Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych powinien znać podstawy analizy i oceny jakości żywności, ogólnej technologii żywności, chemii oraz posiadać wiadomości z zakresu podstaw żywienia człowieka.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.2
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.2
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.2
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.2
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.2
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.1
15
wykłady
T-W-1Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego.1
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.1
T-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.1
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.2
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.1
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.2
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.2
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.1
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.1
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.1
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.1
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.13
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach13
A-W-2Samodzielna praca z literaturą.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.8
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona jako średnia ocen: z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego.
TZZ_1A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02
Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W17C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-2S-1
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu.
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02
Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. Cz. I i II., WSiP, Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
  3. Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2001
  4. Brzozowska A., Składniki mineralne w zywieniu człowieka., AR, Poznań, 1999
  5. Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
  6. Grajek W., Przeciwutleniacze w żywności., WNT, Warszawa, 2007
  7. Gawęcki J., Witaminy, AR, Poznań, 2000
  8. Gawęcki J., Białka w żywności., AR, Poznań, 1997
  9. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
  10. Sikorski Z., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
  11. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
  12. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., PZWL, Warszawa, 1999
  2. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 1996
  3. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.2
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.2
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.2
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.2
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.2
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego.1
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.1
T-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.1
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.2
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.1
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.2
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.2
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.1
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.1
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.1
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.1
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.13
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach13
A-W-2Samodzielna praca z literaturą.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.8
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_W01Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_W02Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.