T-L-2Przegląd dostępnych na rynku preparatów zawierających witaminę D.2
T-L-3Przegląd dostępnych na rynku preparatów probiotycznych.2
T-L-4Zbilansowanie swojej diety suplementami dostępnymi na rynku.2
T-L-5Nowinki żywieniowe-propozycje studentów8
T-L-6Projektowanie żywności funkcjonalnej.2
T-L-7Zaliczenie2
20
wykłady
T-W-1Czy zajadanie stresu ma sens?2
T-W-2Witamina D- czy dobra na wszystko?2
T-W-3Mikrobiota nasz "drugi mózg"2
T-W-4Rola suplementacji w bilansowaniu diety.2
T-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Analiza wskazanej literatury5
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D2tr_W01
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego.
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09C-1, C-2T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-L-5M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D2tr_U01
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów.
TZiZu_2A_U10, TZiZu_2A_U11C-1, C-2T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-L-5M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D2tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1, C-2T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-L-5M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D2tr_W01
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie oraz z zakresu omawianych chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D2tr_U01
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów.
2,0Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie .Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osób drowych i chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D2tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski., IŻŻ, W-wa, 2017
  3. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  4. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, 2006
  5. Karolina Skonieczna-Żydecka, Igor Łoniewski, Dominika Maciejewska, Wojciech Marlicz, Mikrobiota jelitowa iskładniki pokarmowe jako determinanty funkcji układu nerwowego. Część I. Mikrobiota przewodu pokarmowego, Aktualn Neurol, 2017, 17(4), p. 181–188

Literatura dodatkowa

  1. Peckenpaugh N.J./tłum. Gajewska D., Podstawy żywienia i dietoterapii, Elseier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  2. Nicola Szeja, Witamina D jako związek o działaniu plejotropowym – przegląd aktualnych badań, Pomeranian J Life Sci, 2017, 63(4):128-134
  3. Wawer J., Suplementy diety dla Ciebie, WEKTOR, 2009
  4. Karolina Skonieczna-Żydecka, Igor Łoniewski, Wojciech Marlicz, Beata Karakiewicz, Mikrobiota jelitowa jako potencjalna przyczyna zaburzeń funkcjonowania emocjonalnego człowieka, MED. DOŚW. MIKROBIOL, 2017, 69: 163 - 176

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układanie diety antystresowej.2
T-L-2Przegląd dostępnych na rynku preparatów zawierających witaminę D.2
T-L-3Przegląd dostępnych na rynku preparatów probiotycznych.2
T-L-4Zbilansowanie swojej diety suplementami dostępnymi na rynku.2
T-L-5Nowinki żywieniowe-propozycje studentów8
T-L-6Projektowanie żywności funkcjonalnej.2
T-L-7Zaliczenie2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czy zajadanie stresu ma sens?2
T-W-2Witamina D- czy dobra na wszystko?2
T-W-3Mikrobiota nasz "drugi mózg"2
T-W-4Rola suplementacji w bilansowaniu diety.2
T-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Analiza wskazanej literatury5
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D2tr_W01Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie aktualnych trendów w żywności i żywieniu człowieka.
Treści programoweT-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe.
T-L-4Zbilansowanie swojej diety suplementami dostępnymi na rynku.
T-L-3Przegląd dostępnych na rynku preparatów probiotycznych.
T-L-6Projektowanie żywności funkcjonalnej.
T-W-3Mikrobiota nasz "drugi mózg"
T-L-2Przegląd dostępnych na rynku preparatów zawierających witaminę D.
T-W-4Rola suplementacji w bilansowaniu diety.
T-W-2Witamina D- czy dobra na wszystko?
T-L-1Układanie diety antystresowej.
T-W-1Czy zajadanie stresu ma sens?
T-L-5Nowinki żywieniowe-propozycje studentów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie oraz z zakresu omawianych chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D2tr_U01Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie aktualnych trendów w żywności i żywieniu człowieka.
Treści programoweT-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe.
T-L-4Zbilansowanie swojej diety suplementami dostępnymi na rynku.
T-L-3Przegląd dostępnych na rynku preparatów probiotycznych.
T-L-6Projektowanie żywności funkcjonalnej.
T-W-3Mikrobiota nasz "drugi mózg"
T-L-2Przegląd dostępnych na rynku preparatów zawierających witaminę D.
T-W-4Rola suplementacji w bilansowaniu diety.
T-W-2Witamina D- czy dobra na wszystko?
T-L-1Układanie diety antystresowej.
T-W-1Czy zajadanie stresu ma sens?
T-L-5Nowinki żywieniowe-propozycje studentów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie .Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osób drowych i chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D2tr_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie aktualnych trendów w żywności i żywieniu człowieka.
Treści programoweT-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe.
T-L-4Zbilansowanie swojej diety suplementami dostępnymi na rynku.
T-L-3Przegląd dostępnych na rynku preparatów probiotycznych.
T-L-6Projektowanie żywności funkcjonalnej.
T-W-3Mikrobiota nasz "drugi mózg"
T-L-2Przegląd dostępnych na rynku preparatów zawierających witaminę D.
T-W-4Rola suplementacji w bilansowaniu diety.
T-W-2Witamina D- czy dobra na wszystko?
T-L-1Układanie diety antystresowej.
T-W-1Czy zajadanie stresu ma sens?
T-L-5Nowinki żywieniowe-propozycje studentów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.