Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Leki i żywność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Leki i żywność
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad prawidłowego żywienia człowieka, podstaw chemii, biochemii, fizjologii człowieka, dietetyki i patofizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.14
T-L-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków2
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.2
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.2
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).2
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.2
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.2
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.2
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z nauczycielem5
A-L-3Czytanie wskazanej literatury11
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1T-L-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_U01
Student posiada umiejętność przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1T-L-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia osób chorych z uwzgędnieniem przyjmowanych leków. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1T-L-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_U01
Student posiada umiejętność przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia osób chorych z uwzgędnieniem przyjmowanych leków. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Kostowski W. Herman Z., Farmakologia- podstawy farmakoterapii tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2004
  2. Grober U., Leki i mikroskładniki odżywcze., Wyd. MedPharm Polska, Wrocław, 2011
  3. Jarosz M., Dzieniszewski J., Uważaj, co jesz, gdy zażywasz leki. Interakcje między żywnością, suplementami diety a lekami, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2010
  4. Jarosz M., Suplementy diety a zdrowie, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Wawer I., Suplementy diety dla Ciebie, Wyd. WEKTOR, W-wa, 2009
  2. Rudzki E., Alergia na leki, Wyd. Czelej, Lublin, 2002
  3. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.14
T-L-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków2
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.2
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.2
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).2
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.2
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.2
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.2
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z nauczycielem5
A-L-3Czytanie wskazanej literatury11
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4zcid_W01Student ma ogólną wiedzę w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.
Treści programoweT-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4zcid_U01Student posiada umiejętność przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.
Treści programoweT-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia osób chorych z uwzgędnieniem przyjmowanych leków. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.
Treści programoweT-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.