Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Reometria żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reometria żywności
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego
W-2Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych
W-3Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich2
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich2
T-L-3Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka2
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka1
T-L-5Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego1
T-L-6Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych1
9
wykłady
T-W-1Uogólniony stan naprezen2
T-W-2Podstawowe własciwosci płynów1
T-W-3Ciecze lepkosprezyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Podstawy reologii zywnosci, analogi mechaniczne symulujace zachowania reologiczne materiałów lepkosprezystych2
T-W-5Przepływy cieczy nienewtonowskich1
T-W-6Metody instrumentalne badania własciwosci reologicznych zywnosci1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach13
A-L-2przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3konsultacje8
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3konsultacje3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5tiz_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5tiz_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U29C-2, C-1T-W-6, T-L-6M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1
TZZ_1A_PO4-5tiz_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U29C-3, C-1T-W-4M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-4, C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5tiz_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5tiz_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_PO4-5tiz_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Literatura podstawowa

  1. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  2. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  3. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  4. Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
  5. Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich2
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich2
T-L-3Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka2
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka1
T-L-5Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego1
T-L-6Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uogólniony stan naprezen2
T-W-2Podstawowe własciwosci płynów1
T-W-3Ciecze lepkosprezyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Podstawy reologii zywnosci, analogi mechaniczne symulujace zachowania reologiczne materiałów lepkosprezystych2
T-W-5Przepływy cieczy nienewtonowskich1
T-W-6Metody instrumentalne badania własciwosci reologicznych zywnosci1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach13
A-L-2przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3konsultacje8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3konsultacje3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5tiz_W01Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Uogólniony stan naprezen
T-W-3Ciecze lepkosprezyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-4Podstawy reologii zywnosci, analogi mechaniczne symulujace zachowania reologiczne materiałów lepkosprezystych
T-W-5Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Podstawowe własciwosci płynów
T-W-6Metody instrumentalne badania własciwosci reologicznych zywnosci
T-L-3Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich
T-L-5Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego
T-L-6Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5tiz_U01Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-6Metody instrumentalne badania własciwosci reologicznych zywnosci
T-L-6Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5tiz_U02Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-4Podstawy reologii zywnosci, analogi mechaniczne symulujace zachowania reologiczne materiałów lepkosprezystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Uogólniony stan naprezen
T-W-3Ciecze lepkosprezyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-4Podstawy reologii zywnosci, analogi mechaniczne symulujace zachowania reologiczne materiałów lepkosprezystych
T-W-5Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Podstawowe własciwosci płynów
T-W-6Metody instrumentalne badania własciwosci reologicznych zywnosci
T-L-3Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich
T-L-5Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego
T-L-6Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.