Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii wód
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości dotyczace ekologii oraz elementów fizycznych i chemicznych śrdowiska wodnegoi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.2
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.1
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.1
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.1
9
wykłady
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.1
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.2
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.1
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.1
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.1
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.1
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektu6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie podanej literatury6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska wodnego z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-4Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
TZZ_1A_W11C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7M-1S-2, S-1
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W02
Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
TZZ_1A_W11C-1, C-2T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_U01
Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13C-1, C-2T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
TZZ_1A_K04C-1, C-2T-L-7, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W02
Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych
3,0student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
3,5student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
4,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
4,5student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
5,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_U01
Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych

Literatura podstawowa

  1. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Allan David J., Ekologia Wód Płynących, PWN, Warszawa, 1998
  3. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998
  4. Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  3. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1979, 1
  4. Paluch J. (red.), Mikrobiologia wód, PWN, Warszawa, 1973, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.2
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.1
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.1
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.1
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.2
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.1
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.1
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.1
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.1
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektu6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie podanej literatury6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tzpw_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-L-1Typy wód i ich charakterystyka
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tzpw_W02Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
Treści programoweT-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych
3,0student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
3,5student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
4,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
4,5student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
5,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tzpw_U01Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
Treści programoweT-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tzpw_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
Treści programoweT-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych