Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologiczny monitoring środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczny monitoring środowiska wodnego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.1
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących2
9
wykłady
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.1
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego1
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.1
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)1
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska1
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie konspektów5
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-6uczestnictwo w zajęciach9
31
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-5uczestnictwo w zajęciach9
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-5Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-7Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
TZZ_1A_W11C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-2, S-1
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów
TZZ_1A_W11, TZZ_1A_W22C-3, C-2T-L-6, T-L-4, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01
Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13C-4, C-3, C-2T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
TZZ_1A_K04C-4, C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01
Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod ekologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu

Literatura podstawowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
  3. Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10

Literatura dodatkowa

  1. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 2011, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  2. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  3. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  4. Allan David J., Ekologia Wód Płynących, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.1
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.1
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego1
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.1
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)1
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska1
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie konspektów5
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-6uczestnictwo w zajęciach9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-5uczestnictwo w zajęciach9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_W02Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_U01Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod ekologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu