Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 27 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV2
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.2
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.2
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce2
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.2
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie2
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.6
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL2
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.6
27
wykłady
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne1
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny.2
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06C-1T-W-3, T-L-7, T-W-4, T-L-9, T-W-2, T-L-8, T-W-1, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-W-5M-1, M-2S-1
TZZ_1A_C5_W02
zna mozliwe źródła zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci oraz drogi przenoszenia patogenów
TZZ_1A_W06C-1T-L-10, T-W-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-8, T-W-1, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-9, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_U01
potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
TZZ_1A_U09C-1T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-10M-1S-1
TZZ_1A_C5_U02
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
TZZ_1A_U01C-1T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-9, T-L-5, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_K01
ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_C5_W02
zna mozliwe źródła zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci oraz drogi przenoszenia patogenów
2,0
3,0nie potrafi powiązac obecności patogena z potencjalnym źródłem zanieczyszczenia zywności oraz wskazac mozliwych dróg jego przenoszenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_U01
potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_C5_U02
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_K01
ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  5. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
  6. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  3. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
  4. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV2
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.2
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.2
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce2
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.2
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie2
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.6
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL2
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.6
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne1
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny.2
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_W01zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny.
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_W02zna mozliwe źródła zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci oraz drogi przenoszenia patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny.
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie potrafi powiązac obecności patogena z potencjalnym źródłem zanieczyszczenia zywności oraz wskazac mozliwych dróg jego przenoszenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_U01potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_U02potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_K01ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0