Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Patofizjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, fizjologia człowieka, żywienia człowieka, budowa ustroju ludzkiego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Zajęcia przypominające - planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro3
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.3
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.3
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.3
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.3
T-L-10Żywienie pacjentów z biegunką w różnych okresach życia (niemowlęta, dzieci starsze, dorośli)3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego3
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)3
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.3
T-L-14Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z niedokrwistością.3
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.3
45
wykłady
T-W-1Jak powstaje stan zapalny2
T-W-2Patofizjologia chorób jamy ustnej.2
T-W-3Patofizjologia chorób przełyku.2
T-W-4Patofizjologia chorób żołądka.2
T-W-5Patofizjologia chorób trzustki2
T-W-6Patofizjologia chorób wątroby2
T-W-7Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.2
T-W-8Patofizjologia chorób jelit.2
T-W-9Mechanizm biegunek bakteryjnych i wirusowych.2
T-W-10Patofizjologia chorób nerek.2
T-W-11Patofizjologia chorób stawów.2
T-W-12Patofizjologia choroby nowotworowej.2
T-W-13Patofizjologia niedokrwistości.2
T-W-14Patofizjologia ciąży.2
T-W-15Postępowanie z pacjentem po transplantacjach. Dieta ubogobakteryjna.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Konsultacje z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć.10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Konsultacje z nauczycielem15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena formująca: Przygotowanie projektu diety dla pacjenta w wybranej jednostce chorobowej.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-2, T-L-15, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-2, T-L-15, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-2, T-L-15, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto potrafi zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, Warszawa, 2010
  3. Sa'eed Bawa, Gajewska D., Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, Warszawa, 2009
  4. Bujko J., Podstawy dietetyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
  5. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach wątroby, dróg żółciowych i trzustki, PZWL, Warszawa, 2001
  2. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach nerek, PZWL, Warszawa, 2004
  3. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Zajęcia przypominające - planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro3
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.3
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.3
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.3
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.3
T-L-10Żywienie pacjentów z biegunką w różnych okresach życia (niemowlęta, dzieci starsze, dorośli)3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego3
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)3
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.3
T-L-14Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z niedokrwistością.3
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jak powstaje stan zapalny2
T-W-2Patofizjologia chorób jamy ustnej.2
T-W-3Patofizjologia chorób przełyku.2
T-W-4Patofizjologia chorób żołądka.2
T-W-5Patofizjologia chorób trzustki2
T-W-6Patofizjologia chorób wątroby2
T-W-7Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.2
T-W-8Patofizjologia chorób jelit.2
T-W-9Mechanizm biegunek bakteryjnych i wirusowych.2
T-W-10Patofizjologia chorób nerek.2
T-W-11Patofizjologia chorób stawów.2
T-W-12Patofizjologia choroby nowotworowej.2
T-W-13Patofizjologia niedokrwistości.2
T-W-14Patofizjologia ciąży.2
T-W-15Postępowanie z pacjentem po transplantacjach. Dieta ubogobakteryjna.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Konsultacje z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć.10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Konsultacje z nauczycielem15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Jak powstaje stan zapalny
T-W-2Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-W-3Patofizjologia chorób przełyku.
T-W-4Patofizjologia chorób żołądka.
T-W-14Patofizjologia ciąży.
T-W-13Patofizjologia niedokrwistości.
T-W-7Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.
T-W-12Patofizjologia choroby nowotworowej.
T-W-8Patofizjologia chorób jelit.
T-W-6Patofizjologia chorób wątroby
T-W-5Patofizjologia chorób trzustki
T-W-11Patofizjologia chorób stawów.
T-W-10Patofizjologia chorób nerek.
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7zcid_U01Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Jak powstaje stan zapalny
T-W-2Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-W-3Patofizjologia chorób przełyku.
T-W-4Patofizjologia chorób żołądka.
T-W-14Patofizjologia ciąży.
T-W-13Patofizjologia niedokrwistości.
T-W-7Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.
T-W-12Patofizjologia choroby nowotworowej.
T-W-8Patofizjologia chorób jelit.
T-W-6Patofizjologia chorób wątroby
T-W-5Patofizjologia chorób trzustki
T-W-11Patofizjologia chorób stawów.
T-W-10Patofizjologia chorób nerek.
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto potrafi zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Jak powstaje stan zapalny
T-W-2Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-W-3Patofizjologia chorób przełyku.
T-W-4Patofizjologia chorób żołądka.
T-W-14Patofizjologia ciąży.
T-W-13Patofizjologia niedokrwistości.
T-W-7Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.
T-W-12Patofizjologia choroby nowotworowej.
T-W-8Patofizjologia chorób jelit.
T-W-6Patofizjologia chorób wątroby
T-W-5Patofizjologia chorób trzustki
T-W-11Patofizjologia chorób stawów.
T-W-10Patofizjologia chorób nerek.
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.