Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia mleczarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia mleczarska
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-3Umiejętność przygotowania i prowadzenie prezentacji dotyczących mleka i produktów mleczarskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka5
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego5
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir5
T-L-5Produkcja kazeiny kwasowej5
T-L-6Produkcja masła5
T-L-7Produkcja kazeiny podpuszczkowej5
T-L-8Produkcja serów topionych5
T-L-9Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych oraz odrabianie opuszczonych zajęć5
45
wykłady
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji2
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka2
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa6
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego2
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego2
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego2
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych2
T-W-8Technologia produkcji koncentratów mlecznych2
T-W-9Technologia produkcji serów6
T-W-10Technologia produkcji lodów2
T-W-11Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych45
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem30
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
90
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projeków i ich prezentacji wykonanych w ramach ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, a także zaproponować ich modyfikacje mające na celu poprawę jakości produktów mleczarskich.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16C-2, C-3, C-1T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_U01
Student umie wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, posiada umiejętność opracowania i zaprezentowania dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesaów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03C-2, C-3, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K05C-2, C-1T-L-1, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, a także zaproponować ich modyfikacje mające na celu poprawę jakości produktów mleczarskich.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektóre metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektóre zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektore metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektore zchodzaące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student potrafi precyzyjnie zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania., a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_U01
Student umie wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, posiada umiejętność opracowania i zaprezentowania dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesaów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów.
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,0Student posiada wystarczającą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,5Student posiada nieznacznie większą umiejętność niż wystarczająca wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,5Student posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
5,0Student posiada bardzo dużą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
2,0Ma niewystarczajacą wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie rozumie potrzeby stałego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Ma podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę poszerzania swojej widzy w tym zakresie w bardzo ograniczonym stopniu
3,5Potrafi w ograniczonym stopniu poszerzać wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie w pełni rozumie potrzbę poszerzania swojej wiedzy.
4,0Wykazuje aktywną postawę w poszerzaniu wiedzy i umiejętności dotyczacych oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebą ciągłego samokształcenia.
4,5Ma wystarczającą i dobrze ugruntowaną wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
5,0Ma szeroką wiedzę i duże umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę i widzi korzyści wynikajace z ciągłego dokształcania się w tym zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, Olsztyn, 2008
  3. Jasińska M., Dmytrow I., Mituniewicz-Małek A., Technologia Mleczarska - miniskrypt, Maszynopis, Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Obrusiewicz T., Mleczarstwo cz.1 i 2, WSiiP, Warszawa, 1993
  2. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka5
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego5
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir5
T-L-5Produkcja kazeiny kwasowej5
T-L-6Produkcja masła5
T-L-7Produkcja kazeiny podpuszczkowej5
T-L-8Produkcja serów topionych5
T-L-9Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych oraz odrabianie opuszczonych zajęć5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji2
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka2
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa6
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego2
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego2
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego2
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych2
T-W-8Technologia produkcji koncentratów mlecznych2
T-W-9Technologia produkcji serów6
T-W-10Technologia produkcji lodów2
T-W-11Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych45
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem30
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, a także zaproponować ich modyfikacje mające na celu poprawę jakości produktów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-3Umiejętność przygotowania i prowadzenie prezentacji dotyczących mleka i produktów mleczarskich
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projeków i ich prezentacji wykonanych w ramach ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektóre metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektóre zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektore metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektore zchodzaące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student potrafi precyzyjnie zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania., a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_U01Student umie wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, posiada umiejętność opracowania i zaprezentowania dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesaów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-3Umiejętność przygotowania i prowadzenie prezentacji dotyczących mleka i produktów mleczarskich
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-5Produkcja kazeiny kwasowej
T-L-6Produkcja masła
T-L-7Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-8Produkcja serów topionych
T-W-10Technologia produkcji lodów
T-W-11Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
T-W-8Technologia produkcji koncentratów mlecznych
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego
T-W-9Technologia produkcji serów
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projeków i ich prezentacji wykonanych w ramach ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,0Student posiada wystarczającą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,5Student posiada nieznacznie większą umiejętność niż wystarczająca wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,5Student posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
5,0Student posiada bardzo dużą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych
T-W-10Technologia produkcji lodów
T-W-11Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
T-W-8Technologia produkcji koncentratów mlecznych
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego
T-W-9Technologia produkcji serów
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projeków i ich prezentacji wykonanych w ramach ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma niewystarczajacą wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie rozumie potrzeby stałego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Ma podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę poszerzania swojej widzy w tym zakresie w bardzo ograniczonym stopniu
3,5Potrafi w ograniczonym stopniu poszerzać wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie w pełni rozumie potrzbę poszerzania swojej wiedzy.
4,0Wykazuje aktywną postawę w poszerzaniu wiedzy i umiejętności dotyczacych oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebą ciągłego samokształcenia.
4,5Ma wystarczającą i dobrze ugruntowaną wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
5,0Ma szeroką wiedzę i duże umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę i widzi korzyści wynikajace z ciągłego dokształcania się w tym zakresie.