Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Budowa ustroju ludzkiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa ustroju ludzkiego
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanki i powłoka współna.2
T-L-2Układ kostny.2
T-L-3Połączenia kości.2
T-L-4Układ mięśniowy.2
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.2
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.2
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.2
T-L-8Układ naczyniowy.2
T-L-9Narządy zmysłów.2
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.2
T-L-11Układ oddechowy.2
T-L-12Układ pokarmowy.2
T-L-13Układ wydalniczy.2
T-L-14Układ rozrodczy.2
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.2
30
wykłady
T-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.2
T-W-2Tkanki.2
T-W-3Powłoka wspólna.2
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.4
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.2
T-W-6Układ mięśniowy.2
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.4
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny4
T-W-9Układ dokrewny.3
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny6
T-W-11Narządy zmysłów3
T-W-12Układ oddechowy.2
T-W-13Układ pokarmowy.4
T-W-14Układ wydalniczy.3
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotwanie do ćwieczeń10
A-L-3analiza wskazanej literatury10
A-L-4przygotowanie do kolokwiów5
A-L-5godziny kontaktowe z nauczycielem5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3zcid_W01
Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
TZZ_1A_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-4, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-L-11, T-L-13, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-12, T-L-14M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3zcid_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania zasadniczych struktur ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
TZZ_1A_U01C-1T-L-11, T-L-13, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-12, T-L-14M-2S-1, S-3, S-2
TZZ_1A_D3zcid_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
TZZ_1A_U05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-4, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-L-11, T-L-13, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-12, T-L-14M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3zcid_K01
Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia.
TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-4, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3zcid_W01
Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowych wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Nie zna powiązań morfologiczno-funkcjonalne istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,0Student nie posiada podstawowych wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Nie zna powiązań morfologiczno-funkcjonalne istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,5Student posiada dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,0Student posiada ponad dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,5Student posiada dobre wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobre wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3zcid_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania zasadniczych struktur ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
2,0Student - nie potrafi wymienić i wskazać kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe
TZZ_1A_D3zcid_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
2,0Student: - nie korzysta z profosjonalnych źródeł wiedzy do opanowania treści progrmowych - nie integruje wiedzy z wielu źródeł
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego i o nich dyskutować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3zcid_K01
Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb B., Podstawy anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2008, II
  2. Sokołowska-Pituchowa J., Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa, 2008, VIII
  3. Netter H., Atlas anatomii, Urban& Partner, Wrocław, 2008, II

Literatura dodatkowa

  1. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2006, VII
  2. Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny człowieka, PZWL, Warszawa, 2002, IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanki i powłoka współna.2
T-L-2Układ kostny.2
T-L-3Połączenia kości.2
T-L-4Układ mięśniowy.2
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.2
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.2
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.2
T-L-8Układ naczyniowy.2
T-L-9Narządy zmysłów.2
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.2
T-L-11Układ oddechowy.2
T-L-12Układ pokarmowy.2
T-L-13Układ wydalniczy.2
T-L-14Układ rozrodczy.2
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.2
T-W-2Tkanki.2
T-W-3Powłoka wspólna.2
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.4
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.2
T-W-6Układ mięśniowy.2
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.4
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny4
T-W-9Układ dokrewny.3
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny6
T-W-11Narządy zmysłów3
T-W-12Układ oddechowy.2
T-W-13Układ pokarmowy.4
T-W-14Układ wydalniczy.3
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.2
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotwanie do ćwieczeń10
A-L-3analiza wskazanej literatury10
A-L-4przygotowanie do kolokwiów5
A-L-5godziny kontaktowe z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3zcid_W01Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.
T-W-2Tkanki.
T-W-3Powłoka wspólna.
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.
T-W-6Układ mięśniowy.
T-W-12Układ oddechowy.
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.
T-W-13Układ pokarmowy.
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny
T-W-14Układ wydalniczy.
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-9Układ dokrewny.
T-L-11Układ oddechowy.
T-L-13Układ wydalniczy.
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.
T-L-9Narządy zmysłów.
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.
T-L-1Tkanki i powłoka współna.
T-L-3Połączenia kości.
T-L-4Układ mięśniowy.
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.
T-L-2Układ kostny.
T-L-8Układ naczyniowy.
T-L-12Układ pokarmowy.
T-L-14Układ rozrodczy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Nie zna powiązań morfologiczno-funkcjonalne istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,0Student nie posiada podstawowych wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Nie zna powiązań morfologiczno-funkcjonalne istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,5Student posiada dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,0Student posiada ponad dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,5Student posiada dobre wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobre wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3zcid_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania zasadniczych struktur ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-L-11Układ oddechowy.
T-L-13Układ wydalniczy.
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.
T-L-9Narządy zmysłów.
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.
T-L-1Tkanki i powłoka współna.
T-L-3Połączenia kości.
T-L-4Układ mięśniowy.
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.
T-L-2Układ kostny.
T-L-8Układ naczyniowy.
T-L-12Układ pokarmowy.
T-L-14Układ rozrodczy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student - nie potrafi wymienić i wskazać kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3zcid_U02Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-2Tkanki.
T-W-3Powłoka wspólna.
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.
T-W-6Układ mięśniowy.
T-W-12Układ oddechowy.
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.
T-W-13Układ pokarmowy.
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny
T-W-14Układ wydalniczy.
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-9Układ dokrewny.
T-L-11Układ oddechowy.
T-L-13Układ wydalniczy.
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy.
T-L-9Narządy zmysłów.
T-L-10Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu.
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.
T-L-1Tkanki i powłoka współna.
T-L-3Połączenia kości.
T-L-4Układ mięśniowy.
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny.
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy.
T-L-2Układ kostny.
T-L-8Układ naczyniowy.
T-L-12Układ pokarmowy.
T-L-14Układ rozrodczy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie korzysta z profosjonalnych źródeł wiedzy do opanowania treści progrmowych - nie integruje wiedzy z wielu źródeł
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego i o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3zcid_K01Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne.
T-W-2Tkanki.
T-W-3Powłoka wspólna.
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości.
T-W-6Układ mięśniowy.
T-W-12Układ oddechowy.
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski.
T-W-4Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości.
T-W-13Układ pokarmowy.
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy.
T-W-8Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny
T-W-10Układ naczyniowy i chłonny
T-W-14Układ wydalniczy.
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-9Układ dokrewny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.